Newsy

Coraz więcej kobiet rządzi w firmach

2013-12-12  |  06:15

Polski rynek pracy coraz bardziej docenia kobiety jako pracowników. Dotyczy to także kluczowych stanowisk w firmach. Na różnorodność płci zatrudnionych stawiają głównie korporacje, dostrzegając, że pozytywnie przekłada się ona zarówno na styl zarządzania, jak i wewnętrzne zasady w firmie.

 – Rynek dojrzewa i są już na ryku kobiety o długim doświadczeniu zawodowym, takie, które mogą zajmować kluczowe stanowiska w firmach – mówi agencji informacyjnej Newseria Paulina Baranowska, partnerka zarządzająca w Horton International Poland, firmie rekrutującej kadrę zarządzającą.

Na różnorodność pracowników pod względem płci stawiają dziś przede wszystkim korporacje. Dostrzegły bowiem, że zatrudnianie kobiet pozytywnie przekłada się zarówno na styl zarządzania, jak i wewnętrzne relacje w firmie.

 – Jeśli chodzi o duże korporacje, korporacje międzynarodowe, bardzo ważne jest dla nich wspieranie takiej różnorodności, zwłaszcza w kadrze zarządczej, kadrze menadżerskiej i jest to jakaś wskazówka dla nas przy kompletowaniu krótkiej listy kandydatów – tłumaczy Paulina Baranowska.

Feminizacja zarządzania to jeden z głównych elementów zmiany pokoleniowej obserwowanej na rynku pracy. Prezesi i menadżerowie młodego pokolenia bardziej niż ich poprzednicy stawiają na tzw. umiejętności miękkie: elastyczność, inteligencję emocjonalną oraz równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Cechy te częściej znajdują u kobiet, choć nadal głównym warunkiem zatrudnienia pozostają wysokie kompetencje.

 – To nie jest tak, że polecamy osobę, która nie ma kompetencji. To ma być osoba spełniająca wymagania – podkreśla Baranowska. – Myślimy też o tym, aby na długiej liście było sporo kobiet, tak żeby była większa szansa na to, że kobietę też będziemy mogli rekomendować. Nigdy nie jest to jednak wymóg czarno-biały.

Jak dotąd jeszcze żadna spółka oficjalnie nie zakomunikowała, że chce u siebie wprowadzić parytety.

 – Pracuję głównie z międzynarodowymi firmami i tam nie ma czegoś takiego. Jest na pewno wspieranie różnorodności i też chodzi tutaj nie tylko  o to, żeby na krótkiej liście była określona liczba kobiet, ale żeby w firmie były warunki, które dla naszych kandydatek, będą odpowiednie – dodaje przedstawicielka Horton International Poland .

Wśród warunków pracy najbardziej sprzyjających kobietom wymienia m.in. elastyczny czas pracy oraz uwzględnianie przez pracodawcę ich potrzeb związanych z rodziną.

 – Firma koncertuje się nie na tym, żeby był sztuczny parytet, tylko na stworzeniu takich warunków, w których te kobiety będą mogły zaistnieć i rozwijać swoją karierę – zaznacza Baranowska.

Horton International jest globalną firmą specjalizującą się w rekrutacji kadry zarządzającej, która weszła na polski rynek w listopadzie tego roku. Wyłącznym partnerem Horton International w Polsce jest polska spółka Executive People. Zgodnie z umową licencyjną, będzie kontynuować swoją dotychczasową działalność rekrutacyjną, ale już pod międzynarodową marką. Obecnie Horton International ma 50 biur w 26 krajach.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Demografia, zdrowie, edukacja i ekologia. Nowe technologie mają coraz większe znaczenie dla rozwiązywania najbardziej palących problemów

O pozytywnym wpływie technologii na biznes mówi się od dawna, za czym idą rosnące z roku na rok inwestycje przedsiębiorstw w ten obszar, m.in. chmurę czy sztuczną inteligencję. Coraz częściej nowe technologie znajdują także zastosowanie w rozwiązywaniu palących problemów globalnych. Pracują nad nimi zarówno duże korporacje, naukowcy i studenci, jak i start-upy z całego świata. – Nowe technologie posiadają ogromny potencjał w przekształcaniu i wspieraniu kluczowych obszarów społeczno-gospodarczych, takich jak edukacja, zdrowie, środowisko i gospodarka – mówi Alicja Tatarczuk z Huaweia. Koncern szuka takich innowacyjnych pomysłów wśród młodych naukowców w swoim konkursie Tech4Good, który jest częścią programu Seeds for the Future.

Handel

W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika

Polacy mają problem z prawidłowym wskazaniem elektroodpadów i nie do końca wiedzą, gdzie oddawać takie zużyte sprzęty – pokazuje badanie agencji badawczej Zymetria na zlecenie RLG. 34 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się źle zutylizować wyrzucane elektroodpady. Odpady, które najczęściej trafiają w nieodpowiednie miejsce, to m.in. kable, ładowarki czy słuchawki. – Podobnie jest z różnego rodzaju golarkami, lokówkami, zabawkami na baterie i innymi małymi sprzętami, czyli tym, co niebawem będziemy kupować pod choinkę – zauważa Monika Wyciechowska z RLG w Polsce. Jak wskazuje, ponad połowa Polaków nie wie, że starych sprzętów nie wolno wyrzucać do pięciu frakcji, ale trzeba je oddać do specjalnych punktów zbiórki.

Bankowość

Banki i fundusze skoncentrowane na zielonych aspektach finansowanych projektów. UE stawia przed nimi coraz więcej wymogów

Zielona transformacja w Europie odciska coraz mocniejsze piętno na wszystkich sektorach gospodarki, także w branży finansowej. Wchodzące w życie kolejne regulacje z jednej strony wymuszają na bankach i innych instytucjach uwzględnianie kwestii ESG przy podejmowaniu decyzji o udzielaniu firmom kredytu inwestycyjnego czy zakupie akcji lub obligacji spółek. Z drugiej strony kolejne dyrektywy i rozporządzenia tworzą podstawy do oceny stopnia „zieloności” projektów. Ekologizację branży ma wspomóc utworzona właśnie platforma koordynująca działania branży – POLSIF.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.