Newsy

Min. Trojanowska: Społeczeństwo domaga się informacji na temat elektrowni atomowej

2012-05-18  |  06:55
Mówi:Hanna Trojanowska
Funkcja:Pełnomocnik Rządu ds. Polskiej Energetyki Jądrowej
  • MP4

    Rząd nie bierze pod uwagę scenariusza, w którym nie uda się przekonać Polaków do atomu. Według nowego harmonogramu elektrownia jądrowa ma powstać do 2023 r. Hanna Trojanowska, odpowiadająca za politykę w tym zakresie, liczy, że do tego czasu dzięki kampanii promocyjnej rozwieje wszelkie wątpliwości Polaków.

     – Musimy próbować. Wydaje nam się, że społeczeństwo domaga się informacji na ten temat. Sugerują to nie tylko badania. Samoocena Polaków na temat wiedzy o energetyce jądrowej jest bardzo niska – podkreśla Hanna Trojanowska, pełnomocnik rządu ds. polskiej energetyki jądrowej. – To sprawia, że jest duże pole do popisu, aby tę lukę wypełnić.

    Wiceminister przekonuje, że większość obaw i negatywnych postaw wobec energetyki jądrowej wynika z braku wyczerpujących, rzetelnych informacji. Zamierza to zmienić za pomocą kampanii „Poznaj Atom. Porozmawiajmy o Polsce z energią”, która wystartowała pod koniec marca. W jej ramach powstał portal internetowy poznajatom.pl, za pośrednictwem którego można uzyskać odpowiedzi specjalistów na pytania i dyskutować na forum. Pojawią się również spoty telewizyjne oraz materiały w radiu i prasie. Dwuletnia kampania ma kosztować ponad 18 mln zł.

     – Będziemy starali się dostarczać informacje do powiatów, na terenie których w przyszłości będą realizowane inwestycje – zapewnia wiceminister.

    Przedstawiciele rządu spotkali się z samorządowcami z tych gmin i powiatów, w których jest planowana budowa elektrowni jądrowej. Wśród nich zabrakło władz Gąsek (gm. Mielno w Zachodniopomorskiem), których mieszkańcy opowiedzieli się podczas referendum przeciwko postawieniu elektrowni jądrowej na terenie gminy.

     – Jeżeli tylko nastąpi zapotrzebowanie na tego typu informacje, na pewno będziemy starali się przyjść z nimi – Hanna Trojanowska przekonuje, że jest gotowa do rozmów z mieszkańcami Gąsek.

    Niespełna miesiąc po inauguracji kampanii „Poznaj atom”, przeciwnicy energetyki jądrowej uruchomili własną stronę internetową, łudząco podobną do tej rządowej. Antyatomowy portal Poznajatom.org różni się od pierwowzoru treścią. Informuje bowiem o negatywnych konsekwencjach budowania elektrowni. Wiceminister nie chciała komentować tej sprawy.

    Czytaj także

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Przemysł

    Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora

    Sektor kosmiczny jest jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie obszarów w gospodarce. Zapotrzebowanie na kosmiczne technologie napędzają niestabilność gospodarczo-polityczna oraz kryzys klimatyczny. Rozwój polskiego sektora kosmicznego mocno przyspieszył po przystąpieniu Polski do ESA, jednak brak przyjętej polityki kosmicznej sprawia, że nie wykorzystujemy do końca związanego z tym potencjału. Brak jasnych przepisów utrudnia też współpracę bilateralną z innymi krajami.

    Problemy społeczne

    Wrocław najczęściej wskazywanym miejscem na ewentualną przeprowadzkę. To przekłada się na potencjał gospodarczy

    40 proc. Polaków planujących w najbliższych latach przeprowadzkę wybrałoby Wrocław – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Stolica Dolnego Śląska jest postrzegana jako miejsce, w którym można znaleźć dobrą pracę i mieszkanie, a komunikacja miejska działa w satysfakcjonujący sposób. Miasto jest również doceniane za walory turystyczne i chętnie odwiedzane przez podróżujących. Postrzeganie miasta przez mieszkańców i pracowników przekłada się również na potencjał inwestycyjny i zainteresowanie biznesu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.