Newsy

MSP: Energa wraca w "skarbowe" ręce. Na razie brak pomysłu na prywatyzację

2012-06-01  |  06:44
Mówi:Paweł Tamborski
Funkcja:Wiceminister Skarbu Państwa
  • MP4

    Sąd antymonopolowy pokrzyżował plany resortowi skarbu państwa. "Nie" dla fuzji PGE i Energi oznacza, że plany ministerstwa co do wpływów z prywatyzacji nie zostaną zrealizowane tak szybko. Dla Energi rozważane są różne opcje, ale decyzji jeszcze nie podjęto.

     - Po decyzji sądu antymonopolowego Energa w pewnym sensie wraca w nasze „skarbowe” ręce i będziemy się zastanawiali, w jaki sposób kontynuować prywatyzację. Nie ma konkretnego pomysłu na realizację tej transakcji - przyznaje Paweł Tamborski, wiceminister skarbu państwa.

    Wśród możliwych scenariuszy jest m.in. połączenie Energi z innymi podmiotami oraz wejście spółki na Giełdę Papierów Wartościowych.

     - W tej chwili obowiązuje nas strategia rządowa dotycząca prywatyzacji sektora energetycznego, która przewiduje, że dwie największe spółki powinny pozostać pod kontrolą korporacyjną Skarbu Państwa, a dwie mniejsze spółki powinny być przedmiotem sprzedaży - przypomina Paweł Tamborski.

    Zgodnie z przyjętą w 2010 roku "Polityką energetyczną Polski do 2030 roku" w rękach państwa musi pozostać pakiet kontrolny PGE i Tauronu. Wśród spółek przeznaczonych do prywatyzacji, oprócz Energi, jest jeszcze Enea. Tu jednak też resort skarbu nie podjął decyzji w sprawie sposobu sprzedaży udziałów.

     - Enea jest notowana na giełdzie i w przeszłości podejmowaliśmy próby sprzedaży dużych pakietów akcji. Podobnie jak z Energą będziemy się zastanawiali, w jaki sposób zrealizować to założenie podstawowe, jakim jest prywatyzacja Enei. Dzisiaj nie ma konkretnych planów - zaznacza wiceminister.

    Planem resortu skarbu państwa są przychody z prywatyzacji, które w tegorocznym budżecie założono na poziomie 10 mld. Po 5 miesiącach w kasie jest 3,1 mld zł.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.