Newsy

Dzieci ogromną siłą konsumencką. Dysponują budżetem o wartości 5 mld zł

2016-11-16  |  06:20

Około 5 mld zł wynosi budżet, którym dysponują dzieci w wieku 3-16 lat. Mają one także coraz większy udział w komercyjnych wyborach osób dorosłych. Najmłodsi konsumenci są bardzo świadomi marek – nie tylko zabawek, ale także ubrań, butów i urządzeń technologicznych. Na ich wybór w największym stopniu wpływają rówieśnicy i media społecznościowe.

Dzieci jako konsumenci to ogromna siła, szczególnie, jeśli spojrzymy na to z perspektywy całej rodziny – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Sebastian Błasiak, prezes agencji Generations, Family & Young Marketing. – Najmłodsi mają coraz większy wpływ na decyzje zakupowe podejmowane przez rodziców. Kiedyś był zupełnie inny model wychowawczy. Obecnie dzieci stanowią integralną część procesu decyzyjnego. Oczywiście są kategorie, w których ten wpływ jest większy i mniejszy.

Jak wynika z badania „Kids’ Power” przeprowadzonego przez firmę IQS, dzieci coraz częściej są współdecydentami decyzji konsumenckich. Blisko połowa (49,4 proc.) ankietowanych kobiet przyznała, że najmłodsi współdecydują o wakacjach (41,9 proc.), zakupie mebli (34,6 proc.) oraz wyborze restauracji na obiad rodzinny (13 proc.). Sebastian Błasiak dodaje, że opinia dzieci ma także duże przy wyborze produktów żywnościowych oraz produktów i usług związanych z samochodem.

Wpływ na decyzje dzieci mają przede wszystkim rówieśnicy, social media oraz tzw. influencerzy [liderzy opinii, działający głównie w internecie – red.] – mówi Sebastian Błasiak. – Trzeba pamiętać, że pokolenie najmłodszych dzieci to wyznawcy marek. Marka bardzo często definiuje samo dziecko, pokazuje przynależność do grupy rówieśniczej. To jest bardzo duża zmiana wobec tego, co działo się wcześniej, kiedy marki nie były aż tak istotne.

Wybierając konkretne produkty i marki, zdaniem Sebastiana Błasiaka, dzieci kierują się jakością, użytecznością oraz funkcjonalnością.

To pierwsze przesłanki do tego, żeby produkt mógł odnieść sukces – zapewnia Sebastian Błasiak. – Jeżeli do tego dołożymy skuteczną kampanię marketingową, social media, influencerów, to mamy gotowy przepis na wysoką sprzedaż. Jeżeli spojrzymy na marki, które są w najwyższych kategoriach, to widać wyraźnie, że zastosowały się one do tego modelu komunikacji, a często osiągnęły w nim wręcz mistrzostwo.

Gra idzie o nie małą stawkę. W Polsce mieszka około 5 mln dzieci w wieku 3-16 lat. Jak wynika z danych agencji, budżet, którym osobiście dysponują najmłodsi konsumenci może wynosić nawet 5 mld zł. Składa się na niego przede wszystkim otrzymywane od rodziców lub opiekunów kieszonkowe (w przypadku młodszych dzieci jest to 17-18 zł tygodniowo, natomiast starszych – około 116-118 zł miesięcznie).

Skoro dzieci stanowią już tak dużą siłę zakupową i o tak wielu rzeczach decydują, to stwierdziliśmy, że musimy to zbadać i się temu przyjrzeć – mówi Sebastian Błasiak.

Dużą świadomość w tym zakresie pokazują nominacje do nagród Kids’ WOW! Awards, których pomysłodawcą jest Generations, Family & Young Marketing. Otrzymują je wskazane przez najmłodszych konsumentów marki i produkty w pięciu kategoriach. Do tegorocznej nagrody zostały nominowane takie marki, jak LEGO, The SIMS, PlayStation 4, Monopoly, Xbox One; Adidas, Converse, New Balance, Nike, Reserved; HARIBO; iPad, iPhone, oraz MacBook.

W kategorii prezentów pod choinkę widzimy bardzo silny trend nowych technologii – wskazuje Sebastian Błasiak. – Wśród najbardziej pożądanych mamy produkty Apple, również konsole do gier, czyli gadżety umożliwiające konsumpcję mediów i komunikację. Ale jest także deskorolka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.