Newsy

Certyfikat Polska Norma poświadczający jakość produktów wraca do łask

2012-10-08  |  06:10
Mówi:Jolanta Kochańska
Funkcja:wiceprezes
Firma:Polski Komitet Normalizacyjny
  • MP4
    Rusza kampania informacyjna Polskiego Komitetu Normalizacyjnego promującą znak Polska Norma. Stosowanie tego znaku na produktach do końca 1993 roku było w Polsce
    obowiązkowe. Teraz jest to całkowicie dobrowolne. – Znak Polska Norma daje konsumentowi informację, że produkt jest zgodny z polska normą i jest poparty odpowiednim certyfikatem – mówi wiceprezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego Jolanta Kochańska. 

    Polska Norma jest znakiem zastrzeżonym. Przyznawany jest zgodnie z zasadami ustalonego systemu certyfikacji.  Wyrób, proces lub usługa oznaczona takim znakiem informuje konsumenta, że jest zgodna z określoną normą lub innym dokumentem normatywnym. 
     
    – Potwierdza, że wyrób jest zgodny z polską normą i jest to poparte odpowiednim certyfikatem, wystawianym przez jednostkę certyfikującą. Znak i cała certyfikacja jest dobrowolna, czyli odbywa się to na życzenie producenta – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jolanta Kochańska.

    Znak Polska Norma jest jedynym na polskim rynku, który ma prawo być traktowany jako znak konsumencki. W odróżnieniu od innych znaków Polska Norma jest nadawana produktom tylko i wyłącznie na zasadzie certyfikacji polegającej na pobieraniu próbek z rynku.

    – Producent nie dostarcza do danej komisji konkursowej próbek, które sam wybierze, tylko są to próbki pobierane z rynku. Idziemy do sklepu, pobieramy próbki i na podstawie tych standardowych próbek, które znajdują się w obrocie, określana jest zgodność z postanowieniami normy – tłumaczy wiceprezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. 

    Dziś znak Polska Norma nie jest zbyt popularny. Rzadko producenci czy usługodawcy decydują się na oznakowaniu swoich usług czy wyrobów takim znakiem. Jednak Jolanta Kochańska ma nadzieję, że to się zmieni. Między innymi dzięki specjalnej kompanii promującej ten znak, którą właśnie rozpoczął Polski Komitet Normalizacyjny.

     – Pierwszy produkt konsumencki, który nie jest związany z żywnością, ale który niedawno uzyskał znak zgodności z polską normą to jest np. farba Śnieżka, która będzie się nim posługiwała. Jest to taki produkt powszechny i myślę, że jakaś informacja do konsumentów dotrze. Faktycznie będzie to pewna promocja tego znaku, która jest potrzebna na rynku – mówi Jolanta Kochańska. 

    Zdaniem wiceprezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego stosowanie takiego znaku daje producentowi pewną przewagę na rynku. Towar oznaczony znakiem Polska Norma to towar o odpowiedniej, jakości udokumentowanej stosownym certyfikatem.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności

    Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.

    Robotyka i SI

    Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

    Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.

    Handel

    Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

    Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.