Newsy

Bogaci ruszyli na zakupy mieszkań – coraz lepiej sprzedają się te większe i bardziej komfortowe

2013-04-30  |  06:35

Przybywa kupujących mieszkania za gotówkę. Wśród tych, którzy decydują się na zakup, najczęściej wybierane są mieszkania droższe, o wyższym standardzie. Dom Development przewiduje, że ceny już nie będą spadać i uda się utrzymać obecne wyniki sprzedaży.

– Na zakupy ruszyli klienci gotówkowi, klienci, którzy maja pieniądze i ci, którzy jak się okazało zrozumieli, że w tej chwili warto po prostu kupić mieszkanie, jeżeli się
ma ten zamiar i jeżeli się ma środki finansowe
 – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Szanajca, prezes Dom Development.

Jego firma nadal sprzedaje mieszkania zarówno małe, jak i duże, ale coraz częściej klienci interesują się mieszkaniami o większych metrażach, na które w okresie kryzysowym w ogóle nie było chętnych.

– Przyszedł czas na sprzedaż mieszkań nieco droższych, myślę, że ceny nie powinny już spaść, a powoli klienci odwracają się od mieszkań za małych, takich super kompaktowych, skrojonych na miarę kryzysową. W tej chwili zaczynają już szukać mieszkań większych, znowu bardziej komfortowych – wyjaśnia Jarosław Szanajca.

Dom Development utrzymuje dobre wyniki sprzedaży.

– Rynek jest trudny, ale mimo trudnego rynku udało nam się utrzymać wysoką sprzedaż, która nawet nam nieco wzrosła w stosunku do czwartego kwartału 2012 roku – mówi Szanajca. Jak zapewnia, ten poziom sprzedaży nie jest tylko skutkiem walki cenowej. – Oczywiście, nie żyjemy na wyspie i walka cenowa wynikająca z dużej nadpodaży też nas nie omija, ale staramy się bronić naszych marż.

Marża będzie spadać

Marża uzyskana przez spółkę w pierwszym kwartale (na przekazanych, oddanych, sprzedanych mieszkaniach) wyniosła 25,4 proc. Zdaniem prezesa Szanajcy to był bardzo dobry wynik. 

– Osiągnęliśmy ją dzięki dobrze wcelowanej w rynek ofercie. Według analityków firmy w następnych kwartałach ta marża będzie jednak niższa – mówi szef Dom Development.

Firma liczy jednak na kontynuację dobrej sprzedaży w kolejnych miesiącach. W pierwszym kwartale spółka sprzedała 339 mieszkań. To najlepszy wynik na rynku mieszkaniowym.

 – Tak kroimy, projektujemy naszą politykę cenową, żeby sprzedawać właśnie około 120 mieszkań miesięcznie – wyjaśnia prezes firmy. Spółka utrzymuje w ten sposób
marżę, nie obniża cen zbyt drastycznie, ale i nie sprzedaje za dużo mieszkań, bo to wymagałoby obniżek cenowych.

„Wrocław to inna planeta”

Firma ma w planach utrzymanie pozycji lidera wśród deweloperów na polskim rynku. Aby to osiągnąć będzie musiała wprowadzać do sprzedaży 2-3 projekty kwartalnie. Największym, sztandarowym projektem Dom Development będzie tzw. Żoliborz Artystyczny. To duży projekt w prestiżowej dzielnicy Warszawy, który łącznie obejmie 1700 mieszkań. W pierwszym etapie, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w najbliższym czasie będzie ponad 200 apartamentów. W ofercie spółki znajdą się też mieszkania już realizowanych wieloetapowych osiedli. W dalszych planach jest też ekspansja na inne, lokalne rynki.

 – Wrocław dopiero poznajemy. Obecnie mamy tam jeden projekt sprzedaży i dwa w przygotowaniu. Zupełnie inna planeta i rynek, musimy go poznać – mówi prezes
firmy. – To są projekty średniego, popularnego właściwie segmentu, stosunkowo niedrogie, nieduże. Ich zaletą ma być dogodna lokalizacja inwestycji oraz dobra
komunikacja z centrum miasta i z lotniskiem.

Deweloper myśli też o nowych inwestycjach w Krakowie, Poznaniu i Trójmieście. Nie będzie to jednak szybka ekspansja – jak mówi Szanajca, jeżeli firma się na nią zdecyduje to najwcześniej w przyszłym roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.