Mówi: | Leszek Grabarczyk |
Funkcja: | zastępca dyrektora |
Firma: | Narodowe Centrum Badań i Rozwoju |
Kolejne miliony dla młodych naukowców na realizację badań
Znani są laureaci piątej edycji programu Lider, prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. 36 młodych naukowców otrzyma w sumie 40 mln złotych na realizację swoich projektów. To będą ich debiuty jako samodzielnych kierowników projektów, a wyniki ich badań mają być potem wdrożone w gospodarce. NCBR do ten pory rozdysponował już 184 mln zł wśród 178 uczestników.
– Dzięki temu programowi młodzi naukowcy mają szansę, żeby po raz pierwszy w swoim życiu zawodowym realizować duże przedsięwzięcie badawcze ułożone według własnego planu, własnych ocen tego, jaka linia tematyczna jest przyszłością w nauce – tłumaczy Leszek Grabarczyk, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Lena Kolarska-Bobińska podkreśla, że program Lider ma przyciągnąć młodych naukowców, którzy zbliżają naukę do przemysłu, mają pomysł na dobry projekt naukowy i wiedzą, jak wyniki ich badań praktycznie wykorzystać.
– Ich przykład może też oddziaływać na innych: zachęcać do podejmowania inicjatyw, których celem jest wykorzystanie wyników badań naukowych w gospodarce. Innowacyjne mogą być bowiem nie tylko produkty i wynalazki, lecz także postawy i zachowania – mówi prof. Lena Kolarska-Bobińska.
W piątej edycji programu, której uczestnicy zostali właśnie wyłonieni, bezzwrotne granty przyznano 36 naukowcom na łączną kwotę ok. 40 mln zł. Maksymalna wartość projektu to 1,2 mln zł.
– NCBR w ten sposób chce dać szansę młodym naukowcom po pierwsze na zrealizowanie ambitnego planu badawczego, a po drugie na sprawdzenie się w roli menadżera – mówi Grabarczyk.
Uczestnicy programu mają szanse na to, by być kierownikiem własnego projektu badawczego, rekrutować do niego współpracowników, ustalać jego budżet i etapy realizacji. To bardzo ważne umiejętności i w przeszłości niełatwo było przekonać komisję do tego, że jest się właściwą osobą do realizacji takiego zadania.
– Procedura, w wyniku której wyselekcjonowaliśmy zwycięzców, jest bardzo rygorystyczna i wymagająca zaproponowania czegoś o naprawdę dużej jakości – zauważa zastępca dyrektora NCBR. – Ale oprócz tego wymagająca i odporności fizycznej, i odwagi, żeby po raz pierwszy przed komisją złożoną ze znakomitych polskich naukowców stanąć i obronić: po pierwsze swój pomysł na projekt badawczy od strony naukowej, po drugie obronić siebie jako tego, który będzie w stanie dobrze zarządzić tym projektem i ma kompetencje osobowe, charakterologiczne, żeby taki projekt zrealizować.
W wyniku postępowania kwalifikacyjnego wyłoniono naukowców ze wszystkich dziedzin – technicznych, przyrodniczych i szeroko pojętej nauki o życiu – wylicza rozmówca Newserii Biznes.
Zainteresowanie programem jest duże – wpłynęło 240 wniosków, z których ze względów formalnych odrzucono 11, a dofinansowanie otrzymał co szósty projekt.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.