Newsy

Blisko połowa Polaków planuje wyjazd wakacyjny. Dwie trzecie z nich spędzi urlop w kraju

2014-06-06  |  06:35
Mówi:Tomasz Frączek
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Mondial Assistance
  • MP4
  • 47 proc. Polaków planuje w tym roku urlop na miesiące wakacyjne – wynika z badania Nielsen Polska przeprowadzonego na zlecenie Mondial Assistance. Co trzeci z nich wyjedzie za granicę, a zdecydowana większość zorganizuje wyjazd na własną rękę. Wraz ze wzrostem popularności wyjazdów niezorganizowanych rośnie również liczba sprzedawanych polis turystycznych. W tym roku zamiar wykupienia ubezpieczenia na wyjazd zadeklarowało 68 proc. wyjeżdżających – o 10 pkt proc. więcej niż przed rokiem.

    W 2014 roku około 15 mln Polaków skorzysta z wypoczynku wakacyjnego. To nieco mniej niż w zeszłym roku. Nasze badania, które trwają od trzech lat, pokazują, że ta liczba zwykle oscyluje koło 50 proc. całości – mówi agencji informacyjnej Newseria Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance. – W tym roku 47 proc. Polaków deklaruje, że na wakacje pojedzie.

    Na wakacje wyjadą w tym roku głównie osoby z grupy wiekowej 30-39 lat, mieszkające w miastach i z wykształceniem średnim lub wyższym. Najczęściej plany wakacyjne deklarowali urzędnicy, pracownicy biurowi, wykwalifikowani pracownicy techniczni i specjaliści. 18 proc. osób planujących urlop zamierza go spędzić bez osób towarzyszących. 

    Z badania Nielsen Polska dla Mondial Assistance wynika, że spośród tych osób, które swój urlop zaplanowały na miesiące wakacyjne, więcej niż dwie trzecie spędzi go w kraju. Natomiast wśród zagranicznych kierunków wakacyjnych w tym roku ponownie najpopularniejsza jest Chorwacja. Urlop w tym kraju chce spędzić 14 proc. pytanych.

     Pozostałe kierunki to również są destynacje typowo wakacyjne, słoneczne, w zasadzie pierwsza czwórka jest taka sama jak przed rokiem, kraje zamieniły się tylko miejscami. W tym roku na drugie miejsce wskoczyła Grecja (12 proc.), na trzecim jest Hiszpania (10 proc.), a na czwartym – Włochy (7 proc.) – wymienia prezes Mondial Assistance.

    Ci, którzy na urlop pojadą z biurem podróży (24 proc.), przy wyborze touroperatora najczęściej kierowali się opiniami znajomych i własnymi doświadczeniami, a dopiero w trzeciej kolejności – ceną wycieczki.

    Z kolei 76 proc. badanych zamierza zorganizować swój wyjazd na własną rękę. Zwolennicy takiej formy wypoczynku cenią sobie swobodę decydowania o sposobie spędzania wolnego czasu (57 proc.) oraz możliwość dostosowania oferty do własnych potrzeb (28 proc.). Podkreślają również, że takie wyjazdy są tańsze niż zorganizowane (19 proc.).

    Jak podkreśla prezes Mondial Assistance, coraz częściej Polacy planując wakacyjne wydatki, uwzględniają w nich zakup polisy turystycznej. W tym roku ponad dwie trzecie deklaruje, że zamierza kupić ubezpieczenie podróżne.

    Jest to bardzo istotny wzrost – 10 proc. punktów procentowych w porównaniu z ubiegłym rokiem. To jest bardzo dobry wynik, a my, jako ubezpieczyciel bardzo się z tego cieszymy, bo może jest to pierwszy sygnał, iż ubezpieczenie stało się bardzo naturalnym wydatkiem wakacyjnym, pewnym bezpieczeństwem. Nie tylko nas interesuje hotel, widok na morze, na góry, ale chcemy kupić sobie ubezpieczenie i mieć święty spokój na wakacjach – podkreśla Frączek.

    Spośród 32 proc. ankietowanych, którzy nie zamierzają wykupić polisy, co trzeci deklaruje, że z reguły nigdy się nie ubezpiecza. Tylko 1 proc. wskazał, że jest to niepotrzebny wydatek – jeszcze w ubiegłym roku taką opinię miał co piąty badany.

    Turystów przez zakupem ubezpieczenia nieco odstraszają koszty [17 proc. wskazań – red.]. Natomiast jak popatrzymy efektywne koszty ubezpieczenia, one nie przekraczają 10 złotych dziennie, biorąc pod uwagę średni koszt wyjazdu 2300 zł. Przy wydatku niższym niż 2 proc. średniego budżetu wakacyjnego można mieć bardzo przyzwoity pakiet ubezpieczeniowy, który pozwoli nam cieszyć się wszystkim i nie myśleć o możliwych złych komplikacjach urlopowych – dodaje prezes Mondial Assistance.

    51 proc. badanych, którzy nie mają zamiaru w te wakacje wyjechać z domu, najczęściej tłumaczy tę decyzję względami finansowymi (41 proc.), co piąty podkreśla, że ma w tym czasie inne obowiązki.

    Zadaliśmy też pytanie: „kiedy ostatni raz byli Państwo na wakacjach”, i obraz jest smutny. Około 10 proc. nigdy nie było na wakacjach, a 22 proc. na wakacjach było pięć lat temu bądź jeszcze wcześniej. Sumując te dwa wyniki, to około 1/3 populacji w zasadzie z wakacji nie korzystała, i to nie incydentalnie, tylko dość strukturalnie. Dlaczego tak jest? Wydaje się, że względy ekonomiczne są tutaj podstawą – wyjaśnia Tomasz Frączek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

    W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

    Edukacja

    Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

    Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

    IT i technologie

    Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

    Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.