Mówi: | Tomasz Kloskowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Port Lotniczy Gdańsk |
Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
– Sezon letni lotniska regionalne mogą zaliczyć do rewelacyjnych – ocenia prezes gdańskiego portu lotniczego Tomasz Kloskowski. Siłą napędową wyników tego lotniska okazały się loty czarterowe, które zanotowały 45-proc. wzrost liczby podróżnych w porównaniu do ubiegłego roku. To ponad trzy razy więcej niż cały ruch pasażerski. Ekspert podkreśla, że podobnie jest w większości innych krajowych portów lotniczych, które zapewne ponownie pobiją w tym roku swoje rekordy.
Już wyniki pierwszej połowy roku były optymistyczne i wskazywały na dynamiczny rozwój ruchu lotniczego oraz rosnące znaczenie i atrakcyjność regionalnych portów lotniczych. Przez pierwsze sześć miesięcy 2024 roku obsłużyły one ponad 16 mln pasażerów. To o 13 proc., czyli ok. 2 mln więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej – podaje Związek Regionalnych Portów Lotniczych. W samym drugim kwartale wzrost w ujęciu rocznym był podobny, za to w stosunku do 2019 roku, ostatniego przed pandemią, liczba podróżnych wzrosła o ponad jedną czwartą (26 proc.).
– Lotniska regionalne generalnie są w znakomitej kondycji, natomiast oczywiście ta kondycja zależy, czy jest się dużym lotniskiem regionalnym, czy małym. I o ile te średnie i duże lotniska regionalne są w fantastycznej formie, o tyle są wybrane małe lotniska, które mają spadek ruchu lotniczego. Ale gdybyśmy chcieli powiedzieć generalnie o Polsce, to większość lotnisk regionalnych ma znakomite wyniki przewozowe, czyli bije swoje rekordy – mówi Tomasz Kloskowski.
Z danych ZRPL wynika, że w pierwszym półroczu liderami wzrostów były lotniska w Poznaniu (+28 proc.), w Łodzi (+27 proc.) i we Wrocławiu (+19 proc.). Największym portem jest Kraków, który obsłużył w tym okresie ponad 5 mln pasażerów, czyli ponad 30 proc. wszystkich podróżnych na lotniskach regionalnych. Dwa lotniska zanotowały spadki w stosunku do okresu styczeń–czerwiec 2023 roku i były to Olsztyn (-37 proc.) i Modlin (-16 proc.). Do ZRPL należy 11 spośród 14 portów regionalnych – poza nim są Lotnisko Chopina w Warszawie, lotniska w Szczecinie, Radomiu i Zielonej Górze.
– Zarówno dla Gdańska, jak i dla całej Polski jest to rewelacyjny sezon letni. Nie ukrywam, że się nie spodziewałem, że przy rosnących kosztach życia i wszędzie obecnym oszczędzaniu pasażerowie na rynku czarterowym tak nam dopiszą. My mamy w Gdańsku 45-proc. wzrost przy 15-proc. wzroście w ogóle ruchu pasażerskiego, tak że na czarterach mamy szaleństwo – podkreśla prezes lotniska im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. – Jak spojrzymy na inne lotniska w Polsce, również jest szaleństwo, tak że Polacy kochają odpoczywać za granicami. To widać też na rynku trójmiejskim, bo mamy mniej turystów krajowych. Stąd jest taki wniosek, że Polacy pokochali latanie do Turcji, Grecji i Egiptu przede wszystkim.
Ze statystyk prowadzonych przez lotnisko wynika, że najpopularniejszymi kierunkami regularnymi w sezonie wakacyjnym (czerwiec–sierpień) były Oslo (143,4 tys. obsłużonych pasażerów), Londyn (138,6 tys.), Sztokholm (108,2 tys.) i Kopenhaga (prawie 107 tys.). Wśród kierunków czarterowych zdecydowanie dominowała Turcja z wynikiem 127,6 tys. pasażerów, następne były Grecja (74,5 tys.) oraz Egipt (37 tys.). Wskaźnik wypełnienia na wszystkich trzech kierunkach był na poziomie ok. 95 proc.
Wynik gdańskiego lotniska z pierwszego półrocza był podobny do rynkowego, czyli 13-proc. wzrost liczby obsłużonych pasażerów – do poziomu blisko 3 mln pasażerów. Prezes spodziewa się przekroczenia na koniec roku liczby 6 mln podróżnych. Tym bardziej że już czerwiec wskazywał na dynamiczny – ponad 40-proc. wzrost w ruchu czarterowym. W podsumowaniu pierwszego półrocza prezes podkreślał, że bardzo istotny był też zanotowany wzrost w liczbie operacji (o ponad 16 proc.), co świadczy o tym, że linie lotnicze dodały nowe samoloty, a to może powodować dalszy wzrost ruchu pasażerskiego.
– W Gdańsku od sezonu zimowego wchodzi Madera, więc wszyscy w Trójmieście są szczęśliwi, że mamy loty na Maderę. Ale to będzie działać w dwie strony – przewoźnicy jednak często wycinają połączenia, często ustanawiają nowe, i tutaj stale się coś dzieje – mówi Tomasz Kloskowski.
