Newsy

Bogaci ruszyli na zakupy mieszkań – coraz lepiej sprzedają się te większe i bardziej komfortowe

2013-04-30  |  06:35

Przybywa kupujących mieszkania za gotówkę. Wśród tych, którzy decydują się na zakup, najczęściej wybierane są mieszkania droższe, o wyższym standardzie. Dom Development przewiduje, że ceny już nie będą spadać i uda się utrzymać obecne wyniki sprzedaży.

– Na zakupy ruszyli klienci gotówkowi, klienci, którzy maja pieniądze i ci, którzy jak się okazało zrozumieli, że w tej chwili warto po prostu kupić mieszkanie, jeżeli się
ma ten zamiar i jeżeli się ma środki finansowe
 – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Szanajca, prezes Dom Development.

Jego firma nadal sprzedaje mieszkania zarówno małe, jak i duże, ale coraz częściej klienci interesują się mieszkaniami o większych metrażach, na które w okresie kryzysowym w ogóle nie było chętnych.

– Przyszedł czas na sprzedaż mieszkań nieco droższych, myślę, że ceny nie powinny już spaść, a powoli klienci odwracają się od mieszkań za małych, takich super kompaktowych, skrojonych na miarę kryzysową. W tej chwili zaczynają już szukać mieszkań większych, znowu bardziej komfortowych – wyjaśnia Jarosław Szanajca.

Dom Development utrzymuje dobre wyniki sprzedaży.

– Rynek jest trudny, ale mimo trudnego rynku udało nam się utrzymać wysoką sprzedaż, która nawet nam nieco wzrosła w stosunku do czwartego kwartału 2012 roku – mówi Szanajca. Jak zapewnia, ten poziom sprzedaży nie jest tylko skutkiem walki cenowej. – Oczywiście, nie żyjemy na wyspie i walka cenowa wynikająca z dużej nadpodaży też nas nie omija, ale staramy się bronić naszych marż.

Marża będzie spadać

Marża uzyskana przez spółkę w pierwszym kwartale (na przekazanych, oddanych, sprzedanych mieszkaniach) wyniosła 25,4 proc. Zdaniem prezesa Szanajcy to był bardzo dobry wynik. 

– Osiągnęliśmy ją dzięki dobrze wcelowanej w rynek ofercie. Według analityków firmy w następnych kwartałach ta marża będzie jednak niższa – mówi szef Dom Development.

Firma liczy jednak na kontynuację dobrej sprzedaży w kolejnych miesiącach. W pierwszym kwartale spółka sprzedała 339 mieszkań. To najlepszy wynik na rynku mieszkaniowym.

 – Tak kroimy, projektujemy naszą politykę cenową, żeby sprzedawać właśnie około 120 mieszkań miesięcznie – wyjaśnia prezes firmy. Spółka utrzymuje w ten sposób
marżę, nie obniża cen zbyt drastycznie, ale i nie sprzedaje za dużo mieszkań, bo to wymagałoby obniżek cenowych.

„Wrocław to inna planeta”

Firma ma w planach utrzymanie pozycji lidera wśród deweloperów na polskim rynku. Aby to osiągnąć będzie musiała wprowadzać do sprzedaży 2-3 projekty kwartalnie. Największym, sztandarowym projektem Dom Development będzie tzw. Żoliborz Artystyczny. To duży projekt w prestiżowej dzielnicy Warszawy, który łącznie obejmie 1700 mieszkań. W pierwszym etapie, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w najbliższym czasie będzie ponad 200 apartamentów. W ofercie spółki znajdą się też mieszkania już realizowanych wieloetapowych osiedli. W dalszych planach jest też ekspansja na inne, lokalne rynki.

 – Wrocław dopiero poznajemy. Obecnie mamy tam jeden projekt sprzedaży i dwa w przygotowaniu. Zupełnie inna planeta i rynek, musimy go poznać – mówi prezes
firmy. – To są projekty średniego, popularnego właściwie segmentu, stosunkowo niedrogie, nieduże. Ich zaletą ma być dogodna lokalizacja inwestycji oraz dobra
komunikacja z centrum miasta i z lotniskiem.

Deweloper myśli też o nowych inwestycjach w Krakowie, Poznaniu i Trójmieście. Nie będzie to jednak szybka ekspansja – jak mówi Szanajca, jeżeli firma się na nią zdecyduje to najwcześniej w przyszłym roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.