Newsy

KGHM zwiększa oszczędności i zapowiada automatyzację wydobycia

2014-08-27  |  06:55

Jesienią KGHM Polska Miedź przedstawi inwestorom nowe inicjatywy oszczędnościowe i ich potencjalny wpływ na kondycję finansową spółki. W ramach programu budowania wartości (Value Creation Plan) miedziowy koncern ogranicza już zużycie energii i wdraża innowacyjne rozwiązania w zakresie produkcji.

Jesienią planujemy podzielić się z inwestorami naszymi inicjatywami oszczędnościowymi i podać im potencjalny finansowy wpływ na funkcjonowanie KGHM-u w kolejnych okresach. Myślę, że taka informacja spotka się z pozytywnym odbiorem inwestorów – zapewnia Jarosław Romanowski, I wiceprezes zarządu KGHM Polska Miedź.

Jak podkreśla, w wielu obszarach Value Creation Plan jest już wdrażany. Dotyczy on zarówno działalności koncernu w Polsce, jak i KGHM International.

Mamy już oszczędności w zużyciu energii. Myślimy o innych innowacyjnych rozwiązaniach w zakresie produkcji. Chcemy również obniżyć koszty produkcji w naszych kopalniach. W związku z tym, że realizujemy programy innowacyjne, będziemy też mogli odzyskiwać znacznie więcej miedzi na etapie przerobu – podkreśla Romanowski w rozmowie z agencją Newseria Biznes.

W długim terminie największe oszczędności przyniesie zmiana technologii. Jest ona konieczna również z tego względu, że KGHM od kilku miesięcy pracuje na złożach na poziomie 1200 metrów pod ziemią.

Panuje tam bardzo wysoka temperatura, wilgotność, pojawiają się również inne zagrożenia. Dlatego myślimy o tym, żeby w jak największym stopniu zautomatyzować produkcję, a docelowo nawet ją zrobotyzować – mówi I wiceprezes KGHM Polska Miedź SA.

Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań jest wymogiem w każdej firmy górniczej, która chce zwiększać swoją konkurencyjność.

Coraz mniej mamy na świecie kopalni odkrywkowych, rośnie natomiast liczba tych podziemnych – zauważa Romanowski. – KGHM w tym obszarze jest ekspertem, dlatego powinien wdrażać jak najwięcej innowacyjnych rozwiązań. Tu widzimy obecnie największą szansę na obniżenie kosztów, które generuje koncern.

 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.