Mówi: | Sebastian Błasiak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Generations |
Dzieci ogromną siłą konsumencką. Dysponują budżetem o wartości 5 mld zł
Około 5 mld zł wynosi budżet, którym dysponują dzieci w wieku 3-16 lat. Mają one także coraz większy udział w komercyjnych wyborach osób dorosłych. Najmłodsi konsumenci są bardzo świadomi marek – nie tylko zabawek, ale także ubrań, butów i urządzeń technologicznych. Na ich wybór w największym stopniu wpływają rówieśnicy i media społecznościowe.
– Dzieci jako konsumenci to ogromna siła, szczególnie, jeśli spojrzymy na to z perspektywy całej rodziny – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Sebastian Błasiak, prezes agencji Generations, Family & Young Marketing. – Najmłodsi mają coraz większy wpływ na decyzje zakupowe podejmowane przez rodziców. Kiedyś był zupełnie inny model wychowawczy. Obecnie dzieci stanowią integralną część procesu decyzyjnego. Oczywiście są kategorie, w których ten wpływ jest większy i mniejszy.
Jak wynika z badania „Kids’ Power” przeprowadzonego przez firmę IQS, dzieci coraz częściej są współdecydentami decyzji konsumenckich. Blisko połowa (49,4 proc.) ankietowanych kobiet przyznała, że najmłodsi współdecydują o wakacjach (41,9 proc.), zakupie mebli (34,6 proc.) oraz wyborze restauracji na obiad rodzinny (13 proc.). Sebastian Błasiak dodaje, że opinia dzieci ma także duże przy wyborze produktów żywnościowych oraz produktów i usług związanych z samochodem.
– Wpływ na decyzje dzieci mają przede wszystkim rówieśnicy, social media oraz tzw. influencerzy [liderzy opinii, działający głównie w internecie – red.] – mówi Sebastian Błasiak. – Trzeba pamiętać, że pokolenie najmłodszych dzieci to wyznawcy marek. Marka bardzo często definiuje samo dziecko, pokazuje przynależność do grupy rówieśniczej. To jest bardzo duża zmiana wobec tego, co działo się wcześniej, kiedy marki nie były aż tak istotne.
Wybierając konkretne produkty i marki, zdaniem Sebastiana Błasiaka, dzieci kierują się jakością, użytecznością oraz funkcjonalnością.
– To pierwsze przesłanki do tego, żeby produkt mógł odnieść sukces – zapewnia Sebastian Błasiak. – Jeżeli do tego dołożymy skuteczną kampanię marketingową, social media, influencerów, to mamy gotowy przepis na wysoką sprzedaż. Jeżeli spojrzymy na marki, które są w najwyższych kategoriach, to widać wyraźnie, że zastosowały się one do tego modelu komunikacji, a często osiągnęły w nim wręcz mistrzostwo.
Gra idzie o nie małą stawkę. W Polsce mieszka około 5 mln dzieci w wieku 3-16 lat. Jak wynika z danych agencji, budżet, którym osobiście dysponują najmłodsi konsumenci może wynosić nawet 5 mld zł. Składa się na niego przede wszystkim otrzymywane od rodziców lub opiekunów kieszonkowe (w przypadku młodszych dzieci jest to 17-18 zł tygodniowo, natomiast starszych – około 116-118 zł miesięcznie).
– Skoro dzieci stanowią już tak dużą siłę zakupową i o tak wielu rzeczach decydują, to stwierdziliśmy, że musimy to zbadać i się temu przyjrzeć – mówi Sebastian Błasiak.
Dużą świadomość w tym zakresie pokazują nominacje do nagród Kids’ WOW! Awards, których pomysłodawcą jest Generations, Family & Young Marketing. Otrzymują je wskazane przez najmłodszych konsumentów marki i produkty w pięciu kategoriach. Do tegorocznej nagrody zostały nominowane takie marki, jak LEGO, The SIMS, PlayStation 4, Monopoly, Xbox One; Adidas, Converse, New Balance, Nike, Reserved; HARIBO; iPad, iPhone, oraz MacBook.
– W kategorii prezentów pod choinkę widzimy bardzo silny trend nowych technologii – wskazuje Sebastian Błasiak. – Wśród najbardziej pożądanych mamy produkty Apple, również konsole do gier, czyli gadżety umożliwiające konsumpcję mediów i komunikację. Ale jest także deskorolka.
Czytaj także
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-17: Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.