Newsy

Branża paliwowa: solidarna odpowiedzialność w VAT mogłaby rozwiązać problem szarej strefy

2013-08-12  |  06:50
Tagi: paliwa, VAT
Mówi:Leszek Wieciech
Funkcja:prezes
Firma:Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego
  • MP4
  • Skuteczna walka z szarą strefą w branży paliwowej wymaga uszczelnienia systemu – postulują przedstawiciele branży. Pierwszym krokiem na tej drodze było przyjęcie przepisów o solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy m.in. w handlu paliwem. Prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego liczy, że podobnych inicjatyw będzie więcej i podkreśla, że od kilku miesięcy widać intensywne działania kontrolne ze strony resortu finansów i służb mu podległych.

    Szara strefa ma nie ma bezpośredniego przełożenia na ceny paliw, jednak jej efektem są bardzo niskie marże przedsiębiorców działających w branży.

     – Jedna z naszych firm członkowskich, firma Neste zdecydowała się wycofać z Polski, ponieważ marże na paliwach są u nas naprawdę bardzo niskie. Przy obecnych marżach stacje nie mogą się utrzymać wyłącznie ze sprzedaży paliw. Dlatego placówki bezobsługowe, czyli np. firmy NESTE, znikają z polskiego krajobrazu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Leszek Wieciech, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

    Nielegalna działalność to przede wszystkim strata dla przedsiębiorców, którzy muszą działać na marżach, które nie są wystarczające, by utrzymać się na rynku. Z drugiej strony to również ubytki w budżecie państwa. Leszek Wieciech przyznaje, że ten efekt w końcu został zauważony, ponieważ widać intensyfikację działań kontrolnych ze strony służb podległych ministrowi finansów.

     – Działania kontrole sprawiają, że coraz więcej pieniędzy pozostaje w kieszeniach nas wszystkich, tzn. nie tylko w kieszeniach przedsiębiorców, którzy mają lepsze warunki konkurowania, ale też w budżecie państwa. Mam tu na myśli walkę z dużymi nieuczciwymi grupami, które wykorzystują luki i nieścisłości w prawie, łamią przepisy i omijają płacenie podatków – dodaje ekspert.

    Dobrym krokiem, w ocenie Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, jest także przyjęta w ubiegłym tygodniu przez Senat nowelizacja ustawy o VAT oraz Ordynacji podatkowej, która przewiduje mechanizm odwróconego VAT w handlu towarami wrażliwymi (wyrobami stalowymi, odpadami zawierającymi metal, odpadami z papieru, tektury i innymi surowcami wtórnymi).

    Ponadto zmienione przepisy wprowadzają solidarną odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy wyrobów stalowych oraz paliw, jeżeli wartość kupionych od jednego podmiotu towarów przekroczy w danym miesiącu 50 000 zł. Uczciwi podatnicy będą mogli uwolnić się od odpowiedzialności poprzez złożenie np. kaucji gwarancyjnej.

     Szkoda tylko, że kaucje będą fakultatywne, nie obowiązkowe. Ten, który wpłaca kaucję, zyska status zaufanego sprzedawcy. Jeżeli będzie można sprawdzić w rejestrze, że sprzedawca wpłacił kaucję, to znaczy, że można domniemywać, że jest uczciwym sprzedawcą i można u niego kupić paliwo – podsumowuje Wieciech.

    Liczy na to, że to dopiero dobry początek działań rządu w walce z nieuczciwymi firmami z branży.

     – Możliwych rozwiązań jest mnóstwo, w różnych państwach są stosowane różne rozwiązania. Mam nadzieję, że to był dopiero pierwszy krok, że nastąpią kolejne kroki uszczelniające system – mówi Leszek Wieciech.

    Z szacunków POPiHN wynika, że w pierwszym półroczu szara strefa w handlu olejem napędowym to 10-12 proc. rynku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.