Mówi: | Rafał Nawłoka |
Funkcja: | prezes |
Firma: | DPD Polska |
Coraz więcej zleceń dla firm kurierskich dotyczy przesyłek międzynarodowych. Eksport i e-handel napędzają rynek
Rosnący z roku na rok wolumen handlu internetowego sprawia, że przesyłki coraz częściej trafiają do klientów indywidualnych. Kolejnym coraz ważniejszym odbiorcą stają się klienci zagraniczni. Te dwa segmenty napędzają rozwój rynku firm kurierskich. Choć wciąż liczba przesyłek na osobę jest w Polsce niższa niż w innych krajach europejskich, to dorównujemy im już pod względem jakości i dostępności usług na tym rynku.
Szacowany na 5 mld zł rynek usług kurierskich w Polsce podlega w ostatnim czasie dynamicznym zmianom.
– Największy wpływ na zmiany ma e-commerce i rozwój sklepów internetowych. Jeszcze do niedawna przeważali klienci biznesowi, którzy wysyłali innym klientom biznesowym, natomiast teraz rośnie liczba sprzedających przez internet klientów, którzy wysyłają do osób prywatnych – mówi agencji Newseria Biznes Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.
Według danych za 2014 rok wartość sprzedaży internetowej w Polsce osiągnęła wartość ponad 27 mld zł. Oznacza to wzrost o 15 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Zwyżkowa tendencja charakteryzuje ten rynek już od kilku lat.
Rosnące znaczenie klientów sklepów internetowych nie jest jednak jedyną tendencją obserwowaną na polskim rynku usług kurierskich. Bardzo wyraźny jest także wzrost wolumenu sprzedaży kierowanej za granicę.
– Obserwujemy wzrost aktywności polskich eksporterów. Zaczynają oni coraz więcej sprzedawać na Zachód, ponieważ mamy jedną z najlepszych sieci drogowych w Europie, to często korzystają z naszych usług. Widzimy, że ten rynek się rozwija, wzrasta liczba paczek i firmy coraz chętniej zaczynają sprzedawać do krajów ościennych – wyjaśnia Rafał Nawłoka.
Krajowe firmy kurierskie zdecydowaną większość swoich usług realizują jednak na terytorium kraju. Zagraniczne przesyłki stanowią na razie niewielki odsetek realizowanych zleceń.
– To zależy od firmy. Powiedziałbym, że około 90 proc. to przesyłki krajowe, a 10 proc. – międzynarodowe, tak bardzo ostrożnie licząc – mówi Nawłoka.
Polski rynek usług kurierskich bardzo dobrze prezentuje się na tle innych krajów Europy. Według szacunków Instytutu Pocztowego w najbliższych latach liczba realizowanych przesyłek będzie rosła w dwucyfrowym tempie. Większość usług kurierskich dostępnych na Zachodzie znajduje się już także w ofercie operatorów działających w kraju.
– Cały czas mamy jeszcze trochę mniej paczek na obywatela niż w krajach zachodnich i to też nakręca w jakimś stopniu rozwój rynku. Natomiast wszystkie usługi, które są dostępne na Zachodzie, zaczynają już być dostępne w Polsce – mówi prezes DPD Polska.
Dzięki rozwojowi własnej sieci oraz przejęciu w zeszłym roku Siódemki udział spółki DPD w krajowym rynku usług kurierskim wynosi obecnie 24-26 proc., a liczba klientów wzrosła do kilkunastu tysięcy. Rosnąca baza klientów wraz ze zmianą ich preferencji wymusza potrzebę szybkiej adaptacji firm kurierskich do nowego środowiska rynkowego.
– Przede wszystkim trzeba być bliżej klientów. Jeżeli jeszcze do niedawna mieliśmy 3 tys. klientów, a w tej chwili mamy ich kilkanaście tysięcy, to musimy być bliżej nich, musimy do nich szybciej docierać. Musimy być nie tylko ich partnerem, lecz także swojego rodzaju współpracownika, który pomaga im rozumieć pewne mechanizmy, doradza w niektórych kwestiach i wspiera ich rozwój – informuje prezes logistycznego operatora.
Według Rafała Nawłoki jednym z największych wyzwań dla firm kurierskich jest czas i forma dostawy towaru. W przypadku firmy DPD kompromisem pomiędzy wymaganiami klientów i ich możliwościami finansowymi jest standard, w którym towar dostarczany jest już następnego dnia od momentu nadania. Natomiast kwestia godzin dostaw przesyłek przemyślana została w ten sposób, aby maksymalnie uprościć klientowi ich odbiór.
Jak podkreśla, polski rynek usług kurierskich jest dość specyficzny. W odróżnieniu od innych krajów najczęściej wybieraną formą płatności jest zapłata gotówką przy odbiorze towaru.
– Formy płatności zawsze są barierą. W Polsce dominuje gotówka, tzw. cash on delivery, czyli zapłata przy odbiorze towaru i to jest co najmniej 50 proc. wszystkich transakcji. Na razie nie zanosi się, żeby ten trend się znacząco zmienił – informuje Nawłoka.
Spółka DPD zatrudnia obecnie ponad 5500 pracowników, a za pomocą liczącej 3 tysiące pojazdów floty, dostarczane jest ponad 40 milionów paczek rocznie. Obroty firmy DPD przekraczają 1 mld zł.
Czytaj także
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.