Mówi: | Magda Petryniak |
Firma: | Partnerstwo Polska bez Dymu, Stowarzyszenie MANKO |
Dziś dyrektywa tytoniowa w Parlamencie Europejskim. Organizacje pozarządowe: czas na skuteczniejszą politykę antytytoniową
Dziś Parlament Europejski ma się zająć dyrektywą tytoniową, zgodnie z którą wprowadzony zostanie zakaz sprzedaży papierosów z dodatkami smakowymi, w tym mentolowych oraz papierosów typu slim. Przedstawiciele organizacji promujących zdrowy tryb życia popierają inicjatywę Komisji Europejskiej, którą polski rząd próbuje złagodzić.
Zdaniem Stworzyszenia MANKO, Ministerstwo Zdrowia nie wykorzystuje dostępnych mu narzędzi w celu zwalczania nałogu palenia, a papierosy są nadal zbyt tanie. Rząd od przyszłego roku chce podnieść akcyzę na tytoń.
– Przez ostatnie lata apelujemy do ministra zdrowia, aby podjął skutecznie działania, oraz aby przygotował prace nad programem antynikotynowym wykorzystując potencjał, który został już stworzony – mówi agencji informacyjnej Newseria Magda Petryniak ze Stowarzyszenia MANKO. – Niestety, program od kilku lat nie jest realizowany, ponieważ minister zdrowia nie przeznacza na niego budżetu.
Według opublikowanego we wrześniu raportu Najwyższej Izby Kontroli, na Program Ograniczenia Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu przeznaczono w 2011 r. jedynie 1 proc. ustawowej sumy. To o 90 mln zł mniej niż przewidywała ustawa, wymagająca przeznaczenia na profilaktykę 0,5 proc. wpływów z akcyzy na towary tytoniowe. Według NIK, Ministerstwo Zdrowia praktycznie nie sprawowało przewidzianego w ustawie antynikotynowej nadzoru nad przedsiębiorstwami tytoniowymi.
Jak podkreśla Magda Petryniak, nadal niemal co trzeci Polak pali tytoń, a koszty leczenia chorób tym wywołanych przewyższają wpływy budżetowe z akcyzy.
Potrzeba skuteczniejszej walki z tytoniem
– Skuteczna polityka antytytoniowa jest możliwa. Istnieje tu skuteczne prawodawstwo wypracowane na szczeblu światowym, np. konwencja WHO, tzw. FCTC, którą Polska ratyfikowała w 2006 roku – mówi Petryniak.
Framework Convention of Tobacco Control (Ramowa Konwencja Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu) przyjęta przez WHO w 2003 r. wskazuje na pięć najważniejszych elementów polityki antytytoniowej, w tym na takie działania jak monitoring, podnoszenie podatków, ograniczanie palenia w miejscach publicznych, a także skuteczne wsparcie osób uzależnionych.
Zdaniem Magdy Petryniak, przy realizacji polityki antynikotynowej nie należy stronić od zakazów i podnoszenia podatków.
– Dobrym rozwiązaniem jest znowelizowana w 2010 r. ustawa wprowadzająca zakaz palenia w lokalach gastronomicznych, a także systematyczne zwiększanie akcyzy. Ceny papierosów w Polsce nadal należą do najniższych w Europie – twierdzi przedstawicielka Stowarzyszenia MANKO. – Wiek inicjacji tytoniowej w Polsce obniżył się drastycznie. W tym momencie 13-15-latkowie palą tytoń. Szacuje się, że nawet 20 proc. młodych ludzi jest uzależnionych od codziennego palenia tytoniu, a 95 proc. palaczy to osoby, które rozpoczęły palenie przed 25. rokiem życia. Różnica kilku złotych w cenie może skutecznie zniechęcić nastolatków do rozpoczęcia palenia.
Dodaje, że równie ważne są kampanie społeczne, mające na celu zmianę postrzegania palenia jako czynności atrakcyjnej, kojarzącej się z wolnością, niezależnością i dorosłością oraz uświadomienie rzeczywistych skutków używania tytoniu.
Czytaj także
- 2024-05-16: Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach
- 2024-05-17: Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-03-28: Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.