Newsy

Wyższe wynagrodzenia przyciągają nowych pracowników do sektora farmacji weterynaryjnej. Coraz więcej studentów wybiera też kierunki weterynaryjne

2023-12-12  |  06:15

Wynagrodzenia zasadnicze w przemyśle farmacji weterynaryjnej w funkcjach sprzedaży oraz logistyce i marketingu są odpowiednio o 2, 10 i 16 proc. wyższe niż w ogóle sektora przedsiębiorstw – wynika z raportu płacowego przygotowanego przez WTW Work & Rewards i stowarzyszenia POLPROWET. Sektor przyciąga do pracy coraz więcej kobiet, które stanowią zdecydowaną większość wśród zatrudnionych, a luka płacowa skorygowana wynosi mniej niż 5 proc. – Te dane pokazują, że w sektorze leków dla zwierząt warto pracować, bo można też dobrze zarabiać – mówi Radosław Knap, sekretarz generalny stowarzyszenia, i wskazuje, że za tym idzie też wzrost popularności studiów weterynaryjnych.

– Raport dla branży farmacji weterynaryjnej analizuje ponad 1,7 tys. pracowników na 21 poziomach stanowisk. Wynika z niego, że ponad 62 proc. pracowników to kobiety – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Radosław Knap.

Badanie wynagrodzeń dla firm sektora leków weterynaryjnych i produktów zdrowotnych dla zwierząt przygotowane przez WTW Work & Rewards i stowarzyszenia POLPROWET wskazuje, że najwięcej pań (73 proc.) zajmuje stanowiska w grupie PHS. To m.in. te związane z opracowywaniem leków i badaniach przedklinicznych, rozwojem klinicznym czy dostępem do rynku. Nieco ponad 60 proc. kobiet pracuje w funkcjach wsparcia, a połowa (54 proc.) – w sprzedaży.

 Luka płacowa, czyli luka między średnimi wynagrodzeniami mężczyzn i kobiet w naszym sektorze, jest znikoma. Wynosi mniej niż 5 proc., a co za tym idzie, jest zgodna z najnowszymi wytycznymi, które wprowadza Komisja Europejska – wskazuje sekretarz generalny POLPROWET.

Zgodnie z wymaganiami nowo wchodzących regulacji prawnych luki płacowe skorygowane (po uwzględnieniu, w jakiej kategorii są poszczególne osoby) i utrzymujące wartość powyżej 5 proc. wymagają podjęcia przez pracodawców działań naprawczych. W Polsce, jak wynika z raportu „Global Gender Gap” Report 2023, luka płacowa wynosiła 8,7 proc. Z danych GUS („Struktura wynagrodzeń według zawodów za październik 2022 roku”) wynika jednak, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto mężczyzn było o 17,6 proc. wyższe od wynagrodzenia kobiet. W prawie każdej z analizowanych grup zawodów panowie otrzymywali wyższe płace niż panie, a największe różnice sięgały nawet 30 proc. Jak podkreśla Radosław Knap, na tym tle branża farmacji weterynaryjnej wypada bardzo dobrze.

– Farmacja weterynaryjna jest sektorem konkurencyjnym w stosunku do sektora przedsiębiorstw w Polsce w ogóle. Mimo że ustępuje w tej dziedzinie farmacji ludzkiej, to wynagrodzenia w działach sprzedaży, marketingu czy logistyki są od 2 do 16 proc. wyższe niż w innych przedsiębiorstwach. To pokazuje, że w sektorze leków dla zwierząt warto pracować, bo można dobrze zarabiać – ocenia ekspert.

Raport WTW Work & Rewards wskazuje, że na posadach związanych z marketingiem wynagrodzenie zasadnicze w obszarze animal health było przeciętnie o 16 proc. wyższe w porównaniu do branży ogólnej w Polsce, na stanowiskach logistycznych – o ok. 10 proc., natomiast w sprzedaży było najbardziej zbliżone, bo różnica wyniosła tylko ok. 2 proc. Jednocześnie jednak wynagrodzenia w farmacji zwierzęcej są znacznie niższe niż w całym sektorze pharmaceutical & health sciences w Polsce (ok. 20 proc.).

– Rzeczywiście są istotne różnice dotyczące rynku farmacji ludzkiej i weterynaryjnej. Wynika to z tego, że farmacja ludzka jest rynkiem ponad 40-krotnie większym, wynagrodzenia są średnio o kilkanaście procent wyższe na podobnych stanowiskach w stosunku do stanowisk farmacji weterynaryjnej. Jednak jest to też inna specyfika pracy, w związku z tym widzimy też zauważalne różnice w tych sektorach – tłumaczy sekretarz generalny POLPROWET.

Wynagrodzenie w farmacji zwierzęcej stopniowo rośnie. Jednocześnie niemal wszystkie firmy (90 proc.) mają plan premiowy dla pracowników, a co trzecia – długoterminowe programy motywacyjne.

– Raporty, które przygotowujemy i które analizują również pracodawcy, pozwalają na to, aby dostosowywać ofertę dla pracowników tak, aby do sektora farmacji weterynaryjnej przyciągać najlepszych i tych, którzy są zainteresowani pracą w sprzedaży, marketingu, logistyce, ale także w rejestracji produktów czy w działach produkcji, w laboratoriach związanych z weterynaryjnymi produktami leczniczymi – mówi Radosław Knap.

Rosnące wynagrodzenia i systemy motywacyjne przyciągają do branży nowych pracowników. Rośnie też liczba studentów, którzy decydują się na kierunki weterynaryjne. Obecnie weterynarię można studiować na siedmiu uczelniach w Polsce. Na analityce weterynaryjnej w roku akademickim 2023/2024 na jedno miejsce przypadało 5,6 osób, na weterynarię niewiele mniej, bo 5,4.

– W Polsce zarejestrowanych jest ok. 16–20 tys. zakładów leczniczych dla zwierząt. Zapotrzebowanie na lekarzy weterynarii jest bardzo duże, ponieważ znajdują zatrudnienie zarówno w prywatnych zakładach leczniczych, w ogrodach zoologicznych, hodowlach zwierząt, ale także w inspekcji weterynaryjnej, na uczelniach, w laboratoriach oraz firmach farmaceutycznych. Na siedmiu uczelniach, które kształcą w zakresie medycyny weterynaryjnej w Polsce, mamy kolejnych kilka tysięcy przyszłych lekarzy i lekarek weterynarii, ponieważ już od wielu lat na tych kierunkach dominują panie – podkreśla ekspert.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.