Newsy

Cyfrowe środowisko pracy zyskuje na znaczeniu. Firmy odpowiadają w ten sposób na potrzeby pokolenia millenialsów

2016-10-17  |  06:40
Mówi:Teresa Olszewska, prezes zarządu Gavdi Polska

Andrzej Zieliński, dyrektor Departamentu Polityki Personalnej, Neuca

  • MP4
  • Komunikacja wewnętrzna w firmie wpływa na motywację, zaangażowanie pracowników, kondycję firmy i realizację strategii. Digitalizacja komunikacji wpisuje się w globalny trend związany z potrzebą stałego dostępu do informacji i  nieustannej interakcji. Jest też doskonałą odpowiedzią na potrzeby i preferencje pokoleń homo informaticus, czyli millenialsów i wchodzącej na rynek pracy generacji Z, dla których nowinki technologiczne, internet oraz media społecznościowe są na porządku dziennym.

    – Pracodawcy sygnalizują obecnie trzy potrzeby. Pierwsza z nich to kwestia zbudowania nowego środowiska komunikacji. Silniejsza niż dotychczas jest też konieczność wspierania wymiany wiedzy, współpracy pomiędzy ludźmi, dzielenia się wiedzą. Istotne jest również budowanie wizerunku pracodawcy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Teresa Olszewska, prezes zarządu Gavdi Polska, firmy dostarczającej usługi związane z rozwiązaniem SAP HR i SAP SuccessFactors.

    Komunikacja wewnętrzna ma istotny wpływ na motywację, zaangażowanie pracowników, kondycję firmy i realizację strategii. Dostęp pracowników do wiedzy, wymiana informacji na każdym szczeblu działania organizacji budują zaufanie, a także scalają firmę i pozwalają na efektywne działanie zespołów, wzmagają też poczucie przynależności do firmy. Zdaniem Olszewskiej stworzenie cyfrowego środowiska pracy jest konieczne ze względu na coraz szersze wchodzenie na rynek pokolenia millenialsów, czyli osób urodzonych w latach 1983–2001.

    – Millenialsi to osoby, które w środowisku cyfrowym działają w sposób naturalny. Portale społecznościowe czy urządzenia mobilne to dla nich naturalne środowisko. Z badań Deloitte przeprowadzonych w 2015 roku wynika, że w 2025 roku millenialsi i osoby z pokolenia Z, następcy millenialsów, będą stanowić aż 75 proc. pracowników w naszych firmach. Dlatego powinniśmy myśleć już dziś o tym, jak zrealizować ich preferencje – przekonuje prezes Gavdi.

    Milenialsi szybko angażują się w życie organizacji. Praca to dla nich nie tylko wykonywanie obowiązków w firmie. Chcą stać się jej częścią i mieć na nią realny wpływ. Jak wynika z globalnego badania Deloitte „The 2016 Deloitte Millennial Survey. Winning over the next generation of leaders”, lojalność millenialsów wobec organizacji, w których pracują, jest zależna m.in. od elastyczności warunków oraz poczucia, że wykonywana praca ma cel i sens.

    – Inną bardzo ważną kwestią jest zapewnienie pracownikom możliwości pracy zdalnej. Według badania zrealizowanego przez serwis AfterCollege, aż 68 proc. młodych pracowników bardzo ceni fakt, że pracodawca oferuje możliwość pracy w takim właśnie modelu – wskazuje ekspertka.

    Młode pokolenie coraz częściej funkcjonuje w świecie wirtualnym, tam w dużej mierze przeniosło swoje relacje międzyludzkie. Media społecznościowe, internet i nowinki technologiczne są dla nich na porządku dziennym, dlatego wdrożenie cyfrowego środowiska pracy jest naturalną odpowiedzią na ich potrzeby i preferencje.

    – Jednym ze sposobów na stworzenie cyfrowego środowiska pracy jest wdrożenie firmowego portalu społecznościowego, takiego jak SAP SuccessFactors JAM. Z takiego rozwiązania od 15 czerwca tego roku korzysta Grupa Neuca – wyjaśnia Teresa Olszewska.

    Wewnętrzny serwis społecznościowy SAP SuccessFactors JAM, z którego od niedawna korzysta Grupa NEUCA, umożliwia pracownikom utrzymywanie stałego kontaktu z pozostałymi członkami zespołu niezależnie od miejsca i czasu pracy. Daje też możliwość współdzielenia dokumentów i plików multimedialnych w czasie rzeczywistym, usprawnia współpracę między pracownikami czy całymi działami i tym samym przekłada się na efektywność pracy.

    – JAM to część większej układanki. Budowie takiego środowiska przyświecała digitalizacja środowiska pracy oraz chęć dostosowania go do potrzeb i oczekiwań millenialsów – tłumaczy Andrzej Zieliński, dyrektor Departamentu Polityki Personalnej w Grupie Neuca.

    Jak wskazuje Zieliński, przewagą systemu jest jego dostępność na urządzeniach mobilnych. Jednocześnie intuicyjna w obsłudze aplikacja chmurowa jako jedyna stwarza potencjał realnego zwiększenia poziomu zaangażowania pracowników.

