Newsy

Deloitte: pracodawcy szukają teraz pracowników z talentem

2013-08-23  |  06:10
Mówi:Małgorzata Wnęk-Kolaska
Funkcja:starszy menedżer, lider zespołu doradztwa w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim
Firma:Deloitte
  • MP4
  • Utalentowani i elastyczni pracownicy są coraz ważniejsi dla pracodawców – wynika z raportu „Trendy w HR 2013” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. – Walka o talenty to trend numer jeden na świecie – informuje Małgorzata Wnęk-Kolaska z Deloitte. W Polsce najważniejszym trenden jest rosnąca rola działów kadrowych. 

     – Najistotniejszym trendem w Polsce jest zmiana relacji pomiędzy zarządami firm a HR. Działy kadrowe stają się coraz ważniejszym partnerem zarządów, które zwracają się w stronę wsparcia, jakiego HR może udzielić biznesowi – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Małgorzata Wnęk-Kolaska, starszy menedżer, lider zespołu doradztwa w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim w Deloitte.

    Raport Deloitte powstał na podstawie ankiet wśród przedstawicieli 1,3 tysiąca firm w 59 krajach. Respondenci na całym świecie podkreślają, że zmienia się typ liderów biznesowych. Muszą oni być bardziej elastyczni i łatwo przystosowywać się do nowych środowisk. Ponad 60 proc. osób na świecie (51 proc. w Polsce) wskazało na znaczenie utalentowanych pracowników, o których pracodawcy będą zabiegać.

    Talent to nie jest jakaś wybrana, wyselekcjonowana grupa pracowników, jak trochę do tej pory myśleliśmy. Raczej idziemy w tym kierunku, że talent to jest osoba, która posiada te najbardziej potrzebne w danym momencie kompetencje. Można mieć kompetencje uniwersalne, ale można mieć też kompetencje, które są szczególnie atrakcyjne dla jakiegoś szczególnego rodzaju biznesu. Jest się wtedy talentem dla tej organizacji czy dla tej branży. Należy wykorzystać ten swój atut, szukając relacji z taką branżą – przekonuje Wnęk-Kolaska.

    Dla respondentów w Polsce rośnie za to znaczenie polityki kadrowej w zarządzaniu firmami. Dyrektorzy personalni są coraz częściej angażowani do podejmowania strategicznych dla organizacji decyzji. Ponad 60 proc. polskich respondentów uznało, że działy HR i nowe systemy zarządzania zasobami ludzkimi są reorganizowane, by przyczynić się do szybszego rozwoju firm.

    Wnęk-Kolaska podkreśla, że zachodzące zmiany wpływają zarówno na pracowników, jak i na pracodawców. Obydwie strony muszą się przystosować do nowego modelu.

     – Trendem ważnym dla wszystkich jest zwiększenie elastyczności, akceptacja różnych form współpracy, ale też różnych form działania, co oznacza zmianę dla pracodawców, inny sposób komunikowania się z pracownikami właśnie po to, żeby talenty przyciągnąć i utrzymać. Jest to także wyzwanie dla pracowników, którzy mają różne ambicje, ale też poszukują różnych atrakcyjnych form pracy po to, żeby też trochę otworzyć się na inne formy zatrudnienia niż te dotychczas preferowane – uważa Wnęk-Kolaska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

    Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

    Handel

    Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

    Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

    Problemy społeczne

    Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

    Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.