Jak podkreśliła w podsumowaniu półrocza dr Anna Midera, prezeska Związku Regionalnych Portów Lotniczych, chętnych na latanie z lotnisk regionalnych z roku na rok przybywa, m.in. dzięki coraz bogatszej ofercie dla pasażerów i dbałości o nich.
– Oczywiście zima jest zawsze trudniejsza i będzie spadek w stosunku do letnich okresów, natomiast uważam, że dalej 80 proc. portów lotniczych będzie na zielono, czyli większość portów lotniczych na pewno pobije swoje rekordy obsłużonych pasażerów – ocenia prezes gdańskiego lotniska.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy spółka Port Lotniczy Gdańsk wypracowała blisko 36 mln zł zysku ze sprzedaży i 26,2 mln zł zysku netto. W tym samym okresie roku 2023 było to odpowiednio ponad 13 mln zł i ponad 3 mln zł.
– Inwestycyjnie u nas teraz cisza na morzu. Pijemy szampana, jemy truskawki i świętujemy to, że zaryzykowaliśmy w pandemii – przypomnę, że myśmy w pandemii rozbudowali swój terminal, myśmy prowadzili proces inwestycyjny właśnie w latach pandemicznych, kiedy pasażerów nie było, i dzięki temu w tej chwili mamy infrastrukturę przygotowaną na zwiększony ruch. Natomiast w pozostałych portach lotniczych w Polsce niewątpliwie będzie olbrzymi proces inwestycyjny – podkreśla Tomasz Kloskowski.
W czerwcu 2022 roku oddano do użytku rozbudowaną część terminalu pasażerskiego w Gdańsku. Dzięki trwającej trzy lata inwestycji lotnisko zyskało 16 tys. mkw. nowej powierzchni do obsługi podróżnych, więcej gate’ów odlotowych oraz punktów odprawy odlotowej i przylotowej. W trakcie kwietniowych uroczystości obchodów 50. urodzin lotniska i 30-lecia spółki Port Lotniczy Gdańsk zapowiedziano, że w dalszych planach jest m.in. budowa płyty postojowej wraz z płytami odladzania samolotów. W ramach tego projektu powstanie kilkanaście miejsc postojowych, w tym dla dużych jednostek takich jak Dreamlinery czy Airbusy A380. Rozbudowywana ma być także baza dla agentów obsługi naziemnej i infrastruktura służąca do serwisowania i napraw samolotów. Docelowo zmieni się lokalizacja wieży kontroli lotów i rozebrany zostanie Terminal 1, a w jego miejsce powstanie nowy budynek.
Czytaj także
- 2024-10-04: Szybko rośnie liczba osób z ostrą infekcją układu oddechowego, w tym grypy. Szczyt zachorowań przypadnie już na drugą połowę października
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-10-04: Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
Zdaniem Daniela Obajtka Unia Europejska nie dorosła technologicznie i gospodarczo do rezygnacji z silników spalinowych. W ocenie posła do Parlamentu Europejskiego obecna polityka Brukseli związana z transformacją energetyczną jest błędna, a najwyższe koszty zapłacą biedniejsze gospodarki wspólnoty, w tym Polska. – Nie grożą nam zamknięcia fabryk, one już są – podkreślił europoseł.
Prawo
Szpitale pracują nad poprawą jakości opieki nad pacjentami. Do wzmocnienia kwestie bezpieczeństwa i redukcja zdarzeń niepożądanych
Jak wynika z badań satysfakcji pacjentów prowadzonych przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, niemal 90 proc. pacjentów uznałoby szpital, w którym byli leczeni, jako godny polecenia. Wprowadzone rok temu przepisy kładą szczególny nacisk na jakość w ochronie zdrowia i szpitale zaczynają to u siebie wdrażać. – Poprawa jakości i bezpieczeństwo pacjenta są działami standardów akredytacyjnych, które jeszcze wypadają najgorzej. Problemem jest badanie zdarzeń niepożądanych – ocenia Agnieszka Pietraszewska-Macheta, dyrektorka Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Polityka
J. Lewandowski: Węgry zamroziły działania unijnych instytucji. Zmiana oczekiwana jest z nadejściem polskiej prezydencji
– Węgry są w tej chwili kłopotem Unii Europejskiej, nie wnoszą nic konstruktywnego do jej działań. Dlatego węgierska prezydencja to będzie okres zamrażarki, uśpienia instytucji europejskich w nadziei, że coś pozytywnego i konstruktywnego ruszy się wraz z polską prezydencją, czyli w styczniu przyszłego roku – mówi europoseł Janusz Lewandowski. Jak zauważa, środowe wystąpienie premiera Viktora Orbána na forum PE, podczas którego przedstawił priorytety węgierskiej prezydencji w Radzie, wzbudziło burzliwą dyskusję. Europosłowie i szefowa KE Ursula von der Leyen wytknęli węgierskiemu premierowi m.in. hipokryzję i bliskie relacje z reżimem w Moskwie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.