Mówi: | Anna Klimczuk, Microsoft Polska Michał Baraniak, Rox MB, influencer |
Minecraft pomoże w rozwoju cyfrowych kompetencji wśród dzieci. W jednej z najpopularniejszych gier na świecie najmłodsi mogą zaprojektować otoczenie Pałacu Kultury i Nauki
2/3 uczniów szkół podstawowych w przyszłości będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. To zawody związane z nowymi technologiami, sztuczną inteligencją czy big data. Dlatego eksperci podkreślają, że rozwijanie cyfrowych kompetencji jest w ich przypadku szczególnie istotne. Połączenie Minecrafta, jednej z najpopularniejszych gier na świecie, która rozwija zdolności programowania i logicznego myślenia, oraz najnowszego urządzenia Microsoftu – Surface Go – ma pomóc dzieciom w nauce i rozwoju cyfrowych kompetencji. Urządzenie jest nagrodą w konkursie „Stolica do sześcianu”, w którym głównym zadaniem jest zbudowanie w Minecrafcie własnej wizji parku przed Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie. Najmłodsi mają na to czas do 31 października.
– W obszarze kompetencji cyfrowych mamy jeszcze wiele do nadrobienia. Musimy wziąć pod uwagę to, że wszystkie zawody przyszłości będą w pewien sposób powiązane z technologią i nie można tego faktu ignorować. Około 65 proc. dzieci rozpoczynających obecnie naukę będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją, więc rozwijanie takich zdolności miękkich jak kreatywność jest bardzo istotne. Tylko kreatywne osoby będą w stanie gonić ten świat, który technologicznie będzie się rozwijał coraz szybciej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anna Klimczuk z biura prasowego Microsoft.
Rewolucja technologiczna przeobraża rynek pracy. Przyszłością mogą się okazać zawody związane ze sztuczną inteligencją, robotyzacją, programowaniem czy big data. Dlatego cyfrowe kompetencje, umiejętność programowania i obycie w świecie nowych technologii są w przypadku dzieci i młodzieży bardzo istotne.
– Zdecydowanie trzeba zmienić sposób nauczania, edukować tymi narzędziami, których dzieci będą używały w przyszłości. Nie wyobrażam sobie tego bez najnowocześniejszego oprogramowania, bez rozwijania kreatywności poprzez technologię i umożliwiania dzieciom pracy na narzędziach i urządzeniach, z których będą musiały korzystać w przyszłości – podkreśla Anna Klimczuk.
Jak wynika z tegorocznej edycji międzynarodowego badania EU Kids Online 2018, 85 proc. nastolatków codziennie lub prawie codziennie łączy się z siecią za pośrednictwem smartfona, a 15 proc. spędza w internecie nawet 5 godzin dziennie. Jednak tylko jeden nastolatek na dziesięciu nastolatków wykorzystuje internet do twórczych działań, a 60 proc. nigdy nie stworzyło niczego za pomocą aplikacji. Z badań wynika, że dzieci i młodzież używają technologii przeważnie w sposób bierny: do oglądania wideo, słuchania muzyki albo komunikowania się z najbliższymi.
Wyzwaniem jest więc połączenie rozrywki związanej z korzystaniem z internetu i nowych technologii z aspektem edukacyjnym i bezpieczeństwem najmłodszych. Taki jest właśnie cel konkursu „Stolica do sześcianu”, organizowanego przez MindCloud, szkołę kodowania i rozwoju cyfrowych kompetencji dzieci, we współpracy z Microsoft.
– Przykładamy ogromną wagę do bezpieczeństwa, które jest wbudowane w każde oprogramowanie i urządzenie, żeby dzieci mogły bezpiecznie z nich korzystać. Nasze najnowsze dziecko – Surface Go – jest ukierunkowane na bezpieczeństwo, a także na wygodę. To bardzo małe urządzenie, które można wrzucić do tornistra. Może zastąpić zeszyt albo dziennik nauczyciela. Połączenie Surface Go z Minecraftem ma uczyć i bawić. Uruchamiamy właśnie z firmą MindCloud konkurs, w którym chcemy się dowiedzieć, jak dzieci widziałyby otoczenie Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Mogą zaprojektować otoczenie PKiN na tych urządzeniach, a nagrodą w konkursie jest właśnie Surface Go – mówi Anna Klimczuk.
Minecraft to gra komputerowa z nieskończonymi możliwościami do odkrywania świata poprzez budowę obiektów i wykonywanie zadań. Za pomocą bloków dzieci i młodzież mogą między innymi poznać, jak pracują narządy ciała ludzkiego, jak przebiegają reakcje chemiczne i działają ważne mechanizmy, uczą się budować algorytmy i programować je w środowisku wizualnym.
– Gry, oprócz funkcji rozrywkowej, mogą pełnić również funkcję edukacyjną. Minecraft jest idealnym tego przykładem. Dzieci mogą programować w grze, uczyć się kreatywności poprzez budowanie rozmaitych budowli, tworzyć rozmaite mechanizmy. To wszystko uczy również logicznego myślenia oraz pracy w grupie. Dzieci bardzo lubią to robić, ponieważ widzą tego efekty, widzą na ekranie to, co stworzyli, mogą wszystko od razu podejrzeć – tłumaczy youtuber Michał Baraniak, autor popularnego kanału RoxMB.
Połączenie Minecrafta, jednej z najpopularniejszych na świecie gier, która rozwija zdolności programowania i logicznego myślenia, oraz najnowszego urządzenia z portfolio Microsoftu, Surface Go, ma pomóc dzieciom w nauce i rozwoju cyfrowych kompetencji. Konkurs „Stolica do sześcianu”, w którym głównym zadaniem jest zbudowanie w Minecrafcie własnej wizji parku przed PKiN w Warszawie, potrwa do końca października, a jego wyniki zostaną ogłoszone 3 listopada. Zgłoszenia do konkursu przyjmowane są za pośrednictwem strony MindCloud.
Czytaj także
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-29: Niepełnoletni internauci czują się coraz mniej pewnie w sieci. Zasad cyberbezpieczeństwa mogą się uczyć za pomocą gry edukacyjnej
- 2024-05-07: Stworzenie cyfrowego bliźniaka Ziemi coraz bliżej. Pomoże precyzyjniej przewidywać klęski żywiołowe
- 2024-05-06: Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
- 2024-04-17: Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
- 2024-04-24: Co piąte polskie dziecko padło ofiarą cyberprzemocy. Brakuje narzędzi, które pomogłyby z tym zjawiskiem walczyć
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.
Infrastruktura
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.
Prawo
Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.