Mówi: | Marta Pokutycka-Mądrala |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | Nationale-Nederlanden |
Już ponad połowa Polaków co najmniej raz w roku robi badania profilaktyczne. Coraz częściej chodzimy też do lekarza
Co drugi Polak przynajmniej raz w roku wykonuje badania profilaktyczne – wynika z badania IBRiS przygotowanego na zlecenie Nationale-Nederlanden. Według wskazań ponad połowa respondentów w pierwszej kolejności boi się zachorowania na nowotwór. Z dużo większym dystansem podchodzą do chorób serca i układu krążenia oraz ich następstw. Co więcej, wciąż za mała jest świadomość profilaktyki cukrzycy. Tymczasem według danych NFZ w Polsce choruje na nią ok. 2,8 mln osób, a co trzeci chory nie wie, że na nią cierpi. 4 lutego z okazji Światowego Dnia Walki z Rakiem w warszawskiej Hali Koszyki będzie można przeprowadzić bezpłatne badania diagnostyczne.
– Pozytywny trend, jaki zauważyliśmy w naszym badaniu, przeprowadzonym w tym roku z okazji Światowego Dnia Walki z Rakiem, jest taki, że Polacy coraz częściej się badają. Już 55 proc. Polaków wykonuje badania profilaktyczne przynajmniej raz w roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy Nationale-Nederlanden. – Najczęściej badają się kobiety i to one bardzo często pełnią rolę edukatorek i zachęcają mężczyzn do wykonywania badań profilaktycznych.
Drugą grupą dominującą, która co najmniej raz w roku sprawdza swój stan zdrowia, są osoby starsze – po 60. (72 proc.) i 70. roku życia (74 proc.). Wciąż jednak co piąty respondent wykonuje badania tylko raz na kilka lat. Coraz częściej korzystamy też z wizyt lekarskich. Dwie trzecie ankietowanych w ciągu ostatniego roku odwiedziło lekarza pierwszego kontaktu, a prawie 60 proc. zdecydowało się na wizytę u specjalisty. Trzy czwarte respondentów to pacjenci publicznej służby zdrowia. 46 proc. decyduje się na opłacenie pojedynczych wizyt prywatnych, a zakup dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego (wykupionego indywidualnie lub przez pracodawcę) deklaruje 17 proc. Polaków.
– Badania profilaktyczne to przede wszystkim badania przesiewowe, również onkologiczne, czyli wszelkiego rodzaju badania USG. Kobiety przede wszystkim są wyczulone na badanie USG piersi – wskazuje Marta Pokutycka-Mądrala. – Pozytywnym trendem jest to, że m.in. dzięki takim akcjom jak kampania Movember, która aktywizuje mężczyzn w kierunku profilaktyki, również oni częściej wykonują takie badania jak USG jąder czy też badania w kierunku raka prostaty.
Firma Nationale-Nederlanden postanowiła również sprawdzić, która z chorób cywilizacyjnych i związanych z nią konsekwencji wzbudza w Polakach największe obawy. Wedle wskazań ponad połowa ankietowanych w pierwszej kolejności boi się zachorowania na nowotwór. Tylko 14 proc. myśli o chorobach serca i układu krążenia, obawiając się zawału, udaru czy miażdżycy, a 10 proc. – o depresji i chorobach psychicznych. Jedynie 4 proc. dorosłych Polaków myśli o ryzyku wystąpienia cukrzycy. Tymczasem według danych NFZ w Polsce choruje na nią ok. 2,8 mln osób, a co trzecia jest tego nieświadoma.
– W ogóle nie myślimy o zagrożeniu cukrzycowym jako o potężnej chorobie cywilizacyjnej naszych czasów – podkreśla Marta Pokutycka-Mądrala.
Mimo to – jak wynika z badania IBRiS przygotowanego na zlecenie Nationale-Nederlanden – coraz częściej ankietowani starają się prowadzić zdrowy tryb życia. Co drugi uczestnik badania zapewnia, że stara się być aktywny – chodzić na spacery lub uprawiać sport. Dla jednej trzeciej respondentów ważnym działaniem jest zdrowe i regularne odżywianie, natomiast dla jednej piątej – wysypianie się. Co czwarty badany wskazał także odpowiedź „nie piję alkoholu lub piję sporadycznie”.
– We wskazaniach dotyczących pozytywnych nawyków zdrowotnych zaczyna się pojawiać temat ubezpieczenia, czyli ważne jest również to, jak podchodzimy do zabezpieczenia finansowego na wypadek poważnego zachorowania – mówi Marta Pokutycka-Mądrala.
Ubezpieczenie na wypadek poważnego zachorowania (w ramach ubezpieczenia na życie) wybiera 14 proc. Polaków. Jak podkreśla rzeczniczka Nationale-Nederlanden, umacnianie się tych pozytywnych nawyków prozdrowotnych świadczy o tym, że działania edukacyjne w tym zakresie przynoszą efekty.
– 4 lutego wspólnie z Amazonkami organizujemy w Hali Koszyki wydarzenie, gdzie od 12.00 do 20.00 będzie można bezpłatnie się przebadać. Będą otwarte gabinety z bezpłatnymi badaniami, takimi jak USG piersi, USG tarczycy, porady dermatologiczne, USG jąder plus dodatkowo porady dietetyka – wymienia Marta Pokutycka-Mądrala. – Trochę odczarowujemy temat nowotworu, nie straszymy nim, tylko oswajamy i zachęcamy, żeby proaktywnie się badać, robić przegląd swojego zdrowia cyklicznie i korzystać z różnego rodzaju porad – czy to w zakresie badań profilaktycznych, czy diety, która jest również bardzo istotna.
Czytaj także
- 2025-02-04: Lekarze będą lepiej przygotowani do pracy w obliczu działań militarnych. Powstał nowy model kształcenia lekarzy cywilnych i wojskowych
- 2025-01-31: Sztuczna inteligencja pomoże we wczesnym wykrywaniu wrodzonych wad serca. Obecnie rozpoznawalność wynosi 40 proc.
- 2025-01-23: Damian Janikowski: Charakter wojownika pozwolił mi przejść z zapasów do MMA. Mam zamiar wysoko zajść w Federacji KSW
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2025-01-07: Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
- 2025-01-16: Doświadczenia Ukrainy są cenną lekcją dla polskich medyków. Pomagają się przygotować na potencjalny konflikt
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-29: W tym roku liczba nowych zakażeń wirusem HIV sięgnie w Polsce 2 tys. Większość z nich rozpoznawana jest na późnym etapie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.