Mówi: | Tomasz Bitner |
Funkcja: | redaktor naczelny magazynu Computerworld |
Dystrybutorzy sprzętu IT na szczycie rankingu Computerworld Top 200. Rosną o ponad 20 proc. rocznie
Dystrybutorzy sprzętu IT i oprogramowania to najszybciej rozwijające się firmy na rynku teleinformatycznym. Dwa pierwsze miejsca w zestawieniu Computerworld Top 200, liście największych firm w tej branży na polskim rynku, zajmują ABC Data i Action S.A. Na trzecie miejsce spadł lider rankingu od 1997 roku – HP Polska. Dystrybutorzy notują ponad 20-proc. wzrost i rekordowe przychody.
– Rok wcześniej HP Polska był jedyną firmą w całym rankingu, która osiągnęła przychód większy niż 3 mld złotych. W tym roku są cztery takie firmy. Trzy z nich to dystrybutorzy, oprócz ABC Data i Action S.A., a także AB S.A.. Wszyscy oni rośli w tempie powyżej 20 proc. rocznie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Bitner, redaktor naczelny magazynu Computerworld.
Bitner podkreśla, że na rynku teleinformatycznym następuje rozwarstwienie pomiędzy największymi firmami a tymi mniejszymi. Raport Top 200 uwzględnia tylko przedsiębiorstwa, których przychód przekroczył milion złotych – w 2012 r. było ich 271, ale rok wcześniej ponad 320. Choć w rankingu znalazło się mniej firm, to ich łączny przychód wyniósł 43,3 mld zł, czyli o 8,9 proc. więcej niż w 2011 r.
– Widać podobne zjawisko jak to, które obserwujemy w życiu społecznym – bogaci się bogacą, a biedniejsi stają się jeszcze biedniejsi. Co ciekawe, ta mniejsza liczba firm w rankingu wygenerowała w sumie wzrost o 8,9 proc., co uzasadnia tę tezę, że tym, którym wiodło się do tej pory dobrze, wiedzie się jeszcze lepiej – mówi Bitner.
W rankingu czołowe dziesięć miejsc po równo podzielili między siebie dystrybutorzy sprzętu i oprogramowania oraz polskie oddziały największych światowych koncernów teleinformatycznych. Poza zajmującym trzecie miejsce HP Polska. W pierwszej dziesiątce znalazły się też IBM Polska, Dell Polska oraz polski oddział Microsoftu.
Bitner podkreśla jednak, że to dystrybutorzy są najszybciej rozwijającym się segmentem rynku teleinformatycznego. To już drugi rok z rzędu, w którym najlepsi z nich rosną w tempie 20-30 proc. rocznie. Według niego spadek HP Polska z pozycji lidera nie świadczy o problemach tej firmy, bo jej wzrost wyniósł 7 proc. i utrzymuje się na stabilnym poziomie.
Bitner ocenia, że cała branża notuje jednak świetne wyniki. Wzrost o niemal 9 proc. to znacznie powyżej wyniku całej gospodarki, która w 2012 r. rozwijała się w tempie 1,9 proc.
– Widzimy też silny wzrost zainteresowania programami takimi jak ARP, czyli systemami do zarządzania przedsiębiorstwem, systemami do utrzymywania relacji z klientami, czyli CRM. Bardzo silnie rosną nowoczesne technologie chmurowe i związane z tym technologie wirtualizacyjne – wyjaśnia Bitner.
Z raportu Top 200 wynika, że aż 60 proc. firm odnotowało wzrost liczby zamówień w 2012 r. Tylko 13 proc. doświadczyło pogorszenia koniunktury. Bitner podkreśla, że prognozy na ten rok dają podstawy do optymizmu – 70 proc. firm oczekuje wzrostu sprzedaży, a tylko 3 proc. uważa, że 2013 r. będzie gorszy od ubiegłego.
Czytaj także
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-07-14: Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.