Newsy

Elbląg stawia na inwestycje infrastrukturalne. Kluczowym projektem jest rozwój portu

2016-02-02  |  06:35

Władze Elbląga zapowiadają rozwój portu. Dalsze inwestycje są w dużej mierze uzależnione od powstania kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, co ma nastąpić w najbliższych latach. Nowa perspektywa unijna dla Elbląga to również duże inwestycje infrastrukturalne oraz wzmacnianie szkolnictwa zawodowego, tak by odpowiadać na potrzeby lokalnych firm.

Koncentrujemy się głównie na tym, żeby wykorzystać jak najwięcej środków z Unii Europejskiej. To są m.in. inwestycje poprawiające jakość życia mieszkańców, czyli drogowe. Między innymi dokończenie rozbudowy linii tramwajowej na ul. 12 lutego, która połączy najkrótszą nitką północ z południem miasta. Chcielibyśmy połączyć Zatorze z resztą miasta wiaduktem, tak żeby zminimalizować korki tworzące się przed przejazdem kolejowym – wymienia w rozmowie z agencją Newseria prezydent Elbląga Witold Wróblewski.

W planach miasto ma również inwestycje związane z rozbudową Elbląskiego Parku Technologicznego. Chodzi zarówno o przedsięwzięcia przemysłowe, jak i badawczo-rozwojowe. Jak podkreśla prezydent, to szansa dla rozwoju firm z sektora MŚP i rozszerzenia ich współpracy z uczelniami wyższymi.

Chcemy również rozwijać port. Mamy na liście indykatywnej kilka przedsięwzięć związanych z rozwojem tego portu. Zapowiedzi, które się pojawiają, pozwalają mieć nadzieję, że w tej kadencji powinny się rozpocząć działania związane z rozwojem kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, łącząc bezpośrednio port z Bałtykiem – mówi Witold Wróblewski.

O budowie kanału żeglugowego mówi się od dawna. W listopadzie 2015 roku minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk podkreślał, że wznowienie prac nad koncepcją nowej drogi wodnej i sama budowa kanału będą jednym z najważniejszych zadań nowego resortu. Zwolennicy tego rozwiązania podkreślają, że dzięki tej inwestycji port w Elblągu mógłby w pełni wykorzystywać swój potencjał, wspierać działalność portów trójmiejskich i być niezależny od innych państw. Dziś droga do portu wiedzie bowiem przez wody terytorialne Rosji. Poza tym pozytywnie wpłynie to na rozwój gmin usytuowanych po zachodniej i południowej stronie Zalewu Wiślanego. Da też możliwość uzupełnienia sieci połączeń śródlądowych.

Inwestycję na ostatnim posiedzeniu 27 stycznia poparła także Rada Oddziału Pomorskiego KIG. Zdaniem jej przedstawicieli drugim kluczowym przedsięwzięciem będzie budowa w porcie punktu odpraw fitosanitarnych.

Poza infrastrukturą istotne będą także inwestycje w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Chcemy rozwinąć szkolnictwo zawodowe w Elblągu zgodnie z potrzebami rynku pracy. Wielu przedsiębiorców w tej chwili narzeka na brak wykwalifikowanej kadry, a my chce to zmienić – mówi Wróblewski.

Jak wynika z danych GUS, bezrobocie w Elblągu na koniec grudnia 2015 roku wyniosło 12,9 proc., w całym powiecie elbląskim – 23 proc.

Jako subregion Elbląg w nowej perspektywie otrzyma środki z tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Do wykorzystania dla miasta i sąsiadujących gmin będzie 36 mln euro. Na realizację regionalnego programu operacyjnego Warmia i Mazury do 2020 roku trafi ponad 1,7 mld euro.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

CES 2020

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Co czwarty nastolatek doświadcza przemocy w internecie. Świadomość zagrożeń wśród rodziców jest wciąż niewystarczająca

Średnio co piąty nastolatek był ośmieszany, a co czwarty – wyzywany w internecie. Tymczasem aż 84 proc. rodziców sądzi, że ich dzieci nigdy nie doświadczyły w sieci słownej przemocy – wynika z badań NASK. Oprócz hejtu młodzież coraz powszechniej styka się też z takimi zagrożeniami jak patostreaming, treści pornograficzne czy fake newsy, a ich lista stale się wydłuża. Kluczem do obrony przed nimi jest edukacja i świadomość po stronie rodziców i nauczycieli. W tym celu w lutym – w ramach obchodów 16. Dnia Bezpiecznego Internetu – odbywa się w całej Polsce blisko 4 tys. inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów.

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Konsument

UOKiK wytypował kolejne potencjalne piramidy finansowe. W ostatnich trzech latach znalazł na rynku 19 takich podmiotów

W ciągu ostatnich trzech lat UOKiK wytypował – zgodnie z oficjalnymi komunikatami – 19 firm działających na zasadzie piramidy finansowej. W tym tygodniu postawił zarzuty nieuczciwych praktyk kolejnym trzem spółkom, których działalność opierała się na sprzedaży pakietów członkowskich i obiecywaniu korzyści w zamian za namawianie do zakupu kolejnych osób. UOKiK podkreśla, że inwestowanie w piramidy finansowe – których struktura przypomina domek z kart – każdorazowo wiąże się z dużym ryzykiem utraty środków, dlatego konsumenci powinni być wyczuleni na konkretne sygnały ostrzegawcze.

Problemy społeczne

Zagrożonych ubóstwem jest 7 mln Polaków. Do 2030 roku ich liczba może spaść do 1,5 mln

W skrajnym ubóstwie żyje 2 mln Polaków, a blisko 7 mln jest zagrożonych ubóstwem. Dzięki połączeniu środków krajowych i unijnych do 2030 roku liczba osób zagrożonych biedą może spaść do 1,5 mln. – Konieczne jest jednak, by polityka rządowa i wydatki ze środków unijnych wzajemnie się uzupełniały, a procedury rozliczania projektów były prostsze – ocenia dr hab. Ryszard Szarfenberg z Polskiego Komitetu Europejskiej Sieci Przeciw Ubóstwu.

 
 

Transport

PESA i Orlen coraz bardziej zaawansowane w budowie lokomotywy na wodór. Ma być gotowa w 2021 roku

W 2021 roku ma być gotowa lokomotywa wodorowa, nad którą wspólnie pracują bydgoska PESA i PKN Orlen. Pojazd ma być wyposażony w autonomiczne sterowanie, a obie spółki są już na zaawansowanym etapie przygotowywania pełnej specyfikacji, po której ruszy faza projektu i budowy. Docelowo nowa technologia ma zostać wdrożona komercyjnie na dużą skalę, również w pojazdach do przewozu osób.