Newsy

Coca-cola „odchudza” butelki. Mają być bardziej przyjazne środowisku i tańsze w produkcji

2013-03-22  |  06:40
Mówi:Iwona Jacaszek
Funkcja:Dyrektor ds. Korporacyjnych
Firma:Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o.
  • MP4
  • Butelki, w których Coca-Cola sprzedaje napoje, będą „chudsze”. Z jednej strony lżejsze opakowania to niższe koszty produkcji, ale równie ważna jest ekologia. Producent musi recyklować część butelek, dlatego poza zmniejszeniem ilości plastiku Coca-Cola prowadzi kampanie skłaniające Polaków do proekologicznych zachowań.

     – Mamy w tym zakresie strategię, żeby mieć zamknięty obieg opakowań. Produkujemy napoje, oddajemy je w ręce konsumentów, konsumenci je wypijają. Jeśli je wysegregują, te opakowania z powrotem staną się opakowaniami albo innymi przedmiotami codziennego użytku, na które można przerobić opakowania po naszych produktach – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska.

    Koncern rozpoczął już działania w tym kierunku. Ruszyła kampania zachęcająca Polaków do zgniatania wyrzucanych butelek. W ten sposób łatwiej transportować plastik do recyklingu, bo można go jednorazowo przewieść więcej. Według Iwony Jacaszek na Coca-Coli, jako na liderze rynku, ciąży szczególna odpowiedzialność i dlatego prowadzi rozmowy z innymi firmami na temat nowych technologii produkcji oraz edukacji w zakresie segregowania i recyklingu.

    Jak podkreśla dyrektor ds. korporacyjnych w koncernie, z uwagi na liczbę produkowanych opakowań, „odchudzenie” butelki nawet o 2-3 gramy przynosi znaczne oszczędności. Jednak proces ten jest stale kontrolowany, by zmiany w opakowaniach nie odbiły się na jakości produktu i bezpieczeństwie konsumentów.

     – Robimy bardzo dużo testów. Zmieniamy też technologię produkcji, żeby się upewnić, że ten napój będzie dalej spełniał standardy jakościowe, standardy bezpieczeństwa, nie będzie uciekał gaz – mówi Jacaszek. – Opakowania są przede wszystkim po to, żeby produkty spożywcze były bezpieczne. Nie możemy w nieskończoność „odchudzać” opakowań, jeżeli stracą walor bezpieczeństwa dla konsumenta.

    Coca-Cola cały czas pracuje nad nowymi materiałami. Przedstawicielka koncernu nie chce zdradzić, czego możemy spodziewać się w najbliższym czasie, ale podkreśla, że z założenia wszystkie butelki koncernu mogą być recyklowane. Coca-Cola nie używa żadnych opakowań, które nie mogą zostać użyte ponownie.

    Lżejsze butelki oznaczają spadek kosztów produkcji, ale Jacaszek podkreśla, że czynnik ekologiczny jest równie ważny. Coca-Cola jest objęta normami unijnymi, które zobowiązują producentów napojów do recyklingu określonej części opakowań. W zależności od materiału jest to od 22 do nawet 60 proc. Najwyższe normy dotyczą papieru, nieco niższe – plastiku i szkła.

    Zbudowanie sprawnego systemu recyklingu to kosztowny i wieloletni proces. Jak przyznaje Jacaszek, nie można obciążać Polaków kosztami szybkiego gonienia zachodniej Europy w tym zakresie.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.