Newsy

W Europie pogłębia się niedobór specjalistów na rynku cyfrowym. Rośnie rola międzynarodowych programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń [DEPESZA]

2021-12-16  |  06:10
Wszystkie newsy
źródło: Huawei

Rosnący popyt na kompetencje technologiczne i informatyczne w coraz szybszym tempie przewyższa podaż. Kraje Unii Europejskiej borykają się z niedoborem specjalistów z branży ICT już od kilku lat, a problem z wypełnieniem luk kadrowych mają nawet państwa postrzegane jako liderzy cyfrowej transformacji. W wypracowanie rozwiązania chce się włączyć Huawei. Technologiczny koncern prowadzi cały szereg programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń, które mają stworzyć w Europie ekosystem rozwoju talentów i kompetencji cyfrowych.


Seeds for the Future jest międzynarodowym programem edukacyjnym przeznaczonym dla studentów z różnych krajów. W poprzedniej edycji brali udział uczniowie i studenci z ponad 100 państw z całego świata. Tegoroczna edycja oprócz kategorii indywidualnej, czyli warsztatów i szkoleń z zakresu nowych technologii była poszerzona również o program grupowy Tech4Good, dotyczący rozwiązywania problemów lokalnych społeczności. Przez kilka dni studenci podzieleni na 10-osobowe zespoły wypracowywali w tym celu jak najlepsze rozwiązania – mówi Maciej Skorupski z krakowskiej AGH, laureat konkursu Huawei Seeds for the Future.

Celem Seeds for the Future – globalnego programu edukacyjnego Huaweia – jest rozwijanie talentów w dziedzinie technologii ICT. Jest on skierowany do najzdolniejszych studentek i studentów z każdej uczelni wyższej w Polsce – głównie tych, którzy uczą się na kierunkach związanych z IT, inżynierią, technologiami czy matematyką.

– Zajmuję się inżynierią materiałową, ale styczność ze sztuczną inteligencją miałem już jakiś czas temu podczas innych konkursów. Stwierdziłem, że to będzie bardzo dobra okazja do poszerzenia wiedzy i nauczenia się nowych rozwiązań, które w przyszłości mógłbym wykorzystać w projektach naukowych. Takie połączenie różnych dziedzin dobrze wpływa na kreatywność – mówi Maciej Skorupski.

W ramach Seeds for the Future studenci mogą wziąć udział w bezpłatnym, kilkudniowym cyklu szkoleń i warsztatów prowadzonych przez światowej klasy ekspertów. Poznają w tym czasie m.in. wiodące trendy w rozwoju sztucznej inteligencji i inteligentnych miast, internetu rzeczy, technologii chmurowych, zastosowań 5G czy technologii służących ochronie planety. Do dyspozycji uczestników są też m.in. kursy fakultatywne i wirtualne pracownie, w których odbywają się debaty i grupy dyskusyjne poświęcone takim tematom jak np. cyberbezpieczeństwo czy przemysł kosmiczny.

Poza edukacyjnym program ma też wymiar finansowy – dziesiątka najlepszych uczestników, którzy wykażą się największą wiedzą i umiejętnościami, otrzymuje cenne nagrody, a w ramach stypendiów Seeds for the Future koncern technologiczny Huawei zainwestuje w sumie 2,5 mln euro, które będą przyznawane studentom w celu podnoszenia kwalifikacji w zakresie ICT.

Tegoroczna edycja Seeds for the Future, która odbywała się w listopadzie, była już ósmą z rzędu. Co ciekawe, jej uczestnicy zostają włączeni do zamkniętej społeczności absolwentów, dzięki czemu jeszcze przez rok rok będą otrzymywać zaproszenia na specjalne wydarzenia z udziałem czołowych ekspertów w dziedzinie nowych technologii. Celem programu obok edukacji jest bowiem także wymiana międzykulturowa, a uczestnicy mają możliwość nawiązania unikalnych kontaktów naukowo-biznesowych i postawić pierwsze kroki do kariery w branży IT.

– To jest przede wszystkim bardzo dobra okazja do poznania ludzi nie tylko z Polski, ale z całego świata i z wielu różnych branż. Okazja do takiego międzynarodowego networkingu, wymienienia się znajomościami i poglądami – mówi laureat konkursu Huawei Seeds for the Future. – Oprócz znajomości korzyścią tego programu jest też oczywiście wiedza, ponieważ otrzymaliśmy dostęp do platformy e-learningowej z naprawdę bardzo dużą liczbą szkoleń. Ja sam zrealizowałem ich ponad 40. Te szkolenia dotyczyły różnych zagadnień – od najnowszych technologii, związanych np. z fizyką, nadprzewodnictwem, informatyką czy sztuczną inteligencją – po mniej technologiczne, jak np. szkolenia z ogólnopojętego leadership.

Program Seeds for the Future skupia się nie tylko na technologiach ICT, ale i rozwoju osobistym studentów. Dlatego mają oni możliwość uczestniczenia m.in. w zajęciach z przywództwa biznesowego i strategicznego czy komunikacji kulturowej.

– To zupełnie inne podejście niż siedzenie na uniwersytecie i oglądanie slajdów na wykładach – mówi Maciej Skorupski.

Co istotne, Seeds for the Future to tylko jeden z licznych programów edukacyjnych wśród których są też m.in. ICT Academy czy European University Challenge uruchomionych przez Huaweia w Europie przy współpracy ze środowiskiem akademickim. Technologiczny gigant chce w ten sposób stworzyć ekosystem rozwoju talentów i kompetencji cyfrowych.

Tak dużych programów edukacyjnych jest raczej niewiele, znalezienie ich jest trudne. Takie programy powinny być ogólnodostępne, w Polsce liczba takich inicjatyw powinna być sukcesywnie zwiększana, jeśli chcemy zwiększyć liczbę specjalistów w krajowym przemyśle – mówi laureat konkursu Huawei Seeds for the Future.

We wszystkich krajach, w których Huawei prowadzi działalność, wspiera też edukację na rzecz kompetencji cyfrowych i odkrywania talentów w tej dziedzinie. Od 2008 roku firma prowadzi cały szereg programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń z tego zakresu. Do tej pory przeznaczyła na ten cel łącznie ponad 130 mln euro. Z tych pieniędzy skorzystało ponad 1,54 mln osób z ok. 150 krajów świata. Huawei szeroko współpracuje też z najlepszymi uniwersytetami w Europie.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

Farmacja

Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Edukacja

RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.