Newsy

Coraz więcej Polaków można nazwać smart shopperami. Porównują ceny, dokładnie planują zakupy i korzystają z programów lojalnościowych

2016-10-04  |  06:30

Polacy są coraz bardziej rozsądnymi klientami. Dwie trzecie konsumentów podkreśla, że nie zdarza im się kupować rzeczy, które potem okazują się niepotrzebne. Częściej planujemy swoje zakupy z wyprzedzeniem, szukamy produktów tanich, ale dobrych jakościowo. Rośnie znaczenie porównywarek cenowych oraz programów lojalnościowych typu cashback. 80 proc. krajowych konsumentów korzysta z programów przynoszących dodatkowe materialne profity.

– Polacy to bez wątpienia smart shopperzy. Większość z nich planuje swoje zakupy dużo wcześniej i rzadko nabywa rzeczy, które później okazują się zbędne – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Eva-Lotta Wojtasik, market analyst & business developer w Refunder. – Krajowi konsumenci są rozsądni podczas zakupów i potrafią kupować z głową.

Polacy nabywają produkty, najczęściej kierując się ceną (72 proc. badanych), ale także jakością (60 proc.) Dla prawie jednej trzeciej ważna jest marka, a ponad 26 proc. kupuje produkty, do których jest przyzwyczajona.

Z badania przeprowadzonego przez serwis Refunder wynika, że przeszło trzy czwarte Polaków wyszukuje okazje, promocje, rabaty na dany produkt i ogląda gazetki z promocjami sklepów tradycyjnych. Aż 85 proc. planuje swoje zakupy, przeglądając oferty w internecie, a blisko 80 proc. kupuje w sklepach internetowych, jeśli cena jest bardziej korzystna niż w sklepie stacjonarnym.

– Smart shopper to osoba, która stosuje różne metody, aby dokonać rozsądniejszych zakupów – precyzuje Eva-Lotta Wojtasik. – Przykładowo przegląda oferty w internecie, aby znaleźć konkretny produkt w jak najniższej cenie.

Polowanie na promocje i rabaty nie jest jednak jedynym wyróżnikiem smart shoppera. Poza chęcią nabycia produktów lub usług za atrakcyjną cenę, liczy się także umiejętność znalezienia produktów wysokiej jakości, porównywanie ich w różnych sklepach, korzystanie z zakupów grupowych czy przyłączanie się do programów lojalnościowych. Jak wynika z raportu serwisu Refunder, aż 80 proc. krajowych konsumentów korzysta z programów przynoszących im materialne profity.

– Prawdziwi smart shopperzy robią wszystko, co możliwe, aby otrzymać przy tym zwrot pieniędzy za zakupy, których i tak planowali dokonać – mówi ekspertka.

80 proc. korzysta z jednego z programów dających korzyści materialne przy kupowaniu, a ponad połowa bierze udział w programie lojalnościowym danego sklepu. Nieco mniej (44 proc.) wybiera takie, które zrzeszają wiele placówek.

W ostatnim czasie coraz większą popularność zyskują programy typu cashback, oferujące zwrot części pieniędzy wydanych na zakupy.

 Z programów cashbackowych korzysta już co czwarty Polak – zauważa Eva-Lotta Wojtasik. – Nie każdy wie, że rodzina z dziećmi może zaoszczędzić w ten sposób nawet 1800 zł rocznie. To całkiem spora kwota, która może się przydać, np. na miły wyjazd nad morze albo pomoc w wydatkach związanych ze świętami. Z tego rodzaju programów lojalnościowych najczęściej korzystają rodziny z dziećmi, co nie jest zadziwiające, bo przy większej liczbie domowników precyzyjny budżet ma dużo większe znaczenie.

Wśród użytkowników cashback najwięcej jest par z dziećmi (30 proc.). Najrzadziej korzystają z nich gospodarstwa wielopokoleniowe (16 proc.). Respondenci przyznają, że takie oferty zachęcają do korzystania ze sklepów należących do programu (61,8 proc.), co więcej, blisko połowa uważa, że są opłacalne.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.