Newsy

Co trzeci Polak kupi świąteczne prezenty w internecie. Zdecydowana większość wybierze płatność online

2019-12-09  |  06:15
Mówi:Przemysław Soboń
Funkcja:dyrektor linii biznesowej płatności internetowe
Firma:Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A.

Chociaż to w sklepach stacjonarnych wydamy większość świątecznych budżetów, to udział zakupów online rośnie z roku na rok o ok. 5 proc. – wynika z badania Deloitte nt. gwiazdkowych wydatków. Co trzeci badany zamierza kupić prezenty przez internet, płacąc głównie kartą lub cyfrowymi portfelami. W tym roku mogą paść kolejne rekordy transakcyjne, co pokazał już ruch w e-sklepach podczas Black Friday. W systemie Paybynet średnia płatność wynosiła tego dnia 225 zł, czyli o 19 proc. więcej niż w październiku, a łączna wartość transakcji była prawie o połowę większa niż przed rokiem.

  W 2018 roku w Black Friday wzięło udział 59 proc. Polaków, natomiast w tym roku szacuje, że ta liczba dobiła już do 68 proc. Szacuje się, że wydaliśmy w ciągu tego dnia ponad 2 mld zł. To przekłada się również na dane z naszego systemu płatności internetowych Paybynet, ponieważ średnia wartość koszyka wynosiła ponad 225 zł i była ona wyższa o 19 proc. niż w przypadku innych dni, które poprzedzały okres gorących wyprzedaży [189 zł – red.] – mówi agencji Newseria Biznes Przemysław Soboń, dyrektor linii biznesowej płatności internetowe w Krajowej Izbie Rozliczeniowej.

Z danych platformy Picodi wynika, że w czarnopiątkowych wyprzedażach przodują kobiety – aż 77 proc. deklarowało, że skorzysta z niższych cen (przy 65 proc. mężczyzn). Choć panie kupują nieco więcej niż panowie (odpowiednio 3,9 i 3,4 produktów), to mężczyźni wydają w Black Friday dwukrotnie więcej niż kobiety. Przeciętna Polka jest gotowa wydać 476 zł, natomiast Polak – 877 zł. Wynika to przede wszystkim z rodzaju zakupów. Mężczyźni najchętniej kupują elektronikę, a kobiety – odzież i buty.

 Black Friday to nie jest jedyna okazja do tego, abyśmy mogli dokonać zakupów na preferencyjnych warunkach cenowych. Obecnie sprzedawcy oferują swoje produkty już często dzień czy dwa dni przed umownym Czarnym Piątkiem i trwają one przeważnie kilka dni. Mamy również Cyber Monday, a potem również dodatkowe wyprzedaże, które związane są z okresem przedświątecznym – zauważa Przemysław Soboń.

W ubiegłym roku promocje związane z Czarnym Piątkiem zdecydowanie bardziej zachęcały Polaków do zakupów niż przeceny oferowane w Cyber Monday. W ubiegłym roku w czasie wyprzedażowego poniedziałku wydaliśmy średnio 160 zł, w tym 208 zł – to wzrost o 30 proc.

Analitycy Picodi wskazują, że choć piątkowa wyprzedaż nie jest jedyną listopadową promocją (wyprzedaże 11 listopada, czyli Dzień Singla), to wśród osób, które miały zamiar z nich skorzystać, 86 proc. wskazało na Black Friday. Niemal połowa badanych (47 proc.) zakupy podczas piątkowej wyprzedaży robi przez internet.

– Obecna technologia pozwala na przygotowanie systemów płatności na bardzo dużą wydajność klientów. Wszyscy operatorzy, którzy oferują takie rozwiązanie na rynku, nauczeni doświadczeniem lat poprzednich, są przygotowani na takie sytuacje. Dziś obsługa tak dużego ruchu nie stanowi najmniejszego problemu dla tak wydajnych systemów informatycznych, jakie posiadamy – mówi Soboń.

Z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że 62 proc. internautów kupuje online. To o 6 pkt proc. więcej niż jeszcze w 2018 roku. Jako zalety e-zakupów Polacy wskazują możliwość kupowania w każdym momencie (75 proc.), brak konieczności jechania do sklepu (72 proc.) oraz nieograniczony czas wyboru (68 proc.). Według internautów e-sklepy dają coraz większe możliwości wyboru produktów niż sklepy tradycyjne. E-zakupy są też wygodniejsze, łatwiejsze i często tańsze.

– Wartość rynku e-commerce szacuje się na ok. 51 mld zł, a liczbę osób korzystających z różnych zakupów na ponad 28 mln. Płatności nie dokonujemy już wyłącznie przez stronę internetową, kupujemy również przez aplikacje na naszych smartfonach, media społecznościowe. Przekłada się to również na wzrost liczby transakcji. Porównując rok 2018 do 2019, liczba transakcji w systemie Paybynet wzrosła o ponad 28 proc., natomiast ich wartość o ponad 44 proc. – wylicza Przemysław Soboń.

Paybynet to system płatności internetowych dostępny 24 godziny na dobę, dzięki któremu płatności przekazywane są bezpośrednio z konta klienta na konto e-sklepu.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media@newseria.pl 

Nauka

[DEPESZA] Coraz bardziej zaawansowane prace nad szczepionką na SARS-CoV-2. W wyścig z czasem włączyli się także Polacy

Nad szczepionką przeciwko SARS-CoV-2 pracuje wiele prywatnych firm farmaceutycznych i biotechnologicznych oraz ośrodków badawczych na świecie. W laboratoriach trwają testy co najmniej kilkunastu eksperymentalnych preparatów. Mimo przyspieszonego tempa prac szczepionka będzie dostępna za minimum kilkanaście miesięcy. Naukowcy podkreślają, że i tak jest to bezprecedensowa sytuacja, ponieważ w normalnych warunkach prace nad szczepionką przeciw koronawirusowi zajęłyby około 10 lat. W wyścig z czasem włączyła się także polska Agencja Badań Medycznych, która prowadzi prace w międzynarodowym konsorcjum.

 

Bankowość

Niższe koszty pożyczek i wydłużenie czasu spłaty kredytów. Tarcza antykryzysowa ma ułatwić życie zwykłym kredyto- i pożyczkobiorcom

– Zależy nam, żeby konsumenci, którzy ze względu na koronawirusa są w trudnej sytuacji, mogli przetrwać ten czas bez dodatkowych problemów i bez pułapki zadłużenia – podkreśla Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Podpisana przez prezydenta tarcza antykryzysowa umożliwia obniżenie rocznego limitu dla pożyczek udzielanych na więcej niż 30 dni z obecnych 55 proc. do 21 proc. Łączne maksymalne koszty kredytowania bez względu na czas trwania umowy mają zmaleć ze 100 do 45 proc.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Konsument

Wzrost rynku obuwniczego zahamowany przez koronawirusa. Sklepy stacjonarne odpowiadały za 70 proc. sprzedaży

Jeszcze w lutym firma CCC prognozowała wzrost rynku obuwniczego w tym roku na 3–4 proc. Dziś wiadomo, że trudno będzie utrzymać to tempo, ponieważ sklepy stacjonarne, które od ponad dwóch tygodni pozostają zamknięte, odpowiadały dotąd za 70 proc. sprzedaży. W tym czasie znacząco wzrósł jednak ruch w kanale online. Ten trend może się utrzymać także po opanowaniu pandemii i w znacznym stopniu może  wpłynąć na rynek. Podobnie jak zmiany pogodowe, ekologia oraz globalizacja trendów modowych.