Newsy

E-mail marketing coraz precyzyjniej dociera z reklamą do konsumentów. Wykorzystanie sztucznej inteligencji zwiększa jego efektywność o 100 proc.

2019-11-08  |  06:20
Mówi:Kamil Milian
Funkcja:członek zarządu, dyrektor ds. operacyjnych
Firma:Salelifter
  • MP4
  • E-mail marketing to jeden z najtańszych sposobów dotarcia z reklamą do odbiorców. Nie wymaga specjalnych narzędzi, przygotowań ani dużego budżetu, dzięki czemu jest opłacalny zarówno dla dużych, jak i małych firm. Ta forma przekazu staje się coraz bardziej precyzyjna. W mailingu wykorzystywane są nowe technologie, jak uczenie maszynowe czy sztuczna inteligencja, dzięki czemu efektywność kampanii może być większa o blisko 100 proc. Dynamiczny rozwój odnotowują również kampanie kierowane do użytkowników tabletów i smartfonów.

    Do największych zalet e-mail marketingu można z pewnością zaliczyć masowość, bo jest to kanał masowego dotarcia do użytkowników. Szacujemy, że Polacy używają około 50 mln kont mailowych. Z tak dużej liczby jesteśmy w stanie wybrać odpowiednią grupę osób i odpowiednio stargetować przekaz. Możemy przeprowadzić bardzo precyzyjną kampanię, która dotrze do znacznie większej grupy osób niż w innych mediach – mówi agencji Newseria Biznes Kamil Milian, członek zarządu i dyrektor ds. operacyjnych Salelifter.

    Koszt dotarcia bezpośrednio do skrzynki mailowej subskrybenta – w przypadku dużej bazy mailingowej – może wynosić nawet mniej niż jeden grosz. Dlatego e-mail marketing jest opłacalny zarówno dla dużych, jak i małych firm, które nie dysponują dużym budżetem marketingowym albo dopiero wchodzą na rynek. Kampanie mailingową może przeprowadzić w zasadzie każde przedsiębiorstwo, które ma listę subskrybentów i – co ważne – zgody na wysyłki marketingowe.

    Jak podkreśla ekspert Salelifter, kampanie nakierowana na użytkowników mobilu, czyli telefonów i tabletów, mają większą skuteczność, ale wymagają też innej kreacji i innego przygotowania.

    Jednak przygotowanie kampanii skierowanych do użytkowników mobilu podnosi skuteczność mailingu. Według ostatnich danych w Stanach Zjednoczonych już ponad 75 proc. wiadomości e-mail jest odczytywanych poprzez smartfony i tablety, w Polsce ten procent jest trochę niższy – mówi Kamil Milian. – Jednak już ponad 70 proc. Polaków sprawdza e-maile w smartfonach, z którymi nie rozstają się przez większość dnia. To oznacza, że bardzo duży odsetek wiadomości jest odbieranych w ciągu kilkudziesięciu minut po wysłaniu.

    Jeszcze kilka lat temu na rynku przeważały kampanie kierowane do szerokiego grona użytkowników, tzw. kampanie zasięgowe. W tej chwili się to zmienia i kampanie mailingowe są już realizowane z dużo większą precyzją.

    Najprostszym rozwiązaniem jest targetowanie kampanii. Docieramy do użytkowników, wybierając już konkretną bazę mailingową, która jest ukierunkowana na dane zainteresowania. Przykładowo, w przypadku kampanii finansowych pierwszym krokiem będzie skierowanie się do wydawców czy właścicieli baz, którzy posiadają bazy mailingowe nakierowane na finanse. To pozwala dużo precyzyjnie ukierunkować reklamę, zamiast wysyłać ją od razu do wszystkich – mówi Kamil Milian.

    Targetowanie polega na selekcji potencjalnych konsumentów przez reklamodawców. Bierze pod uwagę cały szereg czynników: od zainteresowań, po wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zawód czy wysokość zarobków. Precyzyjność kampanii zwiększają nowe technologie. Od dwóch lat Salelifter prowadzi testy kampanii mailingowych realizowanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Współpracuje przy tym ze spółką Deep BI, odpowiedzialną za przedsięwzięcie od strony technologicznej. Dotychczasowe testy pokazują, że wykorzystanie AI i machine learning pozwala uzyskiwać o blisko 100 proc. większą efektywność niż w przypadku standardowych kampanii.

    – Właściwym kierunkiem jest szukanie nowych rozwiązań, które pozwolą przejść od masowego medium do niszowego, punktowego. Kiedyś kampanie były realizowane na przykładowo 100 tys. użytkowników, dzisiaj – przy dokładnym targetowaniu i dzięki nowym technologiom – jesteśmy w stanie uzyskiwać podobne wyniki, wysyłając wiadomości do kilku tysięcy czy nawet kilkuset osób – mówi członek zarządu i dyrektor ds. operacyjnych Salelifter. – Cały czas staramy się, żeby te kampanie były bardziej precyzyjne i dokładne, żeby nie męczyć użytkowników reklamami, których oni nie chcą, ale docierać do tych, którzy faktycznie potrzebują danej usługi czy produktu.

