Mówi: | Jarosław Ryba, prezes Związku Firm Pożyczkowych Loukas Notopoulos, prezes Vivus Finance |
Związek Firm Pożyczkowych rozpoczyna działalność. Ma regulować i nadzorować branżę
Nowo powstały Związek Firm Pożyczkowych ma zadbać o budowanie standardów w branży i prowadzić działania prokonsumenckie. Ma też reprezentować interesy firm pożyczkowych w debacie publicznej, również w pracach nad zmianami w prawie dotyczącym firm pożyczkowych. Jego przedstawiciele chcą zaproponować m.in. nowe rozwiązania dotyczące sposobu wyliczania kosztu kredytu, czyli wprowadzenia Rzeczywistej Miesięcznej Stopy Oprocentowania (RMSO).
– Związek Firm Pożyczkowych powstał po to, żeby reprezentować branżę firm pożyczkowych, bo narosło wokół niej bardzo wiele kontrowersji – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Ryba, prezes nowo powstałego Związku Firm Pożyczkowych.
Założycielami Związku jest sześć firm, które reprezentują ponad połowę rynku pożyczek online, wśród nich Vivus Finance.
– Nie możemy sobie pozwolić na to, żebyśmy byli wrzuceni do tego samego worka z instytucjami, które prowadzą biznes krótkoterminowy, interesuje ich szybkie nagromadzenie zysku – mówi Loukas Notopoulos, prezes Vivus Finance. – Jesteśmy dużym przedsiębiorstwem międzynarodowym, działającym w 15 krajach i staramy się w każdym kraju prowadzić działalność na jak najwyższym poziomie.
Związek Firm Pożyczkowych ma tez doprowadzić do samoregulacji branży pożyczkowej i wdrożenia wspólnych standardów oceny wiarygodności klientów.
Jak podkreśla prezes Związku, organizacja jest otwarta na współpracę ze wszystkimi firmami, które udzielają konsumenckich pożyczek pozabankowych. Natomiast przyjęcie do Związku poprzedzi weryfikacja.
– Chcemy reprezentować wyłącznie te firmy, które spełniają najwyższe standardy biznesowe, etyczne i w żaden sposób nie są podejrzewane o to, że mogłyby naruszać prawo – podkreśla Jarosław Ryba. – Chodzi też o to podstawowe rozróżnienie, czy firma pożyczkowa udziela pożyczek z własnych środków, czy finansuje się ze zbierania depozytów od swoich klientów. Taką działalność potępiamy, bo to jest typowa działalność parabankowa. Dla takich firm nie ma miejsca zarówno w Związku, jak i na rynku.
Trzy filary działalności
Związek Firm Pożyczkowych chce reprezentować branżę w debacie publicznej oraz w rozmowach z decydentami o regulacjach dotyczących firm pożyczkowych.
– Po drugie, chcemy prowadzić działania prokonsumenckie, zmieniać świadomość Polaków, żeby racjonalnie planowali swoje finanse. Trzecim filarem będzie działalność związana z dotarciem do jak najszerszego grona firm po to, żeby z nimi dyskutować, żeby budować standardy dla całej branży – wyjaśnia prezes ZFP.
Związkowi zależy na tym, aby „ucywilizować rynek pożyczek pozabankowych”. Ma to być alternatywa dla propozycji wprowadzenia urzędowego nadzoru nad firmami pożyczkowymi.
– Od dawna był podnoszony argument, że branża potrzebuje nadzoru, więc wychodzimy z inicjatywą i chcemy się samoorganizować, sami regulować i chcemy robić to przy współpracy z instytucjami takimi jak KNF, UOKiK, NBP i wszystkimi innymi organizacjami, które będą chciały z nami współpracować – zaznacza prezes ZFP.
ZFP ma zamiar również wpływać na kształt prac legislacyjnych dotyczących branży pożyczkowej.
– Zaproponujemy rozwiązania legislacyjne, dotyczące wyliczania kosztów kredytu, jak. Rzeczywista Miesięczna Stopa Oprocentowania (RMSO), która będzie adekwatną miarą do liczenia kosztów pożyczek krótkoterminowych – deklaruje Loukas Notopoulos, prezes Vivus Finance. – Jeżeli ode mnie klient weźmie pożyczkę na 1 tys. złotych, to musi oddać 14 proc. więcej, czyli 1140 złotych. RMSO jest na poziomie 14 proc. Koszt według RRSO wyniósłby 400 proc. A przecież klient nie musi mi oddać czterokrotności tego, co pożyczył, tylko 1140 zł.
Związek pracuje obecnie nad stworzeniem własnego rejestru pożyczek udzielanych w branży. Baza pozwoli na bieżące kontrolowanie i raportowanie liczby udzielonych pożyczek i pożyczonych kwot.
Czytaj także
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-10: Polska biotechnologia mierzy się z ogromnym niedofinansowaniem. Mimo to ma duży potencjał rozwoju, w szczególności segment badań klinicznych
- 2024-08-26: Mimo wybudowania ponad miliona mieszkań w ciągu dekady warunki mieszkaniowe Polaków się nie poprawiają. Rządowe programy też nie przynoszą rezultatów
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-12: Małe firmy mają utrudniony dostęp do finansowania działalności innowacyjnej. Fundusze unijne pomogą odblokować środki na takie inwestycje
- 2024-07-04: Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
- 2024-06-04: Inwestycje w innowacje będą decydować o tempie rozwoju polskiej gospodarki. Obecnie realizuje je 1/3 firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.