Mówi: | Piotr Mazurek |
Funkcja: | pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej |
Rządowa Strategia na rzecz Młodego Pokolenia ma m.in. wzmocnić jego pozycję na rynku pracy. Dokument będzie jednak opóźniony o kilka miesięcy
– Pierwsze i podstawowe zadanie polityki młodzieżowej rządu to wprowadzenie stałego miejsca dla młodych ludzi w procesach decyzyjnych, dążenie do aktywizacji i zaangażowania młodych ludzi w życie publiczne – mówi Piotr Mazurek, pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej. Jak informuje, rządowa Strategia na rzecz Młodego Pokolenia ma także wzmocnić pozycję młodych na rynku pracy. Prace nad dokumentem spowolnił wybuch wojny w Ukrainie. Mimo to pierwsze jego elementy, o które postulowali młodzi ludzie w trakcie szeroko zakrojonych konsultacji, są na bieżąco wdrażane w życie.
– Prace nad Strategią na rzecz Młodego Pokolenia są w tej chwili na etapie uzgodnień międzyresortowych, czyli ustaleń z ministerstwami odpowiedzialnymi za jej poszczególne elementy, bo ta strategia dotyczy m.in. edukacji, rynku pracy, polityki społecznej, kultury i zdrowia, więc jest tutaj potrzeba współpracy różnych instytucji – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Mazurek. – Ten etap uzgodnień międzyresortowych został trochę spowolniony w związku z wybuchem wojny w Ukrainie i koniecznością zajęcia się przez nas – jako instytucji odpowiedzialnej za ten obszar – organizacją pomocy dla uchodźców wojennych z Ukrainy i koordynacją udziału NGO-sów. Z tego powodu strategia będzie o kilka miesięcy opóźniona.
Strategia na rzecz Młodego Pokolenia to dokument strategiczny, który ma odpowiedzieć na realne potrzeby i oczekiwania młodych Polek i Polaków. Prace nad nią zostały zainicjowane na początku ubiegłego roku, po czym odbyły się zakrojone na szeroką skalę konsultacje – prowadzone od lutego do listopada ub.r. – w każdym z 16 województw, podczas których młodzi mogli zgłaszać swoje opinie, inicjatywy i pomysły na rozwiązanie najważniejszych dla Polski wyzwań społecznych i gospodarczych. Konsultacje zostały podzielone na obszary tematyczne, wśród których były m.in. edukacja i szkolnictwo wyższe, rynek pracy, kultura i społeczeństwo obywatelskie, polityka prorodzinna i mieszkaniowa, zdrowie i sport oraz ekologia i klimat.
– Przeprowadziliśmy w ubiegłym roku największe w historii Polski konsultacje społeczne, w których wzięło udział 30 tys. młodych osób ze wszystkich regionów kraju. Następnie te tysiące pomysłów, propozycji, konkretnych inicjatyw zostało poddanych szczegółowej analizie przez mój zespół w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – mówi pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej. – Wśród wielu wniosków, które z tych konsultacji wypływają, była potrzeba, aby wprowadzić nowe narzędzia dostarczające młodym ludziom wiedzy i praktycznych umiejętności, które przyczynią się do ich wzmocnienia pozycji na rynku pracy, które pozwolą im łatwiej znaleźć pracę.
Ekspert wskazuje, że ostatnie dwa lata – naznaczone pandemią, a następnie wybuchem wojny w Ukrainie – wpłynęły zarówno na obszar edukacji, jak i na perspektywy młodych ludzi na rynku pracy. Potwierdza to też ubiegłoroczny raport firmy doradczej PwC („Młodzi Polacy na rynku pracy 2021”), z którego wynika, że w ocenie 48,8 proc. studentów i absolwentów wyższych uczelni ich możliwości na rynku pracy uległy pogorszeniu w związku z pandemią. Wsparciu młodych ma służyć także nowy program szkoleniowo-stażowy Kariera Jutra, uruchomiony wspólnie przez podmioty sektora prywatnego i publicznego, który będzie się skupiał na kształceniu kompetencji przyszłości z zakresu marketingu internetowego.
– Temat praktycznej edukacji, dostarczania młodym ludziom praktycznych umiejętności jest ważnym tematem w ramach naszej strategii. Zresztą pewne elementy są już wdrażane, bo minister edukacji, prof. Czarnek, ogłosił, że w szkołach będzie prowadzona edukacja ekonomiczno-biznesowa. To jest bardzo ważne i młodzi ludzie o to bardzo apelowali – mówi Piotr Mazurek.
Jak wskazuje, oprócz rynku pracy ważnym dla młodych elementem, który przewijał się w trakcie konsultacji, okazały się też kwestie związane ze zdrowiem i skutkami pandemii COVID-19, np. wsparcie psychologiczne.
– Konsultacje strategii na rzecz polityki młodzieżowej mówią o młodych to, że bardzo dużo z nich interesuje się sprawami publicznymi. Udział w tych konsultacjach tak dużej grupy 30 tys. osób z całej Polski pokazuje, że jest w nich chęć zaangażowania na rzecz spraw społeczno-politycznych, na rzecz pewnych zmian systemowych, nie jest to tylko egoistyczne zajmowanie się wyłącznie samym sobą, ale także pewne myślenie wspólnotowe. To jest bardzo ważne – mówi pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej. – Ale myślę, że młodzi ludzie są także bardzo kreatywni, bo liczba tych pomysłów, konkretnych propozycji, rozwiązań jest naprawdę oszałamiająca. To też oznacza dużą pracę do wykonania, aby to wszystko przetworzyć i przełożyć na konkretne działania instytucji publicznych.
Strategia na rzecz Młodego Pokolenia ma być wieloletnim planem działań państwa w obszarze polityki młodzieżowej i odpowiedzieć na najważniejsze problemy tej grupy wiekowej. Co istotne, jej celem jest też zaktywizowanie młodych i włączenie w życie publiczne i społeczne. Jak podkreśla rządowy pełnomocnik, działania w tym kierunku zostały już podjęte.
– Nie może być tak, jak wielokrotnie bywało w przeszłości, że ludzie, którzy o młodzieży mają pojęcie bardzo mgliste, decydują o jej losie, kompletnie pomijając głos młodych. Stąd też podstawowym założeniem – już zresztą w ogromnej mierze zrealizowanym – jest stworzenie jak największej liczby takich instytucji, które zapewniają udział młodych ludzi w procesach decyzyjnych. Dlatego powołaliśmy na poziomie centralnym Radę Dialogu z Młodym Pokoleniem, czyli organ, w którym z jednej strony zasiadają przedstawiciele prezydenta, premiera, ministrów, samorządowców, a z drugiej strony przedstawiciele środowisk młodzieżowych. Przy szeregu ministerstw powstały także resortowe rady doradzające, więc na wszystkich szczeblach samorządu terytorialnego wzmocniliśmy instytucje młodzieżowych rad – mówi Piotr Mazurek.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.