Newsy

Najlepsze polskie rzeźby mają własną galerię. Rusza nowa wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie

2022-06-07  |  06:15
Mówi:Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej
prof. dr hab. Andrzej Szczerski, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie
  • MP4
  • Kampania reklamowa promująca Galerię Sztuki Polskiej i akcje edukacyjne dla dzieci i młodzieży – to część inicjatyw, które Muzeum Narodowe w Krakowie zorganizuje wspólnie z PGE Polską Grupą Energetyczną. Koncern energetyczny został właśnie mecenasem „XX+XXI. Galerii Sztuki Polskiej”. W jej ramach otwarto właśnie Galerię Rzeźby, która gromadzi najsłynniejsze polskie eksponaty z ostatnich kilkudziesięciu lat. To kolejna placówka kulturalna, którą będzie się opiekować PGE.

    Stale rozszerzamy nasze zaangażowanie w dbałość o polską kulturę i polskie dziedzictwo narodowe, angażując się w różne przedsięwzięcia kulturalne. Dlatego podpisaliśmy umowę z Muzeum Narodowym w Krakowie, które jest największym muzeum narodowym w Polsce. W swoich zbiorach posiada milion eksponatów. W ramach umowy będziemy mecenasem Galerii Sztuki Malarstwa Polskiego XX i XXI wieku, gdzie skupione są dzieła wybitnych malarzy polskich – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – Będziemy także mecenasem działań kulturalno-oświatowych prowadzonych przez muzeum.

    – To dla nas bardzo prestiżowa umowa. Pozwala nam uzyskać istotne środki do prowadzenia działalności statutowej, prezentowania sztuki XX i XXI wieku w najnowszych i najbardziej nowoczesnych standardach, to po pierwsze. Po drugie, możemy rozwijać działalność edukacyjną na dużą skalę, wprowadzając nowe programy edukacyjne dla bardzo różnych grup wiekowych, od dzieci po osoby dorosłe i starsze. A po trzecie wreszcie, to jest szansa na promowanie tej galerii, bo sztuka nowoczesna wymaga promocji, wymaga wyjaśnienia, tłumaczenia, wymaga prezentowania jako coś, co cały czas jest do odkrycia, i te środki będą również w tym celu wykorzystane – zapowiada prof. dr hab. Andrzej Szczerski, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.

    Wsparcie PGE zostanie przeznaczone m.in. na atrakcyjną kampanię reklamową „XX+XXI. Galerii Sztuki Polskiej”, która obejmuje 600 dzieł wybitnych polskich artystów z okresu ostatnich 120 lat. Jak podkreśla prof. Andrzej Szczerski, jest to pewnego rodzaju novum w polskim muzealnictwie, chociażby dlatego, że do przestrzeni wystawienniczej wprowadzono materiały edukacyjne.

    Podpisaniu umowy z PGE towarzyszyło także otwarcie Galerii Rzeźby poświęconej polskiej rzeźbie od połowy XX wieku do czasów współczesnych. Znalazły się tu m.in. prace Aliny Szapocznikow, Krystiana Jarnuszkiewicza, Piotra Bożyka, Jacka Waltosi czy małżeństwa Beresiów, Jerzego Beresia i Marii Pinińskiej-Bereś,

    – W istocie powstanie tej galerii jest otwarciem zupełnie nowego sposobu myślenia o eksponowaniu rzeźby. Do tej pory była ona traktowana jako uzupełnienie Galerii Malarstwa – mówi prof. Andrzej Szczerski. – Po raz pierwszy w historii Muzeum Narodowego w Krakowie będzie otwarta osobna sala z wyborem 30 rzeźb reprezentatywnych dla sztuki rzeźbiarskiej polskiej drugiej połowy XX wieku. Widzimy, jak duża była potrzeba, by taka galeria powstała, nie tylko w środowisku rzeźbiarzy, ale w ogóle wśród odbiorców sztuki współczesnej, którzy pamiętają, jak ważna jest sztuka rzeźby i jakie osiągnięcia mieli polscy rzeźbiarze. Mamy teraz do czynienia ze skończonym muzealnym dziełem, które chcemy państwu zaprezentować. To jest nowość i kolejny eksperyment wystawienniczy w naszym muzeum.

    W ramach współpracy z PGE w planach jest uruchomienie także wystawy prac Tamary Łempickiej. Koncern, dostarczający energię i ciepło do 5 mln gospodarstw domowych, jest jednym z największych mecenasów kultury w Polsce, wspierając szereg instytucji kultury. Wśród nich jest 15 filharmonii, ale też Muzeum Narodowe w Warszawie, gdzie patronuje tegorocznym obchodom jubileuszu 160-lecia i jest mecenasem Galerii Sztuki XIX wieku, czy Muzeum Narodowe w Lublinie. W Krakowie PGE współpracuje z Zamkiem Królewskim na Wawelu, gdzie jest mecenasem edukacji i Nowego Skarbca Koronnego, którego otwarcie nastąpi za kilka tygodni.

    Prowadzimy naszą działalność sponsoringową w sposób przemyślany i konsekwentny – mówi Wojciech Dąbrowski. – Jednym z jej głównych filarów jest wspieranie kultury w celu umożliwienia stykania się Polaków, w tym także naszych klientów, z kulturą wysoką, upowszechnianie jej. Traktujemy to jako cegiełkę do propagowania tradycyjnych wartości i polskości. Jestem przekonany, że  nasza współpraca z Muzeum Narodowym w Krakowie przyczyni się do upowszechnienia jego wizerunku jako miejsca otwartego i przyjaznego dla publiczności, proponującego nowe, interesujące projekty.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.