Mówi: | Zbigniew Kajdanowski, prezes zarządu Fundacji PGE Łukasz Gaweł, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie Paweł Tymiński, ojciec uczennicy Szkoły Podstawowej nr 1 w Świdwinie |
69 proc. Polaków chce częściej bywać w muzeach. Konkurs „Spotkania ze sztuką” umożliwia to najmłodszym miłośnikom sztuki
89 proc. Polaków deklaruje, że interesuje się kulturą i sztuką. Głównym czynnikiem, który przesądza o tym, jak często chodzą do muzeum, filharmonii czy teatru, okazują się nie ceny biletów, ale przede wszystkim ciekawa oferta – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie PGE, która sprawuje mecenat nad najważniejszymi w Polsce muzeami i instytucjami kultury. W ramach tej działalności chce przeciwdziałać ograniczeniom w dostępie do kultury ze względu na odległość. Dlatego w ramach projektu „Spotkania ze sztuką” organizuje lekcje muzealne dla uczniów podstawówek z mniejszych miejscowości w całej Polsce.
– Z naszych badań wynika, że Polacy interesują się kulturą i sztuką – mówi agencji Newseria Biznes Zbigniew Kajdanowski, prezes zarządu Fundacji PGE. – Najpopularniejsze są oczywiście te najbardziej dostępne formy jak muzyka rozrywkowa, kino czy teatr, w mniejszym stopniu muzyka poważna. Tutaj jest duża praca przed instytucjami takimi jak filharmonie, żeby zaprosić do siebie, pokazać swoją ofertę, żeby filharmonie były bardziej dostępne dla publiczności i nie kojarzyły się z trudnym repertuarem.
W badaniu przeprowadzonym we wrześniu ub.r. przez Agencję Badawczą PBS na zlecenie PGE 89 proc. Polaków zadeklarowało, że interesuje się kulturą i sztuką, z czego 16 proc. jest na bieżąco z wydarzeniami kulturalnymi. Sondaż pokazał również, że pomimo trudnej sytuacji gospodarczej ludzie wciąż chcą bywać w instytucjach kultury. 71 proc. badanych wskazało, że chcieliby częściej odwiedzać teatry, 82 proc. – częściej bywać w kinie, a 69 proc. – w muzeach.
– Główną barierą wcale nie są ceny biletów, ale dostępność instytucji kultury i ich ekspozycja. Zainteresowanie jest bardzo duże, tylko kwestia tego, jak instytucje kultury mogą zaprezentować swoją ofertę, repertuar i dzieła sztuki – mówi Zbigniew Kajdanowski.
– W dużych miastach mamy na ogół bardzo dużo atrakcyjnych, różnorodnych wydarzeń i instytucji kulturalnych. Natomiast w mniejszych ośrodkach bywa różnie – mówi Łukasz Gaweł, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie. – Zachęcanie odbiorców do tego, aby przyszli do instytucji kultury, zawsze jest ciężką pracą. Musimy w tym celu współpracować z otoczeniem społecznym, informować, nawiązywać relacje i przekonywać, że warto do nas przyjść. W dużych miastach to jest proste. O wiele trudniej jest w przypadku mieszkańców wsi, którzy mogą mieć chociażby czysto techniczne problemy z dotarciem do muzeum i powrotem do miejsca zamieszkania. Dlatego też dla nas bezcenne są takie sytuacje, kiedy partner zewnętrzny we współpracy z nami organizuje grupy, które przybywają z odległych miejscowości, jest w stanie to sfinansować, zapewnić transport, a my jako muzeum zapewnimy resztę.
PGE Polska Grupa Energetyczna jest mecenasem 20 instytucji kultury w całej Polsce, w tym Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Zamku Królewskiego na Wawelu, Muzeum Narodowego w Lublinie oraz 16 filharmonii i instytucji muzycznych. We wrześniu br. PGE zrealizowała szeroko zakrojoną kampanię „Zapraszamy do bywania”, która miała na celu zachęcenie do korzystania z oferty instytucji kulturalnych i budowanie przekonania, że kultura jest dla wszystkich.
