Newsy

Cyfryzacja coraz bardziej wpływa na gospodarkę. W 2020 r. co czwarta firma na świecie oprze swoją działalność na technologiach cyfrowych

2016-03-16  |  06:45

W 2020 roku stopień ucyfrowienia światowej gospodarki sięgnie 25 proc., podczas gdy w 2005 roku było to 15 proc. Proces ten przyspieszył w ostatnich trzech latach i powinien ulegać dalszej intensyfikacji w kolejnych. Nie chodzi jedynie o zastępowanie ludzi maszynami, lecz o współpracę urządzeń i pracowników, a także o wykorzystanie cyfrowej tożsamości, np. w administracji czy służbie zdrowia.

Szacujemy, że w 2020 roku udział segmentu przedsiębiorstw ucyfrowionych osiągnie 25 proc. globalnej gospodarki. Jest to wzrost o 3 pkt proc. w stosunku do roku bieżącego i wzrost o prawie 10 proc. w stosunku do tego, co obserwowaliśmy jeszcze kilka lat temu. Jest to trend rosnący, bardzo ciekawy i to jest najlepszy moment, żeby z niego skorzystać – przewiduje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Firma Accenture przeprowadziła badanie wśród ponad 3 tys. menadżerów w globalnych firmach informatycznych i zebrała wnioski w raporcie Technology Vision 2016. W tej grupie 86 proc. pytanych dostrzegło wyraźne przyspieszenie w wykorzystaniu i wdrażaniu technologii cyfrowych w przedsiębiorstwach w ciągu ostatnich trzech lat. Ponad połowa jest zdania, że tempo tej absorpcji będzie się zwiększać.

W widoczny sposób zjawisko szeroko rozumianej cyfryzacji wkroczy do Polski w ciągu najbliższych miesięcy – przekonuje Borek. – Z jednej strony to jest poprawa efektywności samych przedsiębiorstw przy wykorzystaniu technologii cyfrowych, z drugiej – możliwość oferowania zupełnie nowych usług i produktów swoim klientom, rozwój zupełnie nowych gałęzi biznesu. Myślę, że te dwa kierunki będą dominowały w najbliższych latach.

Na podstawie odpowiedzi Accenture zidentyfikowało pięć trendów w rozwoju cyfryzacji, które będą charakteryzować ten proces w najbliższych trzech latach. Pierwszy z nich dotyczy inteligentnej automatyzacji, czyli takiego zastosowania rozwiązań cyfrowych, by nie tyle zastępowały one ludzi, ile współdziałały z nimi. 70 proc. pytanych menadżerów przyznało, że obecnie inwestuje więcej w inteligentną automatyzację niż dwa lata temu, zaś 55 proc. planuje używać uczących się maszyn w biznesie.

Kolejnym trendem, bardzo istotnym w szybko zmieniającej się rzeczywistości, jest elastyczność pracy, czyli zdolność zatrudnionych do przyswajania nowych umiejętności i szybkiego przystosowywania się do nowych wymagań. Bogate doświadczenie w wąskiej specjalizacji będzie coraz mniej pożądaną cechą.

Ważny trend będzie związany z platformami biznesowych, czyli współpracą firm, a w zasadzie całych ekosystemów w celu poprawy ich efektywności – mówi Jacek Borek. – Trend czwarty wyznaczany będzie przez innowacje. Tutaj przykładem jest chociażby Uber, który kompletnie zmienił reguły poszczególnych segmentów rynku. I trend piąty, czyli cyfrowe zaufanie. Z naszej perspektywy jest to trend najważniejszy, dlatego że stanowi fundament wiarygodnej współpracy pomiędzy usługodawcami a usługobiorcami i jej rozwoju.

82 proc. menadżerów z międzynarodowych korporacji badanych przez Accenture zgadza się z opinią, że brak bezpieczeństwa i kontroli dostępu do danych może wykluczyć ich firmy z biznesu.

Jak przekonuje Jacek Borek, w Polsce pionierami wdrażania technologii cyfrowych poza informatyką i związaną z nią ofertą outsourcingową jest sektor bankowy, a rozwiązania zastosowane na polskim rynku zdobywają nagrody na arenie międzynarodowej. Są też jednak branże, które mają sporo do nadrobienia.

W szczególności wskazujemy na duży potencjał w firmach z szeroko rozumianej infrastruktury, a więc energetycznych, paliwowych, gazowych, których większość działalności jest związana z utrzymaniem bardzo rozbudowanego majątku – wskazuje dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce. – Widzimy potencjał w poprawie ich efektywności poprzez wdrożenie technologii cyfrowych, ale nie chodzi wyłącznie o poprawę kosztów, lecz także o poprawę jakości usług świadczonych odbiorcom powszechnym.

Największy wzrost przewidywany jest w rożnego rodzaju usługach związanych z zaspokojeniem bieżących potrzeb konsumenta,  tzw. potrzeb kontekstowych (Living Services), polegających np. na szybkim znalezieniu drogi do celu lub zebraniu informacji, które pomogą lekarzowi w postawieniu diagnozy. Przed firmami, które będą w stanie dostarczyć tego typu pomoc, otwiera się szerokie pole do popisu.

Sektor technologii cyfrowych w Polsce to jeden z trzech największych sektorów pod względem zatrudnienia. Według szacunków ABSL jest to ponad 140 tys. pracowników, a zatrudnienie w tym sektorze rośnie średnio około 5 proc. rok do roku – mówi Jacek Borek. – Również patrząc na zapotrzebowanie na nasze usługi, obserwujemy ogromny wzrost zapotrzebowania na ludzi. Jeszcze 1,5 roku temu było nas raptem 2 tys., dziś jest nas 3,5 tys.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.

Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Konsument

Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.

Finanse

UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro.  – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.