Mówi: | Piotr Pawlikowski |
Funkcja: | ekspert ds. rozwiązań wideokonferencyjnych |
Firma: | MCX Telecom |
Coraz więcej firm korzysta z rozwiązań wideokonferencyjnych. Pozwalają oszczędzić czas, pomagają w komunikacji i rekrutacji
Większa mobilność zatrudnienia i oczekiwania nowego pokolenia na rynku pracy wymuszają rozwój technologii mobilnych. Rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania wideokonferencyjne, które pozwalają oszczędzić czas i koszty w firmach. Mnogość modeli wdrożeń i elastyczne formy zakupu sprawiają, że rozwiązania wideokonferencyjne stają się popularne nie tylko w korporacjach, lecz także w małych i średnich przedsiębiorstwach.
– Rozwiązania wideokonferencyjne dosyć mocno ewoluowały w ostatnich latach. Jeszcze kilka lat temu infrastruktura wideokonferencyjna stanowiła kilka pudełek, teraz jest to przede wszystkim oprogramowanie, które można wdrożyć w środowisku wirtualnym. Firmy mają do wyboru chmurę prywatną, publiczną czy połączenie obu tych modeli i stworzenie hybrydy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Pawlikowski, Ekspert ds. Rozwiązań Wideokonferencyjnych w MCX Telecom.
Firmy coraz częściej poszukują nowych rozwiązań, rośnie popyt na systemy telekomunikacyjne. Większe jest też zapotrzebowanie na systemy wideokonferencyjne wykorzystywane m.in. w procesach rekrutacji, szkoleniach czy rozmowach z klientami i współpracownikami. Jednocześnie to rozwiązania oszczędne. Dla firm, które mają własne środowisko wirtualne, wystarczy sam zakup oprogramowania software. Zachętą dla firm jest mnogość modeli wdrożeń (chmury prywatne, publiczne czy rozwiązania hybrydowe) oraz elastyczne formy zakupu, czyli czasowe subskrypcje licencji czy leasing.
– Dzisiejsze rozwiązania wideokonferencyjne są mocno zintegrowane z platformami Unified Communications, czyli komunikacji zunifikowanej. Tworzą one jednolite środowisko komunikacyjne. To istotne, ponieważ użytkownicy zyskują możliwość połączenia z dowolnego urządzenia oraz miejsca za pomocą aplikacji na urządzenia mobilne typu tablet czy smartfon, a także bezpośrednio z przeglądarki internetowej – tłumaczy Pawlikowski.
Wideokonferencje pozwalają nie tylko oszczędzić pieniądze (koszt wdrożenia systemu często zwraca się w ciągu roku), lecz także zwiększają wydajność pracy i poprawiają komunikację w przedsiębiorstwie. Zapewnienie zespołom projektowym wysokiej jakości narzędzi komunikacji zwiększa zaś ich efektywność pracy.
– Dużą zmianą przy projektowaniu rozwiązań wideokonferencyjnych było uwzględnienie elementów pracy grupowej. Mam tutaj na myśli czat grupowy czy możliwość dzielenia dokumentów pomiędzy współpracownikami z możliwością ich edycji. Sama obsługa urządzeń jest dużo bardziej intuicyjna niż kiedyś, a ujednolicony interfejs na wszystkich urządzeniach nie wymaga uczenia się obsługi urządzenia od nowa. Przy projektowaniu systemów bierze się również pod uwagę charakter oraz miejsce wykonywanej pracy – ocenia ekspert MCX Telecom.
Jak wskazuje Piotr Pawlikowski, rozwój technologii chmurowych powoduje dużo łatwiejszy dostęp do usług Unified Communications. Obecnie popyt na chmurę rośnie nawet siedmiokrotnie szybciej niż na inne usługi IT (dane IDC). Prognozy mówią, że w 2019 roku wartość rynku usług w chmurze prywatnej i publicznej przekroczy w Polsce 450 mln dol., co będzie stanowić blisko 11 proc. całego rynku usług IT (obecnie to ok. 4 proc.). Co więcej, rośnie zapotrzebowanie nie tyle na same usługi, ile na chmurę jako platformę łączącą rozwiązania IT.
– Na rynku zaczynają dominować osoby z pokolenia Y, które na co dzień korzystają z urządzeń mobilnych, portali społecznościowych, aplikacji typu Snapchat, WhatsApp czy aplikacji oferujących połączenia wideo. To one wymuszają zmiany, gdyż wchodząc na rynek pracy, oczekują zaawansowanego dostępu do usług. Mobilność i praca zdalna także wymuszają rozwój tego rodzaju technologii – przekonuje ekspert.
Wideokonferencje są coraz częściej wykorzystywane w administracji publicznej, aby poprawić organizację czasu pracy czy zapewnić odpowiednią komunikację wewnątrz i na zewnątrz urzędu. Do komunikacji z kryzysowych sytuacjach wideokonferencję wykorzystuje też wojsko i policja.
– Sektor finansowy od lat wykorzystuje rozwiązania wideokonferencyjne do komunikacji wewnątrz organizacji. W ostatnim czasie systemy te są stosowane również w kontaktach z klientami poprzez czat na stronie internetowej firmy. Rozwiązania te wykorzystywane są również w szkolnictwie w procesie nauczania, który łączy tradycyjne metody z edukacją na odległość – mówi Piotr Pawlikowski.
Czytaj także
- 2025-07-09: GUS chce walczyć z fake newsami. Współpraca z sektorem prywatnym ma pomóc ograniczyć chaos informacyjny
- 2025-07-01: Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-07-07: Firmy czekają na ostateczne przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur. Mają być gotowe w wakacje
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.