Newsy

We wrześniu ruszą preferencyjne pożyczki na rozwój szybkiego internetu. Do firm telekomunikacyjnych trafi na początek 40 mln zł

2017-07-21  |  06:55

Pierwszym partnerem Banku Gospodarstwa Krajowego w programie finansowania rozwoju sieci szerokopasmowych został Alior Bank. Bank rozdysponuje kwotę co najmniej 40 mln zł na preferencyjne pożyczki dla firm telekomunikacyjnych, które chcą inwestować w infrastrukturę szybkiego internetu. Pierwsze środki mają trafić do przedsiębiorców już we wrześniu. Pieniądze pochodzą z unijnego programu operacyjnego Cyfrowa Polska. 

Podpisaliśmy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę, na podstawie której będziemy udzielać pożyczek szerokopasmowych. Ich celem jest sfinansowanie dostępu do internetu szerokopasmowego o przepustowości min. 30 Mb/s dla gospodarstw domowych oraz min. 100 Mb/s dla szkół. Potencjalne grono beneficjentów jest bardzo duże – mówimy tu o współpracy z około 6 tys. zarejestrowanych operatorów telekomunikacyjnych, działających na terenach, na których występują białe plamy w dostępie do sieci – mówi agencji Newseria Biznes Michał Chyczewski, wiceprezes, p.o. prezesa Zarządu Alior Banku.

O preferencyjne pożyczki szerokopasmowe mogą się ubiegać te przedsiębiorstwa, które mają w planach inwestycje w budowę albo rozbudowę sieci telekomunikacyjnych. Wymogiem jest zapewnienie dostępu do sieci szerokopasmowej dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw oraz szkół. Spłata pojedynczej, preferencyjnej pożyczki dla takiej inwestycji może być rozłożona nawet na 15 lat.

Mówimy o pożyczkach wynoszących od 20 tys. zł do 10 mln zł. Jest to instrument nastawiony na segment mniejszych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, nie tych największych. Skorzystają przede wszystkim gospodarstwa domowe i szkoły, a także firmy telekomunikacyjne – mówi Michał Chyczewski.

Środki finansowe przeznaczone na pożyczki dla firm telekomunikacyjnych pochodzą z programu operacyjnego Cyfrowa Polska. Dysponuje nimi Bank Gospodarstwa Krajowego, który w wyniku rozstrzygniętego przetargu 18 lipca br. podpisał z Alior Bankiem umowę dotyczącą dystrybucji tych środków.

Alior Bank jest pierwszym pośrednikiem, który będzie udzielał firmom telekomunikacyjnym preferencyjnego finansowania na rozwój infrastruktury szybkiego internetu. W puli, którą dysponuje bank, znajduje się obecnie 40 mln zł (z możliwością zwiększenia jej do 100 mln zł). Porozumienie zakłada też, że Alior Bank przeznaczy na projekty telekomunikacyjne 10 mln zł ze środków własnych. Pierwsze pożyczki szerokopasmowe trafią do firm we wrześniu br.

Michał Chyczewski, wiceprezes, pełniący obowiązki prezesa zarządu Alior Banku, podkreśla, że współpraca z BGK i walka z cyfrowym wykluczeniem mocno wpisuje się w strategię „Cyfrowego buntownika”, którą bank ogłosił w tym roku. Zakłada ona m.in. wprowadzenie nowych rozwiązań cyfrowych i mobilnych oraz zainwestowanie dodatkowych 400 mln zł w IT i innowacje, co ma pomóc klientom bezpiecznie przejść przez proces rewolucji technologicznej w bankowości.

Po pierwsze, instrument pożyczek szerokopasmowych jest przeznaczony dla małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, a my jesteśmy skoncentrowani na dalszym rozwoju właśnie w tym segmencie. Po drugie, dzięki eliminacji tzw. białych plam i poszerzaniu dostępu do internetu pośrednio zwiększamy swój rynek w segmencie klienta detalicznego. Udzielając pożyczek szerokopasmowych, działamy również w kierunku poszerzenia grona klientów, którzy będą później korzystać z naszych usług w kanałach mobilnych i internetowych – mówi Michał Chyczewski.

Finansowanie rozwoju sieci szerokopasmowych nie jest pierwszym projektem, przy którym Alior Bank współpracuje z BGK. Instytucja uczestniczy też w innych publicznych programach pomocowych kierowanych zwłaszcza do segmentu MSP. Jednym z produktów tego typu jest kredyt z gwarancjami de minimis (pomoc publiczna dla przedsiębiorstw, która nie wymaga notyfikacji KE). Alior Bank jest drugim największym w Polsce dystrybutorem gwarancji de minimis, z których skorzystało do tej pory ponad 17 tys. przedsiębiorstw. Małym i średnim firmom bank udziela też kredytów inwestycyjnych z premią technologiczną BGK.

Michał Chyczewski ocenia, że MSP jest w tej chwili najbardziej rentownym segmentem rynków finansowych. Dlatego małe i średnie przedsiębiorstwa są jednym z filarów, na których opiera się strategia Alior Banku. Instytucja zapowiada, że jej oferta dla tego sektora będzie coraz szersza.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

Polityka

Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.