Newsy

Biura podróży nadal będą upadać. Nawet 10 biur rocznie

2013-08-08  |  06:55
Mówi:dr Jacek Olszewski
Funkcja:Katedra Turystyki i Rekreacji
Firma:Wyższa Szkola Bankowa w Gdańsku
  • MP4
  • Biura podróży w Polsce nadal będą upadać – przewiduje dr Jacek Olszewski, ekspert ds. turystyki z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. Problemem jest rozdrobnienie branży i ostra konkurencja zamiast współpracy. Przez to w Polsce mogą pojawić się duzi gracze z zagranicy, co może oznaczać, że z polskiego rynku znikną mniejsze krajowe biura.

    W Polsce jest bardzo niewielu dużych touroperatorów. To efekt ciężkiej sytuacji w branży turystycznej. Jeszcze 10-15 lat temu w Polsce działało trzy razy więcej biur turystycznych – ponad 10 tys. w porównaniu do obecnych ok. 3,5 tys. Małe biura, w większości funkcjonujące jako pośrednicy, są nastawione na ostrą konkurencję, a nie na współpracę i tworzenie konsorcjów. To dodatkowo pogarsza ich sytuację.

     – Największym problemem biur krajowych jest rozczłonkowanie tej branży. Biuro podróży musi zgodnie z ustawą mieć zabezpieczenie finansowe o określonej wartości, na wypadek niemożności wypełnienia warunków umowy, czyli np. zabezpieczenia powrotu turystów z zagranicy – mówi dr Jacek Olszewski, ekspert ds. turystyki z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. – W związku z tym, że relacje na krajowym rynku biur podróży raczej idą w kierunku zaszkodzenia konkurencji, a nie współpracy, powoduje to, że biuro w momencie przekroczenia pewnego limitu zamówień, a niewykorzystania ich przez turystów, po prostu pada, bo nie ma możliwości zwrotu należności za przyjazd turystów z zagranicy.

    Według niego dopiero zwrot w kierunku tworzenia konsorcjów i większa współpraca biur może zatrzymać falę bankructw. Olszewski przewiduje, że przez najbliższych kilka lat upadać będzie około 10 biur podróży rocznie.

    Podniesiony przez Ministerstwo Sportu i Turystyki poziom zabezpieczeń finansowych może się okazać dodatkowym problemem dla niektórych małych biur podróży. Mogą one upaść ze względu na to, że nie będą w stanie sprostać ustawowym wymogom. Liczne bankructwa prowadzą do tego, że coraz większy udział w polskim rynku mają biura zagraniczne.

     – Z jednej strony może to obniżyć cenę usług turystycznych przy dużych touroperatorach, którzy się mogą pojawić, ale również może spowodować zanik funkcjonowania polskich biur podróży na rynku. Na ok. 3 560 ogólnie funkcjonujących biur zgodnie z ustawa o świadczeniu usług turystycznych, tylko 5-6 ma oferty np. z zakresu agroturystyki dla naszych turystów krajowych lub zagranicznych, a jest w tej liczbie tylko 100 biur, które organizują turystykę przyjazdową do naszego kraju – wylicza Olszewski.

    Dysproporcja pomiędzy biurami organizującymi wyjazdy dla Polaków oraz turystykę przyjazdową do naszego kraju to duży problem. Olszewski podkreśla, że prawo powinno zachęcać do sprowadzania turystów do Polski. Można to zrobić np. poprzez preferencje podatkowe dla biur organizujących wypoczynek w Polsce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych

    Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.

    Transport

    Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów

    Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.

    Handel

    Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

    W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.