Newsy

Biznes na peryferiach

2012-11-08  |  06:40
Mówi:Alicja Gostek-Świech
Funkcja:Prezes
Firma:Kraków Business Park
  • MP4

    Międzynarodowe korporacje wcale nie muszą mieć swoich oddziałów w centrach miast. Peryferyjna lokalizacja odpowiada takim gigantom jak Shell, HSBC czy Amway. Mieszczą się one w Kraków Business Park, który jest oddalony o 13 kilometrów od centrum. Docelowo ma tu pracować 15 tysięcy osób.

     – Klucz do sukcesu to dobra komunikacja  przekonuje Alicja Gostek-Świech, prezes inwestycji. – Szybciej jest się dostać od nas do centrum Krakowa niż przemieścić z jednej dzielnicy do drugiej  mówi.

    Podkrakowskie miasteczko biznesowe to jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. W tym roku obchodzi 15. urodziny. W Zabierzowie pracuje już blisko 6 tysięcy osób. Swoje oddziały zlokalizowało tu kilka międzynarodowych korporacji, m.in. Shell, HSBC, UBS, Amway, UPM czy Asseco.

     – Byliśmy jednymi z pierwszych, którzy zajęli się tym przedsięwzięciem. Mieliśmy profesjonalne międzynarodowe firmy, które prowadziły rozmowy na temat wynajmu, a przede wszystkim, jako pierwsi gwarantowaliśmy warunki na poziomie światowym – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Alicja Gostek-Świech, prezes Kraków Business Park.

    Twórcy biznesowego centrum pod Krakowem nie żałują, że postawili na takie – wydawałoby się – niekorzystne położenie i przekonują, że bardzo istotne było zaplanowanie i stworzenie dobrej mapy komunikacyjnej.

     – Ta lokalizacja nie ma właściwie minusów. Doprowadziliśmy kolej, która prowadzi do centrum Krakowa. Mamy duże parkingi, czego nie ma przy biurach w mieście. Dojazd jest o wiele prostszy. Mamy specjalne autobusy komunikacji miejskiej, postój taksówek. Mamy możliwość nawet dojazdu rowerami – wymienia Alicja Gostek-Świech.

    Prezes parku przyznaje, że wiele pomysłów zostało ściągniętych do Krakowa prosto ze Stanów Zjednoczonych, gdzie od lat istnieją parki biznesowe, zlokalizowane poza miastem. Tak działa m.in. Dolina Krzemowa, gdzie swoje siedziby mają np. Apple, Google, czy Intel.

     – Jesteśmy najlepszym przykładem tego, że parki biznesu umiejscowione poza miastem są najlepszym rozwiązaniem  wyjaśnia Alicja Gostek-Świech. – Zachowaliśmy standardy światowe, które satysfakcjonowały takie firmy, jakie mamy zaszczyt gościć u siebie. Zresztą są usatysfakcjonowane do dzisiaj, ponieważ przedłużają 5-letnie pobyty u nas i powiększają swoje powierzchnie.

    Jej zdaniem kluczem do sukcesu było i jest utrzymywanie partnerskich relacji z wszystkimi firmami zajmującymi powierzchnię w parku.

     – Przede wszystkim jesteśmy na bieżąco z ich problemami, które wynikają np. z naszych niedociągnięć. Problemy rozwiązujemy na comiesięcznych spotkaniach z najemcami. Są spotkania, korespondencja, bezpośredni kontakt. Potrzeby firm są przez nas szanowane i przez to one chyba też przywiązały się do nas – twierdzi prezes KBP.

    Podkrakowski Zabierzów wciąż się rozwija i już wkrótce wzbogaci się o nowy budynek – o powierzchni ponad 22 tys. m kw. W planach jest też powiększenie części usługowej parku.

     – Standardy tych nowych budynków są już zmienione, nieco wyższe, bo konkurencja nie śpi. Naszym ogromnym atutem jest kolej i bliskość do lotniska – podkreśla Gostek-Świech. – Poczta Polska otworzyła tu swój oddział. Mamy zamiar też otworzyć przedszkole. Myślimy też o sieci sklepów, o profesjonalnej klinice, gdzie będzie można dokonać szczegółowych badań czy prostych zabiegów.

    Prezes parku biznesowego uważa, że to miejsce powinno tętnić życiem także poza godzinami pracy w biurach.

     – Działająca tu restauracja jest miejscem spotkań kulturalnych. Nie pozwolimy klientom tak po prostu opuścić o godzinie 16-ej parku bez dodatkowych atrakcji – przekonuje.  To piękne miejsce do spędzania popołudniowego wypoczynku. Park ma potencjał w przeciwieństwie do zakorkowanych centrów miast.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.