Newsy

Bankowość internetowa i mobilna coraz popularniejsze. Z bankowości internetowej korzysta 12 mln Polaków

2014-03-27  |  06:05

Do 2020 roku bankowość mobilna może udziałem w rynku prześcignąć bankowość internetową – wynika z prognoz firmy Deloitte. Wśród klientów na całym świecie popularność obu tych form dynamicznie rośnie, również w kraju. W Polsce z bankowości internetowej korzystało pod koniec 2013 r. o niemal 10 proc. więcej klientów niż rok wcześniej, z mobilnej – dwa razy tyle, co przed rokiem. Banki starają się wychodzić temu naprzeciw, prześcigając się w nowych mobilnych ofertach dla klientów.

Według raportu NetB@nk Związku Banków Polskich, z dostępu do usług bankowych przez internet korzystało w Polsce w ubiegłym roku 12 mln użytkowników, a dostęp do takich usług miało niemal 10 mln osób więcej. Z kolei z raportu Deloitte wynika, że płatności przez urządzenia mobilne dokonywało w zeszłym roku dwa razy tyle Polaków, co rok wcześniej. Prognozy firmy mówią o tym, że wraz z rosnącą liczbą urządzeń mobilnych na polskim rynku będzie rosło również zainteresowanie bankowością mobilną. Na całym świecie za sześć lat z tej formy korzystać będzie więcej klientów niż z konta przez internet.

To oznacza duże zmiany w ofercie banków, np. wprowadzanie specjalnych aplikacji, kolejnych funkcjonalności czy oferowanie usług dostępnych tylko przy użyciu urządzenia mobilnego.

–  Średnio około 10-15 proc. posiadaczy kont osobistych z dostępem do bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Małgorzata Adamczyk, dyrektor bankowości internetowej Meritum Bank. – Myślę, że ten poziom uda się nam osiągnąć w pierwszym roku.

Meritum Bank wystartował właśnie z nową propozycją dla klientów. Przy pomocy aplikacji Meritum Bank Mobilny poprzez smartfony możliwe będą nie tylko przelewy, lecz także np. zakładanie kont osobistych i firmowych.

 – Meritum Bank Mobilny pozwala na założenie rachunków, różnego typu przelewy, np. do ZUS czy urzędu skarbowego, a także przelewy na numery telefonów komórkowych czy przelewy facebookowe. Osoby spłacające kredyty walutowe mogą skorzystać z rachunku e-Kantor – przekonuje Adamczyk.

Pod koniec kwietnia bank uruchomi też możliwość wydawania poleceń głosowych do aplikacji (np. realizacji transakcji czy zapytanie o saldo).

Na początku marca nowe funkcjonalności mobilne wprowadził również Bank Zachodni WBK. To m.in. możliwość zakupy biletów komunikacji miejskiej w 26 miastach kraju czy mobilna lokata. W ciągu 10 miesięcy ubiegłego roku liczba klientów banku korzystających z bankowości mobilnej wzrosła o 30 proc. W lutym korzystało z niej 250 tys. klientów, do końca przyszłego roku ma być ich ok. 1 mln – wynika z szacunków Banku Zachodniego WBK.

Do wzrostu popularności bankowości mobilnej przyczynia się ogólnoświatowy trend wzrostu liczby użytkowników smartfonów i tabletów. Sprzedaż tych urządzeń przewyższyła sprzedaż komputerów stacjonarnych. Według raportu firmy Deloitte i Allegro „Digital Trends 2013” ze smartfonów i tabletów korzysta w Polsce 8 mln osób.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.