Newsy

Biura podróży nadal będą upadać. Nawet 10 biur rocznie

2013-08-08  |  06:55
Mówi:dr Jacek Olszewski
Funkcja:Katedra Turystyki i Rekreacji
Firma:Wyższa Szkola Bankowa w Gdańsku
  • MP4
  • Biura podróży w Polsce nadal będą upadać – przewiduje dr Jacek Olszewski, ekspert ds. turystyki z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. Problemem jest rozdrobnienie branży i ostra konkurencja zamiast współpracy. Przez to w Polsce mogą pojawić się duzi gracze z zagranicy, co może oznaczać, że z polskiego rynku znikną mniejsze krajowe biura.

    W Polsce jest bardzo niewielu dużych touroperatorów. To efekt ciężkiej sytuacji w branży turystycznej. Jeszcze 10-15 lat temu w Polsce działało trzy razy więcej biur turystycznych – ponad 10 tys. w porównaniu do obecnych ok. 3,5 tys. Małe biura, w większości funkcjonujące jako pośrednicy, są nastawione na ostrą konkurencję, a nie na współpracę i tworzenie konsorcjów. To dodatkowo pogarsza ich sytuację.

     – Największym problemem biur krajowych jest rozczłonkowanie tej branży. Biuro podróży musi zgodnie z ustawą mieć zabezpieczenie finansowe o określonej wartości, na wypadek niemożności wypełnienia warunków umowy, czyli np. zabezpieczenia powrotu turystów z zagranicy – mówi dr Jacek Olszewski, ekspert ds. turystyki z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. – W związku z tym, że relacje na krajowym rynku biur podróży raczej idą w kierunku zaszkodzenia konkurencji, a nie współpracy, powoduje to, że biuro w momencie przekroczenia pewnego limitu zamówień, a niewykorzystania ich przez turystów, po prostu pada, bo nie ma możliwości zwrotu należności za przyjazd turystów z zagranicy.

    Według niego dopiero zwrot w kierunku tworzenia konsorcjów i większa współpraca biur może zatrzymać falę bankructw. Olszewski przewiduje, że przez najbliższych kilka lat upadać będzie około 10 biur podróży rocznie.

    Podniesiony przez Ministerstwo Sportu i Turystyki poziom zabezpieczeń finansowych może się okazać dodatkowym problemem dla niektórych małych biur podróży. Mogą one upaść ze względu na to, że nie będą w stanie sprostać ustawowym wymogom. Liczne bankructwa prowadzą do tego, że coraz większy udział w polskim rynku mają biura zagraniczne.

     – Z jednej strony może to obniżyć cenę usług turystycznych przy dużych touroperatorach, którzy się mogą pojawić, ale również może spowodować zanik funkcjonowania polskich biur podróży na rynku. Na ok. 3 560 ogólnie funkcjonujących biur zgodnie z ustawa o świadczeniu usług turystycznych, tylko 5-6 ma oferty np. z zakresu agroturystyki dla naszych turystów krajowych lub zagranicznych, a jest w tej liczbie tylko 100 biur, które organizują turystykę przyjazdową do naszego kraju – wylicza Olszewski.

    Dysproporcja pomiędzy biurami organizującymi wyjazdy dla Polaków oraz turystykę przyjazdową do naszego kraju to duży problem. Olszewski podkreśla, że prawo powinno zachęcać do sprowadzania turystów do Polski. Można to zrobić np. poprzez preferencje podatkowe dla biur organizujących wypoczynek w Polsce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

    Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

    Handel

    Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

    Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

    Problemy społeczne

    Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

    Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.