PGE promuje też ideę upowszechniania kultury w małych miejscowościach, czego przejawem jest m.in. konkurs „Spotkania ze sztuką”. Umożliwia on dzieciom i młodzieży z mniejszych miejscowości oddalonych od dużych miast kontakt ze sztuką i udział w lekcjach muzealnych prowadzonych w najważniejszych muzeach sztuki w Polsce.
– Dzieci zawsze są tymi grupami, które cieszą nas najbardziej, z prostego powodu. Po pierwsze, wprowadzają życie do muzeum, wnoszą ze sobą energię, która jest potrzebna każdej instytucji kultury. Po drugie, są ciekawskie i autentycznie zainteresowane tym, co tu się dzieje. Poza tym, jeżeli dzieci przychodzą do muzeum, to jest szansa, że wrócą do niego również jako dorośli. Ten próg wiekowy wejścia w kulturę musi być maksymalnie niski. Jeżeli ktoś będzie uczestniczył w kulturze jako dziecko, później będzie to dla niego normalny element życia – mówi Łukasz Gaweł.
Konkurs „Spotkania ze sztuką” odbył się na przełomie września i października 2022 roku i był skierowany do uczniów klas I–VIII szkół podstawowych zlokalizowanych w miejscowościach liczących poniżej 50 tys. mieszkańców. Ich zadaniem było przedstawienie własnej interpretacji wybranego obrazu polskiego malarza, którego dzieło można obejrzeć w jednym z trzech muzeów objętych mecenatem PGE: Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym w Lublinie lub Muzeum Narodowym w Krakowie.
– Każde dziecko mogło wybrać sobie obraz i na jego podstawie stworzyć własną interpretację w dowolnej formie. Dzięki temu dzieci zapoznały się z dziełami sztuki, z tym, czego dotyczyły, kto je namalował, jaka jest ich historia – mówi Zbigniew Kajdanowski.
Konkurs spotkał się z dużym odzewem: z całej Polski napłynęło ponad 500 prac, spośród których zostało wybranych 90 laureatów.
– Każda nagrodzona praca pozwalała na wzięcie udziału w lekcji muzealnej dla całej klasy w wybranym przez siebie muzeum, a zwycięzca dostawał od nas jeszcze nagrodę indywidualną. W ten sposób 90 klas uczniów szkół podstawowych ma możliwość odwiedzenia największych muzeów w Polsce. Myślę, że to jest najważniejsza wartość tego konkursu – mówi prezes Fundacji PGE.
W ramach konkursu „Spotkania ze sztuką” do końca grudnia odbyły się 34 lekcje muzealne dla uczniów z całej Polski: 29 w Muzeum Narodowym w Warszawie i pięć w Muzeum Narodowym w Lublinie. Kolejne będą kontynuowane w 2023 roku.
– Zajęcia muzealne, które wygrała moja córka i z których się bardzo cieszyła, były przeznaczone dla całej klasy i umożliwiły dzieciom zobaczenie prawdziwej sztuki – mówi Paweł Tymiński, ojciec jednej z finalistek, uczennicy Szkoły Podstawowej nr 1 w Świdwinie. – Te lekcje wywarły na dzieciach bardzo duże wrażenie. Z zaangażowaniem słuchały, jak pani przewodniczka z muzeum opowiada o Warszawie i jej dziejach, z chęcią oglądały obrazy i brały udział w atrakcjach, które im zorganizowano.
Zwycięskie prace konkursowe nadesłane przez uczniów są też prezentowane w formie wystaw online na stronach Muzeum Narodowego w Warszawie, Lublinie i Krakowie. Ich autorzy otrzymali również indywidualne nagrody w postaci bonu o wartości 300 zł do wykorzystania w sieci Empik.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-17: Małgorzata Potocka: Nigdy nie przejmowałam się złą opinią, bo na ogół jest ona złośliwa, podła i pełna zazdrości. Moje spektakle są na światowym poziomie
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-08: Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.