Mówi: | Rafał Styczeń |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Ailleron |
Za 5 lat z klientem banku skontaktuje się sztuczna inteligencja
Bankowość mobilna jest najszybciej rozwijającą się częścią sektora. Wirtualny oddział banku umożliwia klientom kontakt z doradcą w każdej chwili. Zdaniem prezesa spółki Ailleron już za pięć lat z posiadaczem konta kontaktować się będzie nie żywy człowiek, lecz system.
– Rynek idzie intensywnie w kierunku rozwiązań mobilnych, dlatego że wszyscy korzystamy z telefonów komórkowych, chcemy mieć wszystkie nasze usługi pod ręką, w szczególności sektor bankowy się rozwija w tym obszarze – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Styczeń, prezes spółki Ailleron. – W sektorze bankowym nasza firma jest dzisiaj jednym z liderów światowych, jeśli chodzi o wirtualny oddział. Jesteśmy w stanie przez telefon komórkowy załatwić kompletnie wszystkie rzeczy, które z bankiem do tej pory załatwialiśmy albo w oddziale, albo przy wykorzystaniu komputera.
Z badania NBP przeprowadzonego we wrześniu 2016 roku wynika, że z bankowości mobilnej czynnie korzysta 6,6 mln Polaków. Na razie to 17,4 proc. populacji. Jednak już w grupie wiekowej 25–39 lat odsetek osób używających urządzeń mobilnych do obsługi konta wynosi 30,3 proc., natomiast wśród 18–24-latków jest minimalnie wyższy – 30,5 proc. Jednak w tej ostatniej grupie własnym lub współdzielonym kontem dysponuje jedynie 58 proc. badanych (w następnej według starszeństwa grupie konto ma aż 94 proc.) i zapewne odsetek ten w ciągu kilku lat wzrośnie. Natomiast to właśnie najmłodsi wykazują najwyższy współczynnik korzystania z bankowości mobilnej: 59 proc. posiadających dostęp do konta internetowego aktywnie łączy się z nim poprzez urządzenia mobilne (35 proc. w starszej grupie).
– Możemy na żywo rozmawiać z przedstawicielem banku przez 24 godziny, w dowolnym momencie i załatwiać wszelkie sprawy, widzieć prezentowane produkty, zatwierdzać je itd. – tłumaczy zalety tego rozwiązania Styczeń. – W związku z tym ten obszar idzie bardzo silnie do przodu. Co więcej, w krajach takich jak Wietnam, jak Malezja czy Singapur, gdzie wdrażamy nasze produkty, bardzo często w ogóle komputery już nie są używane, tam naturalne jest właśnie załatwianie wszystkiego przez telefon.
Ailleron jest firmą sektora IT, dostarczającą rozwiązania technologiczne dla kilku branż, w tym bankowej. Jego produkt LiveBank to usługa oferowana bankom, dzięki której klienci tych ostatnich mogą załatwić poprzez aplikację na smartfonie 90 proc. wszystkich operacji proponowanych przez bank. W ubiegłym roku to właśnie rozwiązania dla instytucji finansowych najmocniej wpłynęły na dynamikę wyników spółki. Jak podał Ailleron w raporcie rocznym opublikowanym na początku marca, w 2016 roku LiveBank uzyskał siedmiokrotnie lepszy wynik niż w 2015, osiągając zysk EBITDA na poziomie 2,1 mln zł. W ciągu roku Ailleron potroił liczbę obsługiwanych instytucji finansowych.
– W wirtualnych oddziałach bankowych, które banki powszechnie wdrażają, bardzo duża część komunikacji jest czatem. Tak jak ludzie są przyzwyczajeni do Messengera, tak oczekują, że Messengerem mogą się komunikować z bankiem. Chcemy bank traktować jak każdego innego kolegę w Messengerze i powiedzieć mu, żeby zrobił coś lub nie zrobił. I to jest też idealne miejsce na to, żeby tego typu technologie inteligentne wdrażać – komentuje prezes spółki.
Ailleron zakończył ubiegły rok z najwyższymi wynikami w swojej historii. Przychody wyniosły 89 mln zł, EBITDA 14,7 mln zł (rentowność 16,5 proc.), a zysk netto 7,6 mln zł. To o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Już w 2017 roku Ailleron wprowadził nową linię produktową Wealth, skierowaną do branży finansowej. Nowy produkt będzie oferowany tej samej grupie docelowej co LiveBank, z naciskiem na te banki detaliczne, które mają szeroką ofertę produktów inwestycyjnych. Po raz pierwszy wdrożone zostaną w nowym projekcie Golden Sand Bank – międzynarodowym mobilnym banku przeznaczonym dla klienta premium.
Według Rafała Stycznia kolejny krok na drodze rozwoju technologii w tej branży to rozwój sztucznej inteligencji tak, by z klientem kontaktował się nie pracownik banku, lecz system. Wejście w życie takich rozwiązań to jego zdaniem kwestia kilku lat.
– Dzisiaj sztuczna inteligencja to takie poszukiwanie złota, wszyscy biegną w tym kierunku, każdy wie, że jest to przyszłość i że musi coś w tym kierunku robić, bo inaczej ktoś gdzieś go wyprzedzi – mówi Rafał Styczeń. – Myślę, że te systemy za jakieś 5 lat osiągną taką dojrzałość, że będą w stanie rzeczywiście zastępować człowieka, że komunikując się z nimi, będziemy mieli wrażenie, jakbyśmy rozmawiali z człowiekiem, bądź będziemy w stanie załatwić większość rzeczy. Żeby tam być za 5 lat, trzeba dzisiaj już nad tym pracować, więc my też pracujemy np. nad automatyczną obsługą czata, czyli naszego produktu livebankowego.
Czytaj także
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.