Newsy

Polscy golfiści promują golf wśród najmłodszych

2013-12-06  |  06:40
Mówi:Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Golfa

Jarosław Sroka, prezes PGA Polska

  • MP4
  • Polscy golfiści, obchodzący w tym roku swoje 20-lecie, zamierzają skoncentrować się na popularyzacji tego sportu wśród najmłodszych. Żeby wykształcić kadrę profesjonalnych zawodników chcą wejść do polskich szkół i przygotować specjalny program rozwoju juniorów przy współpracy z właścicielami pól golfowych oraz ze sponsorami. Liczą też na to, że polski golfista będzie mógł reprezentować kraj na igrzyskach w Rio de Janeiro w 2016 roku.

    W obecnym roku polscy golfiści z Polskiego Związku Golfa obchodzą 20. rocznicę istnienia, a ten okres uważają za obfitujący w sukcesy. Podczas drugiego już Okrągłego Stołu Polskiego Golfa, zorganizowanego przez PGA Polska, gracze, trenerzy, sponsorzy i właściciele pól doszli do wniosku, że celem na kolejne lata ma być głównie popularyzacja tego sportu wśród najmłodszych oraz zwiększenie współpracy organizacji, pól golfowych oraz sponsorów.

     – Wspólnym mianownikiem przyszłych działań musi być profesjonalizacja we wszystkich obszarach funkcjonowania tego sportu, czyli od organizacji pól, ich finansowanie, poprzez nabór, selekcję, wychowanie i przygotowanie zawodowej kariery zawodników, po popularyzację gry w golfa wśród amatorów – mówi Jarosław Sroka, prezes PGA Polska, Stowarzyszenia Instruktorów Golfa, zajmującego się szkoleniem profesjonalnych graczy.

    Zwiększa się liczba najmłodszych graczy, choć nadal jest ich zbyt mało, by móc liczyć na pojawienie się utalentowanych zawodników mogących rywalizować i wygrywać w międzynarodowych zawodach.

     – Wciąż mamy stosunkowo mało juniorów ale pamiętajmy, że jeszcze parę lat temu było ich zaledwie 40. Dzisiaj w klubach golfowych zrzeszonych w naszym związku trenuje już 260 licencjonowanych zawodników w wieku juniorskim. Niestety to wciąż za mało jeżeli chcemy myśleć poważnie o wychowaniu „polskiego Tigera Woodsa” – uważa Marek Michałowski, prezes PZG.

    By wyłuskać tego typu gwiazdy, juniorów powinno być kilka tysięcy. Dlatego Polski Związek Golfa przygotował wraz z partnerami Narodowy Program Rozwoju Juniorów. Inicjatywa wspierana przez PGA Polska, międzynarodową organizację golfową R&A oraz  pola golfowe na terenie całej Polski, skierowana jest do dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat  Golfiści starają się wejść z programem do szkół, podpisują umowy z wyższymi uczelniami, czy też tworzą struktury przyszłych juniorskich sekcji golfowych.

     – Uczymy przyszłych nauczycieli WF-u gry w golfa i technik jego nauki chociażby w najprostszym zakresie. Chcemy, żeby ten sport wszedł do szkół, może uda się powołać pierwsze klasy golfowe – liczy Marek Michałowski.

    To w przyszłości ma przynieść wymierne korzyści, głównie pomóc w przygotowaniu kadry zawodowców. Prezes PGA Polska liczy, że Polacy zagrają w turniejach golfowych na kolejnych Olimpiadach – dziedzina ta po latach nieobecności wraca na igrzyska już w 2016 roku w Rio de Janeiro.

     – Jest już pokolenie młodych, utalentowanych polskich golfistów, którzy zdobywają swoje szlify, głównie na uniwersytetach amerykańskich. Tam budują swoje kompetencje mogąc jednocześnie grać i uczyć się. To są ludzie którzy docelowo mogą stać się fundamentem polskiej kadry zawodowej. Takie nazwiska jak Szmidt, Gradecki czy Meronk to dziś najjaśniejsze punkty naszej kadry, osoby, z którymi wiążemy największe nadzieje – dodaje Jarosław Sroka.

    Wśród kobiet golfistek wymienia się Martynę Mierzwę, która w  ocenie specjalistów ma realne szanse na udział w igrzyskach w Rio De Janeiro.

    PZG zapewnia, że nadchodzący rok będzie obfitował w wydarzenia: 13 turniejów z serii mistrzostw Polski, w tym drużynowe mistrzostwa Europy seniorów, reaktywowane po trzech latach klubowe mistrzostwa Polski juniorów.

     – Oprócz organizowanych cyklicznie od prawie 20 lat mistrzostw Polski: drużynowych, indywidualnych, kobiet i mężczyzn, seniorów, juniorów, pojawią się nowe turnieje – zapowiada prezes Polskiego Związku Golfa. – W tym roku po kilkuletniej przerwie reaktywowaliśmy wspólnie z PGA Polska z bardzo dużym sukcesem otwarte mistrzostwa polski zawodowców – Polish Open, które będziemy rozwijać organizacyjnie i sportowo w kolejnych latach. W przyszłym roku wraz z trójmiejskim polem Sierra będziemy gospodarzami bardzo prestiżowych zawodów Europejskiej Federacji Golfa – drużynowych mistrzostw Europy seniorów. Mamy nadzieję, że po tym wydarzeniu, turnieje rangi europejskiej i światowej zagoszczą w Polsce już na stałe.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.