Newsy

Blisko 90 proc. firm wybiera chmurę ze względu na bezpieczeństwo

2015-11-04  |  06:40
Mówi:Dariusz Nawojczyk
Funkcja:chief marketing officer
Firma:Oktawave
  • MP4
  • Rynek usług oferowanych w technologii chmury jest najszybciej rozwijającym się segmentem branży IT. Bez cloud computingu trudno dziś wyobrazić sobie rozwój nowoczesnej firmy. Przedsiębiorstwa bez względu na rozmiar doceniają przede wszystkim bezpieczeństwo przechowywanych w chmurze danych. To kluczowy czynnik decydujący o migracji do chmury dla blisko 90 proc. z nich.

    Chmura obliczeniowa umożliwia outsourcing procesów IT. W zależności od rodzaju usługi, użytkownik otrzymuje zdalny dostęp do wirtualnego sprzętu, środowiska czy aplikacji, których zakres może określać samodzielnie, dynamicznie i elastycznie. Może więc zrezygnować z własnej infrastruktury IT, co oznacza znaczne oszczędności dla firmy.

    Polski rynek usług oferowanych w technologii chmury jest najszybciej rozwijającym się obszarem IT – tempo wzrostu jest siedmiokrotnie wyższe niż tradycyjnych usług. Według szacunków IDC w 2014 roku rynek chmury wart był ponad 130 mln dolarów (wzrost o 30,2 proc. rok do roku). Zdaniem Dariusza Nawojczyka, chief marketing officer w firmie Oktawave, polskiej chmurze obliczeniowej ten pozytywny trend utrzyma się także w kolejnych latach, a dynamika wzrostu będzie dwucyfrowa.

    Polski biznes zaakceptował chmurę obliczeniową. Firma Oktawave jest obecna na tym rynku od trzech lat. W pierwszej fazie naszej działalności obserwowaliśmy adopcję chmury przez mniejsze podmioty, które są nieco bardziej elastyczne i bardziej skłonne do podjęcia ryzyka związanego z wdrożeniem nowej technologii – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Dariusz Nawojczyk.

    Jak zaznacza ekspert, pod względem przechowywania danych osobowych, polskie prawo jest zwykle bardziej rygorystyczne niż prawo Unii Europejskiej, zaś unijne regulacje są z kolei bardziej restrykcyjne niż amerykańskie. W przypadku spółki Oktawave dane klientów przechowywane są w centrum o najwyższym standardzie bezpieczeństwa zlokalizowanym w Warszawie.

    Jednym z mitów na temat chmury, w który  wierzy wielu przedsiębiorców, jest przekonanie, że oddając dane do chmury obliczeniowej, de facto nie wiemy, gdzie one się znajdują. Ten mit trzeba obalić – każdy profesjonalny dostawca usług cloud computingu bardzo precyzyjnie informuje swoich klientów o lokalizacji swoich centrów danych – podkreśla Dariusz Nawojczyk.

    W Polsce nie ma prawnej definicji chmury obliczeniowej, jednak obowiązujące przepisy co do zasady pozwalają na jej wykorzystanie. To poza innymi korzyściami sprawia, że usługa w modelu cloud cieszy się rosnącym uznaniem wśród coraz większego grona polskich firm, w tym również tych dużych, zatrudniających powyżej 500 pracowników. Z badań Oktawave wynika, że decydującymi czynnikami przy wyborze chmury są stabilność, elastyczność i bezpieczeństwo (wskazania ponad 85 proc. badanych firm).

    Potencjał chmury jest ogromny. Jestem przekonany, że w dużej mierze wyprze ona tradycyjny sposób zapewnienia infrastruktury. Mam na myśli serwery oraz całe systemy, które firmy budują, aby przechowywać tam dane – ocenia CMO Oktawave.

    Stawiając własną infrastrukturę IT, przedsiębiorca powinien wiedzieć, czy jego firma zainwestuje wystarczające środki w fizyczne zabezpieczenie zasobów oraz w starannie zaprojektowaną infrastrukturę, zapewniającą odpowiednią przestrzeń dyskową.

    Mija już siódmy rok, kiedy cloud computing podbija serca dyrektorów IT na całym świecie. I nagle okazuje się, że wszystkie obawy, które próbowali zasiać w głowach ludzi odpowiedzialnych za IT producenci sprzętu, mówiące o tym, że cloud computing jest w jakikolwiek sposób niebezpieczny, okazały się zwykłą bajką – mówi Dariusz Nawojczyk.

    Chmura, będąca niegdyś technologicznym novum, wspiera dziś krytyczne systemy usprawniające działalność coraz większych rynkowych graczy. W tym roku z usług w chmurze korzystała jedna czwarta dużych przedsiębiorstw w Polsce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.