Mówi: | Mariusz Hildebrand |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | BIG InfoMonitor |
Zadłużenie Polaków ciągle rośnie, ale firmy mają się lepiej
W pierwszym kwartale 2013 r. wartość niespłaconych zobowiązań finansowych Polaków wzrosła o 770 mln zł – wynika z raportu InfoDług. Jest to wynik porównywalny z rokiem ubiegłym i jego poszczególnymi kwartałami. Wartość średniego zadłużenia na osobę wynosi 17 400 zł. To o 300 zł więcej niż podczas ostatniego badania i 840 zł więcej niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku. Polepsza się jednak sytuacja zadłużonych przedsiębiorstw.
Większość Polaków – ok. 95 proc. – spłaca zadłużenie terminowo. Jednak niespłacony dług pozostałej części nadal stanowi problem. Klient podwyższonego ryzyka jest najczęściej mężczyzną między 30. a 39. rokiem życia. Mieszka w województwie śląskim lub mazowieckim – w Katowicach, Warszawie lub w mieście poniżej 500 tys. mieszkańców.
Łączna kwota niespłaconego zadłużenia Polaków wynosi 39,3 mld zł. W kolejnym kwartale może ona wzrosnąć do 40 mld zł. Jednak znaczna część nieuregulowanych długów dotyczy stosunkowo niewielkich kwot.
– Pozytywny jest fakt, że 62 proc. wszystkich zobowiązań opiewa na kwoty poniżej 5 tys. zł. Natomiast osób, które nie spłacają swoich zobowiązań regularnie jest ponad 2 mln 250 tys. – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mariusz Hildebrand, prezes BIG InfoMonitor SA. – Jednak jedynie niecałe 5 tys. osób pojawiło się jako nowi dłużnicy, którzy nie płacą swoich zobowiązań w przeciągu pierwszego kwartału 2013 r.
Zdaniem Hildebranda można mówić o bardziej racjonalnym podejściu Polaków do gospodarowania swoimi pieniędzmi. Jednak nie dotyczy to wszystkich kredytobiorców. Wśród nich są osoby, które zdecydowanie wyróżniają się in minus. Największy polski dłużnik mieszka w województwie mazowieckim.
– Kwota jego zadłużenia wzrosła do 105 mln zł, a w ciągu ostatnich kilku miesiącach o kilka milionów złotych. To już jest znaczący problem nie tylko dla tej osoby, ale także dla tych, którzy ją finansowali – mówi prezes BIG InfoMonitor.
Najwięcej zadłużonych, niespłacających zobowiązań, mieszka w województwie zachodniopomorskim – 8,2 proc. Natomiast największe kwotowo zadłużenie cechuje mieszkańców województwa śląskiego i mazowieckiego. Całkowite zadłużenie mieszkańców tego pierwszego wynosi 7,9 mld zł, a drugiego – 5,7 mld zł.
– Co ciekawe przyrost długu w województwie śląskim wyniósł około 260 mln zł, a więc mniej więcej 45 proc. całkowitej kwoty długu województwa świętokrzyskiego, gdzie zadłużenie jest najmniejsze i wynosi około 580 mln zł. Jak widać różnice są ogromne – podkreśla Hildebrand.
Mimo trudności gospodarczych polepszyła się i to znacznie sytuacja wśród przedsiębiorców. Dowodem na to jest zmniejszenie się kwoty nieuregulowanych płatności.
– Jeszcze niedawno 60 proc. przedsiębiorców mówiło, że mają kwoty niezapłaconych zobowiązań powyżej 100 tys. zł i ta grupa w ciągu ostatnich kilku miesięcy zmniejszyła się do 30 proc. To znaczy, że część spłaty nastąpiła – zauważa rozmówca Newserii.
Raport InfoDług publikowany jest od 5 lat. Obecna publikacja to jego 23. edycja. Przy jej tworzeniu, oprócz Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. uczestniczyło Biuro Informacji S.A. i Związek Banków Polskich.
Czytaj także
- 2025-05-07: Prace nad unijnym budżetem po 2027 roku nabierają tempa. Projekt ma być gotowy w lipcu
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
- 2025-01-21: Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
- 2024-12-19: Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
- 2024-12-30: Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2024-12-03: Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.