Newsy

Miasta inwestują w technologię LED. Wymiana oświetlenia może przynieść nawet 80-proc. oszczędności energii

2017-03-08  |  06:45

Lampy LED odpowiadają już za 60 proc. sprzedaży oświetlenia. Rynek szybko rośnie, zwłaszcza że ze względu na jakość i funkcjonalność technologia LED jest w stanie zastąpić większość dotychczas stosowanych źródeł światła. Oświetlenie to jest coraz częściej stosowane w biurach, zakładach przemysłowych oraz na ulicach miast. Również większość przetargów w drogownictwie jest rozpisanych z myślą o tej technologii – podkreśla Grzegorz Kurzydłowski, dyrektor generalny Co-Unity B.V., przedstawiciela Toshiba Lighting w Polsce. Oszczędności zużytej energii, jakie można uzyskać, stosując technologię LED, sięgają nawet 80 proc.

– Światło LED coraz szybciej wchodzi na rynek, nie tylko do zwykłych domów, lecz także do przemysłu. Jakość światła jest na tyle dobra, że zastępuje wszystkie dotychczasowe źródła światła, łącznie z technologią fluorescencyjną i metalohalogenkową. Pod względem jakości LED wcale im nie ustępuje, a w wielu przypadkach jest nawet dużo lepszy i co najważniejsze oszczędniejszy – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Grzegorz Kurzydłowski, dyrektor generalny CO-Unity BV.

Oświetlenie LED jest jednym z szybciej rozwijających się rynków na świecie. Szacuje się, że nawet za 60 proc. sprzedaży oświetlenia odpowiada LED. Wedle grupy LUG do 2020 roku będzie to już 70 proc., a wartość rynku LED może wynieść 64 mld euro.

– Sam LED nie jest nowinką, ale nowinką jest to, w jaki sposób go wykorzystujemy. LED nie tylko daje światło, lecz także da się nim sterować, dobierać odpowiednią barwę światła, natężenie czy inne parametry, co poszerza spektrum zastosowań tych lamp – zaznacza Grzegorz Kurzydłowski.

Jak tłumaczy ekspert, przewagą LED jest możliwość oświetlenia dokładnie tego fragmentu, który chcemy. Nie ma efektu zaśmiecenia światłem jak przy oświetleniu tradycyjnym.

– LED jest nie tylko energooszczędny. Dokładając do niego sterowanie, możliwość doboru parametrów światła oraz optykę, jesteśmy w stanie uzyskać bardzo duże korzyści. Nie tylko poprawiamy jakość światła, ale jednocześnie zmniejszamy tzw. zanieczyszczenie światłem naszego otoczenia – wymienia dyrektor generalny CO-Unity BV.

To wszystko sprawia, że zalety technologii LED docenili konsumenci. To już nie tylko źródło światła, lecz także ze względu na oprawę oświetleniową element wystroju wnętrza. Wyższe dochody społeczeństwa to także większy popyt na produkty oświetleniowe o wysokich walorach estetycznych, a jednocześnie energooszczędnych. Tym samym rynek lamp LED-owych będzie rosnąć w siłę.

– Jeśli popatrzymy na przeciętną półkę sklepu oferującego źródła światła, 90 proc. oferty skierowanej do konsumenta stanowi właśnie LED – zaznacza Grzegorz Kurzydłowski.

Z badań przeprowadzonych przez Co-Unity wynika, że 60 proc. Polaków nie wie, jaki jest koszt użytkowania zwykłej żarówki. Większość jest jednak świadoma przewagi ekologicznej technologii LED, która wypiera dotychczas stosowane oświetlenie również w przemyśle. Coraz częściej na tego typu światła decydują się biura. Również instalacje oświetleniowe przy drogach wymieniane są na LED.

– Przeciętny słup oświetleniowy zużywa ponad 200 W mocy. Dzięki technologii LED-owej jesteśmy w stanie zmniejszyć zużycie prądu co najmniej o połowę, a przy zastosowaniu sterowania jeszcze więcej. Może to być nawet 80 proc. oszczędności na prądzie. Jest duże zainteresowanie, co widać po przetargach. Praktycznie większość obecnie otwartych przetargów na oświetlenie jest już rozpisanych z myślą o technologii LED-owej – podkreśla Grzegorz Kurzydłowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.