    – W JAM-ie wszelkiego rodzaju kontent jest współdzielony przez pracowników, a przez to jest bardziej wiarygodny. Źródłem wiedzy są nie tylko komunikaty od zarządu, lecz także informacje publikowane i przekazywane przez pracowników w wewnętrznym serwisie firmowym. Im więcej kontentu biznesowego z emocjami, tym lepiej. Właśnie tak millenialsi szukają wiedzy – przekonuje dyrektor w Grupie NEUCA.

    Jak mówi Zieliński, wdrożenie takiego rozwiązania chmurowego było dużym wyzwaniem. Do wewnętrznej promocji modułu JAM w firmie aktywnie włączyli się dyrektorzy departamentów i członkowie zarządu, którzy zostali pierwszymi użytkownikami platformy. Zaprosili też do korzystania z tego narzędzia wszystkich pracowników, tworząc krótkie filmy wideo w żartobliwy sposób prezentujące nową aplikację. Jak podkreśla Zieliński, rozwiązanie zostało entuzjastycznie przyjęte przez pracowników, w dużej mierze właśnie dzięki tak zaplanowanej komunikacji wewnętrznej.

    Krótkie nagrania wideo zyskały dużą popularność. Później jak grzyby po deszczu powstawały nowe grupy, pracownicy zaczęli dzielić się plikami, informacjami oraz zaczęli delegować sobie zadania, dzielić się wiedzą ważną w projektach i wyszukiwać rzeczy, które są im niezbędne do codziennej pracy – przekonuje Andrzej Zieliński.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    CES 2020

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Utraty danych doświadczyło co piąte małe i średnie przedsiębiorstwo. To dla firmy ryzyko przestoju, a nawet bankructwa

    Dane i ich analiza są dziś dla wielu firm podstawą działalności. Ich utrata może oznaczać wysokie koszty, osłabienie zaufania klientów i partnerów oraz niemożność kontynuowania działalności, prowadząc nawet do bankructwa. W Polsce w ubiegłym roku doświadczyło tego 18 proc. małych i średnich firm. Ryzyko utraty danych minimalizuje regularny backup, czyli tworzenie kopii zapasowej, przechowywanej w bezpiecznym miejscu. W razie utraty plików, e-maili czy innych danych kopia zapasowa pozwala przywrócić je w oryginalnej formie. Pojawiają się na rynku nowe, inteligentne modele tworzenia kopii zapasowej, pozwalające odzyskać dane w ciągu kilku minut.

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Prawo

    Spory między Skarbem Państwa a inwestorami coraz częściej kończą się ugodą. W zdecydowanej większości wygrywa jednak państwo

    Spory publiczno-prywatne najczęściej pojawiają się przy okazji inwestycji infrastrukturalnych i są efektem opóźnień w realizacji kontraktu albo nieprecyzyjnej umowy. Co roku jest ich ok. 3 tys., a w 90 proc. przypadków kończą się sądową wygraną Skarbu Państwa. Rośnie jednak liczba sporów rozwiązywanych w drodze ugody – w ubiegłym roku było ich 84, o łącznej wartości roszczeń sięgającej 1,5 mld zł. Zarówno urzędnicy, jak i przedsiębiorcy coraz częściej widzą korzyść w mediacjach i zawieraniu ugód – zwłaszcza że prawo temu sprzyja, a jeszcze większe możliwości w tym zakresie stworzy od 2021 roku nowe Prawo zamówień publicznych. Barierą pozostaje jednak wciąż pokutujące, zwłaszcza wśród urzędników, przekonanie, że bezpieczniej iść do sądu.

    Finanse

    Inwestowanie społecznościowe zdobywa w Polsce rosnącą popularność. Warszawska giełda widzi w nim potencjał

    Crowdinvesting – odmiana crowdfundingu – to forma inwestowania społecznościowego, w której w zamian za wsparcie inwestor otrzymuje określone prawa majątkowe czy własnościowe spółki. Jest szczególnie atrakcyjnym sposobem na pozyskiwanie kapitału dla małych spółek i start-upów. W Polsce zdobywa coraz większą popularność, choć wciąż daleko nam do rozwiniętych rynków, takich jak Wielka Brytania czy Skandynawia. Potencjał w crowdinvestingu dostrzega jednak warszawska giełda, która chce rozwijać ten rynek i uruchomiła dedykowany mu program.

    Transport

    Konsumenci czekają na uruchomienie dopłat do elektrycznych aut. Rozszerzenie ich na firmy mogłoby trzy razy mocniej rozpędzić rynek

    Dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych finansowane z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu mają stymulować rozwój elektromobilności w Polsce. W najbliższych miesiącach z rządowego wsparcia będą mogły skorzystać jedynie osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Nabór wniosków, który zaplanowano na pierwszy kwartał 2020 roku, nie uwzględnia rynku flotowego. Wprawdzie rozporządzenie obejmujące przedsiębiorców już zostało przyjęte, ale warunki proponowanego wsparcia będą raczej zniechęcać firmy do korzystania z dopłat, a to właśnie one realizują 70 proc. zakupów nowych aut.