Newsy

MSP: Energa na giełdzie jeszcze w pierwszej połowie tego roku

2013-02-14  |  06:50
Mówi:Paweł Tamborski
Funkcja:Wiceminister Skarbu Państwa
  • MP4
  • Prawdopodobnie jeszcze w tym półroczu na warszawskim parkiecie giełdowym zadebiutują akcje Energii, czwartego co do wielkości producenta energii w Polsce. Ministerstwo Skarbu Państwa w tym miesiącu ma wybrać zespół doradców, który wesprze proces prywatyzacyjny.

    Prace związane z emisją akcji energetycznego giganta z Gdańska są mocno zaawansowane.

     – Mamy nadzieję jeszcze w lutym wzbogacić się o grono doradców, którzy będą nam pomagali w tym procesie – mówi wiceszef resortu skarbu, Paweł Tamborski.

    Jeśli prace będą szły zgodnie z planem, spółka zadebiutuje na GPW w Warszawie jeszcze w tym półroczu.

    Energa zajmuje się produkcją, dystrybucją i obrotem energii elektrycznej i cieplnej. Dostarcza ją do ponad 2,5 odbiorców indywidualnych i 300 tys. przedsiębiorstw. Daje jej to około 17-proc. udział w rynku.

    Proces prywatyzacji gdańskiej spółki rozpoczął się w 2010 roku, kiedy resort skarbu państwa podpisał umowę sprzedaży 85 proc. udziałów z Polską Grupą Energetyczną. Jednak zgody na tę transakcję, wartą 7,5 mld zł, nie wyraził ani Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ani sąd antymonopolowy (w maju 2012 roku).

    Energa to jedno z kilku przedsiebiorstw, będących jeszcze w państwowych rękach, ktore ma szansę na prywatyzację poprzez giełdę. Ministerstwo Skarbu Państwo zapowiada, że do inwestorów trafią w tym roku także akcje innych spółek. Przede wszystkim spółek zależnych PGNiG oraz KGHM.

     – Chodzi o mniejsze, technologiczne spółki, specjalizujące się w wydobyciu czy poszukiwaniu węglowodorów – mówi minister Mikołaj Budzanowski.

    W tym roku kończy się plan prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Zgodnie z decyzją rządu w rękach Skarbu Państwa pozostą tylko pakiety kontrolne akcji spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.