Mówi: | Marek Cywiński |
Funkcja: | Dyrektor Generalny |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
Coraz więcej dróg w viaTOLL. Od 30 marca kolejne 160 km w systemie
30 marca, już po raz drugi w tym roku, rozszerzony został system viaTOLL. Zgodnie z wytycznymi GDDKiA opłaty dla aut ważących powyżej 3,5 tony zostały wprowadzone na kolejnych 160 km dróg. Kolejne rozszerzenia planowane są na lipiec oraz jesień. Opłaty w systemie mają między innymi motywować przewoźników do zakupu nowych, bardziej ekologicznych pojazdów, za których przejazd płacą mniej.
– Zgodnie z instrukcjami, jakie dostajemy od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obejmujemy systemem kolejne odcinki dróg ekspresowych i autostrad. Przedsiębiorcy, którzy korzystają akurat z tych dróg, będą musieli uiszczać opłatę za przejazd w formie elektronicznej, uprzednio się zarejestrowawszy – mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.
Jak podkreśla Cywiński, obowiązek rejestracji nie powinien stanowić dla przewoźników problemu, bo większość z nich już posiada odpowiednie urządzenia pokładowe. Do tej pory spółka wydała ich ponad 1,1 mln.
Od jutra elektronicznymi opłatami zostaną objęte: 100-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8 między Piotrkowem a Radziejowicami, droga krajowa nr 79 na odcinku Jaworzno – węzeł Modlniczka, oraz fragmenty drogi ekspresowej S7 i drogi krajowej nr 7.
To już drugie rozszerzenie systemu elektronicznego poboru opłat w tym roku. Pierwsze miało miejsce 12 stycznia, a następne jest planowane na lipiec. Wtedy opłatami zostanie objęte blisko 400 km dróg i autostrad.
– Sądzę, że będzie jeszcze co najmniej jedno rozszerzenie na jesieni. Oczekujemy na instrukcje z GDDKiA dotyczące kolejnych dróg, na których ma być rozbudowany system viaTOLL – wyjaśnia Marek Cywiński.
Dyrektor generalny Kapsch podkreśla, że system, którym zarządza jego spółka, jest sprawiedliwy – opłata naliczana jest tylko za przejechane kilometry po drogach najlepszej jakości. Co ważne, opłaty w systemie viaTOLL zostały tak skonstruowane, by promować korzystanie z bardziej przyjaznych środowisku samochodów.
– W Polsce, tak jak w niektórych innych europejskich systemach, wysokość opłaty zależy również od kategorii emisji spalin. Ci, którzy mają najniższą emisję spalin płacą dwukrotnie mniej niż ci, którzy jeżdżą pojazdami dość mocno zanieczyszczającymi – podkreśla Cywiński.
Według niego widać wpływ systemu na proekologiczne działania przewoźników. W ostatnim czasie o 20 proc. wzrosła liczba sprzedanych nowych, bardziej ekologicznych pojazdów.
Czytaj także
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-08-23: ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-04-21: Rachunki przedsiębiorstw za energię z sieci będą rosły. Dlatego wiele z nich już myśli o własnej instalacji OZE
- 2023-05-05: Reforma unijnego rynku cyfrowego coraz bliżej. Największe platformy internetowe mają cztery miesiące na dostosowanie się do zmian
- 2022-11-22: Niższa zdolność do konkurowania małych i średnich firm przemysłowych. Mimo to nie rezygnują one z inwestycji w parki maszyn i urządzeń
- 2022-10-18: Inwestycje drogowe nabierają rozpędu. Korzystają na tym regiony położone przy nowych odcinkach
- 2022-11-28: Sieć dróg szybkiego ruchu stopniowo się zagęszcza. Nowe drogi budowane są drożej, ale w wyższym standardzie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.