    Jak podkreśla, kampanie mailingowe w obszarze finansów przestały być domeną banków.

    – W tej chwili mocno zaznaczają się kampanie firm pożyczkowych i chwilówek, które zagarnęły sporą część rynku finansowego. To oznacza, że zmienił się też model tych kampanii. Kiedyś były to głównie pożyczki wysokokwotowe, w tym momencie przeważają pożyczki na niskie kwoty, na które jest zapotrzebowanie na rynku. Nie wiadomo, co będzie za chwilę, bo są plany zmian w prawie i wprowadzenia nowej ustawy antylichwiarskiej, co może zatrząść rynkiem pożyczek krótkoterminowych. Być może wtedy szala znów przeważy się na korzyść banków – podkreśla Milian.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Prawo

    Inspekcja Pracy zapowiada wzmożone kontrole legalności zatrudnienia. Pod lupę weźmie umowy o dzieło, zlecenia i jednoosobowe działalności gospodarcze

    W ubiegłym roku Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła ponad 54 tys. kontroli, z których 11,5 tys. dotyczyło legalności zatrudnienia. Prawie połowa z nich skończyła się stwierdzeniem nieprawidłowości w tym zakresie. Od przyszłego roku rząd – w ramach Polskiego Ładu – chce walczyć z pracą na czarno i wypłacaniem wynagrodzeń „pod stołem”, więc wzmożone kontrole w tym zakresie zapowiada również PIP. Inspekcja uważniej przyjrzy się też umowom cywilnoprawnym i przypadkom, w których pracownicy zostali zmuszeni przez pracodawcę do założenia jednoosobowej działalności gospodarczej.

    Transport

    Mieszkańcy Wrocławia chętniej niż na początku pandemii korzystają z komunikacji miejskiej. Miasto zapowiada zakup nowych pojazdów

    Spadek liczby pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej to efekt pandemii koronawirusa notowany powszechnie w miastach. Wrocław nie jest wyjątkiem, choć w stolicy Dolnego Śląska widać już powrót mieszkańców do codziennego korzystania z autobusów i tramwajów. We wrześniu 2021 roku w porównaniu z sytuacją sprzed dwóch lat było tylko o 11 proc. mniej pasażerów. – To bardzo dobry wynik, który pokazuje, że mieszkańcy, pasażerowie nadal ufają komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Balawejder, prezes zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu. Zachęcanie do transportu publicznego będzie zadaniem miast na kolejne lata, przede wszystkim ze względów ekologicznych. To z tego powodu Wrocław stawia na wymianę wykorzystywanego taboru na bardziej zielony.

    Edukacja

    Rynek innowacji w edukacji znacząco zyskał w trakcie pandemii. Coraz więcej polskich start-upów wychodzi ze swoimi produktami na globalne rynki

    Pandemia wymusiła na szkołach naukę zdalną, co otworzyło drogę dla rozwoju innowacyjnych rozwiązań i przyspieszyło wdrażanie nowych technologii w  edukacji. Eksperci oceniają, że w ostatnich miesiącach rynek „przeskoczył” co najmniej trzy lata rozwoju. Sektorem interesuje się coraz więcej start-upów. Najczęściej pracują one nad szkoleniami z zakresu kodowania, aplikacjami oraz grami edukacyjnymi i materiałami szkoleniowymi dla pracowników – wynika z raportu Fundacji Startup Poland. Globalnie rynek ten przyciąga duży kapitał, ale polscy inwestorzy są ostrożniejsi niż zagraniczni koledzy w finansowaniu tego typu przedsięwzięć.

    Transport

    Ceny paliw będą rosnąć. W najbliższym czasie nie ma szans na spadek cen benzyny i diesla poniżej 6 zł za litr

    Zaledwie tydzień temu po raz pierwszy w historii średnie ogólnopolskie ceny benzyny Pb95 i diesla przekroczyły psychologiczną barierę 6 zł za litr. Nie oznacza to jednak końca podwyżek, bo jak wynika z najnowszego badania e-petrol.pl, na stacjach znów jest drożej. W kolejnych tygodniach zaczną obowiązywać obniżka akcyzy na paliwa, zapowiedziana w czwartek przez premiera Mateusza Morawieckiego, oraz zwolnienie od podatku od sprzedaży detalicznej i z opłaty emisyjnej. Jednak kierowcy tankujący w najbliższych dniach muszą się przygotować na podwyżki cen.