Newsy

Co roku upada kilka tysięcy małych sklepów

2013-09-25  |  06:15
Mówi:Maciej Ptaszyński
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Polska Izba Handlu
  • MP4
  • Drobny handel nie radzi sobie z konkurencją dyskontów. Co roku w Polsce bankrutuje kilka tysięcy małych sklepów. Ratunkiem dla nich może być przystąpienie do sieci franchisingowej lub grupy zakupowej.

    Badania GUS-u oraz zespołu badawczego projektu Instrument Szybkiego Reagowania pod kierownictwem prof. Jerzego Hausnera wskazują, że dynamika sprzedaży detalicznej wyniesie ok. 4 proc. pod koniec 2013 r. i ok. 7 proc. w trzecim kwartale 2014 r.

    Jednak raporty Instrumentu Szybkiego Reagowania wykorzystują dane dotyczące firm zatrudniających powyżej 9 pracowników, a więc nie obejmują najmniejszych sklepów.

     – Tutaj wciąż jest nie najlepiej. Jeśli mamy do czynienia ze wzrostami, to oscylują one najwyżej wokół 1 proc., często z tendencją do stagnacji. Natomiast wciąż wysoka, sięgająca kilku tysięcy w skali roku w całym kraju, jest liczba upadłości małych sklepów. Wiele tych najmniejszych, zatrudniających do 9 osób, upada, nie wytrzymując konkurencji z większymi sąsiadami, często dyskontami – mówi Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.

    Duże sieci sklepów mające obroty na poziomie kilkudziesięciu miliardów złotych i ograniczony asortyment ok. 1 tys. produktów, wykorzystują swoją znacznie silniejszą pozycję negocjacyjną wobec producentów. Na takie obniżki cen nie mogą liczyć małe sklepy.

     – Nawet hipermarkety zmieniają obecnie swój asortyment, zmniejszając ilość pozycji, które są w sprzedaży. To ogranicza straty, bo optymalizuje się to, co jest na półce, pod kątem najczęściej dokonywanych wyborów. Wzrasta też pozycja negocjacyjna wobec producenta, ponieważ kupuje się więcej danych towarów, więc można osiągnąć znacznie lepsze ceny – tłumaczy Maciej Ptaszyński.

    Mali sklepikarze też mogą pójść podobną drogą, wykorzystując możliwości, jakie daje franczyza.

     – Dla małych sklepów jedyną sensowną drogą jest ucieczka w systemy franchisingowe. Firmy, które prowadzą takie sieci lub też zintegrowaną dystrybucję, reprezentując dużą liczbę podmiotów, są w stanie osiągnąć zbliżone warunki zakupowe u producentów, co wielkie sieci, a przez to również lepsze ceny – informuje przedstawiciel PIH.

    Dzięki temu mogą wzrosnąć ich obroty, choć Ptaszyński nie spodziewa się znaczącej poprawy. Prognozuje, że za sierpień wzrosty będą na poziomie maksymalnie 2 proc. Sprzedaż detaliczna mierzona przez GUS wzrosła w tym miesiącu o 3,4 proc. rdr,

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konferencja Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Infrastruktura

    Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu

    Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej ilości zielonych źródeł energii. Enea pozyskała właśnie niskooprocentowaną pożyczkę w ramach KPO w wysokości 9 mld zł, które przeznaczy na budowę i modernizację sieci w północnej i zachodniej Polsce.

    Rolnictwo

    Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy

    W maju przygruntowe przymrozki pojawiły się na terenie niemal całego kraju. W niektórych miejscach temperatura obniżała się nawet do kilku stopni na minusie. Straty w rolnictwie i sadownictwie są bardzo duże, w niektórych regionach kraju sięgają nawet 90 proc. Ucierpiały nie tylko owoce i zboża, ale też część warzyw. Trwają już przygotowania naborów dla rolników, którzy ponieśli straty w wyniku przymrozków.

    Polityka

    Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

    Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.