Newsy

Coraz więcej dróg w viaTOLL. Od 30 marca kolejne 160 km w systemie

2013-03-29  |  06:40
Mówi:Marek Cywiński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Kapsch Telematic Services
  • MP4
  • 30 marca, już po raz drugi w tym roku, rozszerzony został system viaTOLL. Zgodnie z wytycznymi GDDKiA opłaty dla aut ważących powyżej 3,5 tony zostały wprowadzone na kolejnych 160 km dróg. Kolejne rozszerzenia planowane są na lipiec oraz jesień. Opłaty w systemie mają między innymi motywować przewoźników do zakupu nowych, bardziej ekologicznych pojazdów, za których przejazd płacą mniej.

     – Zgodnie z instrukcjami, jakie dostajemy od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obejmujemy systemem kolejne odcinki dróg ekspresowych i autostrad. Przedsiębiorcy, którzy korzystają akurat z tych dróg, będą musieli uiszczać opłatę za przejazd w formie elektronicznej, uprzednio się zarejestrowawszy – mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.

    Jak podkreśla Cywiński, obowiązek rejestracji nie powinien stanowić dla przewoźników problemu, bo większość z nich już posiada odpowiednie urządzenia pokładowe. Do tej pory spółka wydała ich ponad 1,1 mln.

    Od jutra elektronicznymi opłatami zostaną objęte: 100-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8 między Piotrkowem a Radziejowicami, droga krajowa nr 79 na odcinku Jaworzno – węzeł Modlniczka, oraz fragmenty drogi ekspresowej S7 i drogi krajowej nr 7.

    To już drugie rozszerzenie systemu elektronicznego poboru opłat w tym roku. Pierwsze miało miejsce 12 stycznia, a następne jest planowane na lipiec. Wtedy opłatami zostanie objęte blisko 400 km dróg i autostrad.

     – Sądzę, że będzie jeszcze co najmniej jedno rozszerzenie na jesieni. Oczekujemy na instrukcje z GDDKiA dotyczące kolejnych dróg, na których ma być rozbudowany system viaTOLL – wyjaśnia Marek Cywiński.

    Dyrektor generalny Kapsch podkreśla, że system, którym zarządza jego spółka, jest sprawiedliwy – opłata naliczana jest tylko za przejechane kilometry po drogach najlepszej jakości. Co ważne, opłaty w systemie viaTOLL zostały tak skonstruowane, by promować korzystanie z bardziej przyjaznych środowisku samochodów.

     – W Polsce, tak jak w niektórych innych europejskich systemach, wysokość opłaty zależy również od kategorii emisji spalin. Ci, którzy mają najniższą emisję spalin płacą dwukrotnie mniej niż ci, którzy jeżdżą pojazdami dość mocno zanieczyszczającymi – podkreśla Cywiński.

    Według niego widać wpływ systemu na proekologiczne działania przewoźników. W ostatnim czasie o 20 proc. wzrosła liczba sprzedanych nowych, bardziej ekologicznych pojazdów.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.