Mówi: | Teresa Olszewska, prezes zarządu Gavdi Polska Andrzej Zieliński, dyrektor Departamentu Polityki Personalnej, Neuca |
Cyfrowe środowisko pracy zyskuje na znaczeniu. Firmy odpowiadają w ten sposób na potrzeby pokolenia millenialsów
Komunikacja wewnętrzna w firmie wpływa na motywację, zaangażowanie pracowników, kondycję firmy i realizację strategii. Digitalizacja komunikacji wpisuje się w globalny trend związany z potrzebą stałego dostępu do informacji i nieustannej interakcji. Jest też doskonałą odpowiedzią na potrzeby i preferencje pokoleń homo informaticus, czyli millenialsów i wchodzącej na rynek pracy generacji Z, dla których nowinki technologiczne, internet oraz media społecznościowe są na porządku dziennym.
– Pracodawcy sygnalizują obecnie trzy potrzeby. Pierwsza z nich to kwestia zbudowania nowego środowiska komunikacji. Silniejsza niż dotychczas jest też konieczność wspierania wymiany wiedzy, współpracy pomiędzy ludźmi, dzielenia się wiedzą. Istotne jest również budowanie wizerunku pracodawcy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Teresa Olszewska, prezes zarządu Gavdi Polska, firmy dostarczającej usługi związane z rozwiązaniem SAP HR i SAP SuccessFactors.
Komunikacja wewnętrzna ma istotny wpływ na motywację, zaangażowanie pracowników, kondycję firmy i realizację strategii. Dostęp pracowników do wiedzy, wymiana informacji na każdym szczeblu działania organizacji budują zaufanie, a także scalają firmę i pozwalają na efektywne działanie zespołów, wzmagają też poczucie przynależności do firmy. Zdaniem Olszewskiej stworzenie cyfrowego środowiska pracy jest konieczne ze względu na coraz szersze wchodzenie na rynek pokolenia millenialsów, czyli osób urodzonych w latach 1983–2001.
– Millenialsi to osoby, które w środowisku cyfrowym działają w sposób naturalny. Portale społecznościowe czy urządzenia mobilne to dla nich naturalne środowisko. Z badań Deloitte przeprowadzonych w 2015 roku wynika, że w 2025 roku millenialsi i osoby z pokolenia Z, następcy millenialsów, będą stanowić aż 75 proc. pracowników w naszych firmach. Dlatego powinniśmy myśleć już dziś o tym, jak zrealizować ich preferencje – przekonuje prezes Gavdi.
Milenialsi szybko angażują się w życie organizacji. Praca to dla nich nie tylko wykonywanie obowiązków w firmie. Chcą stać się jej częścią i mieć na nią realny wpływ. Jak wynika z globalnego badania Deloitte „The 2016 Deloitte Millennial Survey. Winning over the next generation of leaders”, lojalność millenialsów wobec organizacji, w których pracują, jest zależna m.in. od elastyczności warunków oraz poczucia, że wykonywana praca ma cel i sens.
– Inną bardzo ważną kwestią jest zapewnienie pracownikom możliwości pracy zdalnej. Według badania zrealizowanego przez serwis AfterCollege, aż 68 proc. młodych pracowników bardzo ceni fakt, że pracodawca oferuje możliwość pracy w takim właśnie modelu – wskazuje ekspertka.
Młode pokolenie coraz częściej funkcjonuje w świecie wirtualnym, tam w dużej mierze przeniosło swoje relacje międzyludzkie. Media społecznościowe, internet i nowinki technologiczne są dla nich na porządku dziennym, dlatego wdrożenie cyfrowego środowiska pracy jest naturalną odpowiedzią na ich potrzeby i preferencje.
– Jednym ze sposobów na stworzenie cyfrowego środowiska pracy jest wdrożenie firmowego portalu społecznościowego, takiego jak SAP SuccessFactors JAM. Z takiego rozwiązania od 15 czerwca tego roku korzysta Grupa Neuca – wyjaśnia Teresa Olszewska.
Wewnętrzny serwis społecznościowy SAP SuccessFactors JAM, z którego od niedawna korzysta Grupa NEUCA, umożliwia pracownikom utrzymywanie stałego kontaktu z pozostałymi członkami zespołu niezależnie od miejsca i czasu pracy. Daje też możliwość współdzielenia dokumentów i plików multimedialnych w czasie rzeczywistym, usprawnia współpracę między pracownikami czy całymi działami i tym samym przekłada się na efektywność pracy.
– JAM to część większej układanki. Budowie takiego środowiska przyświecała digitalizacja środowiska pracy oraz chęć dostosowania go do potrzeb i oczekiwań millenialsów – tłumaczy Andrzej Zieliński, dyrektor Departamentu Polityki Personalnej w Grupie Neuca.
Jak wskazuje Zieliński, przewagą systemu jest jego dostępność na urządzeniach mobilnych. Jednocześnie intuicyjna w obsłudze aplikacja chmurowa jako jedyna stwarza potencjał realnego zwiększenia poziomu zaangażowania pracowników.
– W JAM-ie wszelkiego rodzaju kontent jest współdzielony przez pracowników, a przez to jest bardziej wiarygodny. Źródłem wiedzy są nie tylko komunikaty od zarządu, lecz także informacje publikowane i przekazywane przez pracowników w wewnętrznym serwisie firmowym. Im więcej kontentu biznesowego z emocjami, tym lepiej. Właśnie tak millenialsi szukają wiedzy – przekonuje dyrektor w Grupie NEUCA.
Jak mówi Zieliński, wdrożenie takiego rozwiązania chmurowego było dużym wyzwaniem. Do wewnętrznej promocji modułu JAM w firmie aktywnie włączyli się dyrektorzy departamentów i członkowie zarządu, którzy zostali pierwszymi użytkownikami platformy. Zaprosili też do korzystania z tego narzędzia wszystkich pracowników, tworząc krótkie filmy wideo w żartobliwy sposób prezentujące nową aplikację. Jak podkreśla Zieliński, rozwiązanie zostało entuzjastycznie przyjęte przez pracowników, w dużej mierze właśnie dzięki tak zaplanowanej komunikacji wewnętrznej.
– Krótkie nagrania wideo zyskały dużą popularność. Później jak grzyby po deszczu powstawały nowe grupy, pracownicy zaczęli dzielić się plikami, informacjami oraz zaczęli delegować sobie zadania, dzielić się wiedzą ważną w projektach i wyszukiwać rzeczy, które są im niezbędne do codziennej pracy – przekonuje Andrzej Zieliński.
Czytaj także
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-21: Zwalczanie mobbingu wciąż bardzo trudne. Prawo jest nieprecyzyjne, a inspektorzy pracy nie mają wystarczających narzędzi
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.