Mówi: | Iwona Jacaszek |
Funkcja: | Dyrektor ds. Korporacyjnych |
Firma: | Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o. |
Coca-cola „odchudza” butelki. Mają być bardziej przyjazne środowisku i tańsze w produkcji
Butelki, w których Coca-Cola sprzedaje napoje, będą „chudsze”. Z jednej strony lżejsze opakowania to niższe koszty produkcji, ale równie ważna jest ekologia. Producent musi recyklować część butelek, dlatego poza zmniejszeniem ilości plastiku Coca-Cola prowadzi kampanie skłaniające Polaków do proekologicznych zachowań.
– Mamy w tym zakresie strategię, żeby mieć zamknięty obieg opakowań. Produkujemy napoje, oddajemy je w ręce konsumentów, konsumenci je wypijają. Jeśli je wysegregują, te opakowania z powrotem staną się opakowaniami albo innymi przedmiotami codziennego użytku, na które można przerobić opakowania po naszych produktach – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska.
Koncern rozpoczął już działania w tym kierunku. Ruszyła kampania zachęcająca Polaków do zgniatania wyrzucanych butelek. W ten sposób łatwiej transportować plastik do recyklingu, bo można go jednorazowo przewieść więcej. Według Iwony Jacaszek na Coca-Coli, jako na liderze rynku, ciąży szczególna odpowiedzialność i dlatego prowadzi rozmowy z innymi firmami na temat nowych technologii produkcji oraz edukacji w zakresie segregowania i recyklingu.
Jak podkreśla dyrektor ds. korporacyjnych w koncernie, z uwagi na liczbę produkowanych opakowań, „odchudzenie” butelki nawet o 2-3 gramy przynosi znaczne oszczędności. Jednak proces ten jest stale kontrolowany, by zmiany w opakowaniach nie odbiły się na jakości produktu i bezpieczeństwie konsumentów.
– Robimy bardzo dużo testów. Zmieniamy też technologię produkcji, żeby się upewnić, że ten napój będzie dalej spełniał standardy jakościowe, standardy bezpieczeństwa, nie będzie uciekał gaz – mówi Jacaszek. – Opakowania są przede wszystkim po to, żeby produkty spożywcze były bezpieczne. Nie możemy w nieskończoność „odchudzać” opakowań, jeżeli stracą walor bezpieczeństwa dla konsumenta.
Coca-Cola cały czas pracuje nad nowymi materiałami. Przedstawicielka koncernu nie chce zdradzić, czego możemy spodziewać się w najbliższym czasie, ale podkreśla, że z założenia wszystkie butelki koncernu mogą być recyklowane. Coca-Cola nie używa żadnych opakowań, które nie mogą zostać użyte ponownie.
Lżejsze butelki oznaczają spadek kosztów produkcji, ale Jacaszek podkreśla, że czynnik ekologiczny jest równie ważny. Coca-Cola jest objęta normami unijnymi, które zobowiązują producentów napojów do recyklingu określonej części opakowań. W zależności od materiału jest to od 22 do nawet 60 proc. Najwyższe normy dotyczą papieru, nieco niższe – plastiku i szkła.
Zbudowanie sprawnego systemu recyklingu to kosztowny i wieloletni proces. Jak przyznaje Jacaszek, nie można obciążać Polaków kosztami szybkiego gonienia zachodniej Europy w tym zakresie.
Czytaj także
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-02-13: Sprzedaż surowców energetycznych wciąż finansuje rosyjską machinę wojenną. Eksport trafia głównie do Chin, Indii i Turcji
- 2023-12-01: W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika
- 2023-10-24: IOŚ-PIB: Uboczne produkty spalania węgla powinny mieć pierwszeństwo nad surowcami naturalnymi. Można je wykorzystać przy megainwestycjach
- 2023-10-17: Polacy opracowali innowacyjną technologię odzysku surowców z paneli fotowoltaicznych. To pomoże rozwiązać narastający problem zużytych ogniw
- 2023-11-15: Hałdy kopalniane to ogromne magazyny z surowcami. Ich zagospodarowaniem są zainteresowani m.in. producenci cementu
- 2023-09-14: Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie. Chcą opakowań neutralnych dla środowiska i porzucają marki ekoobojętne
- 2023-10-16: Do rozwoju nowych technologii niezbędny jest stabilny dostęp do surowców krytycznych. Polska szuka nowych źródeł ich pozyskiwania
- 2023-06-15: Polskę czeka jeszcze długa droga do zamknięcia obiegu gospodarczego. Wciąż nie traktujemy odpadów jako surowca, a sektor recyklingu potrzebuje wsparcia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.