Mówi: | Witold Maziarz |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej |
NFOŚiGW zmienia zasady dofinansowania zakupu kolektorów. Branża protestuje.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej spotka się dzisiaj z przedstawicielami branży kolektorów słonecznych. Jak tłumaczy Witold Maziarz, rzecznik funduszu, spotkanie ma na celu wyjaśnienie wątpliwości, które pojawiły w związku ze zmianami zasad dopłat do kolektorów. Część branży zarzuca m.in., że nowe przepisy dyskryminują producentów i dystrybutorów kolektorów próżniowych.
Zmiany wejdą w życie 1 października. Kwota dopłaty funduszu do kredytu na zakup kolektora będzie uzależniona od powierzchni apertury kolektora, czyli części wytwarzającej energię. Dotychczas dopłaty uzależnione były od gabarytów całego urządzenia (im większe, tym wyższa dopłata), co powodowało, że beneficjenci kupowali większe kolektory, niezależnie od ich wydajności.
– Tylko powierzchnia czynna będzie decydować o dopłatach, natomiast nie rozgraniczamy, czy jest to produkt importowany, czy krajowy, czy to jest produkt o charakterze rurowym, czy też np. kolektory płaskie – wyjaśnia Witold Maziarz, rzecznik Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Decyzję o zmianie zasad przyznawania dofinansowania fundusz uzasadnia chęcią bardziej efektywnego gospodarowania środkami przeznaczonymi na czynną produkcję energii cieplnej.
Jednak przedstawiciele części branży twierdzą, że nowe przepisy faworyzują producentów kolektorów płaskich, a dyskryminując technologię kolektorów próżniowych, narażając producentów i dystrybutorów takich urządzeń na straty. Po zmianie przepisów kwota dotacji do kolektorów próżniowych w wielu przypadkach spadnie nawet o blisko 40 proc., co nie będzie wystarczającą zachętą do ich zakupu. Producenci uważają, że segment polskich kolektorów próżniowych zostanie zmarginalizowany, a w konsekwencji całkowicie wykluczony z rynku. Dlatego protestują przeciw zmianie przepisów.
– Od samego początku funkcjonowania programu dopłat do kolektorów słonecznych, fundusz nigdy nie dzielił kolektorów na próżniowe i płaskie. Przyjęto jedną zasadę, która funkcjonowała dla wszystkich kolektorów – komentuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Maziarz.
Rynek wymusza zmiany w programie
Rzecznik funduszu wyjaśnia jednak, że program dostosowuje się do zmian w ofercie kolektorów na rynku. Przed wprowadzeniem programu dopłat do kolektorów dostępne były urządzenia o bardzo zbliżonych parametrach, czyli kolektory próżniowe o wysokiej sprawności. Dlatego kwota dofinansowania uzależniona była wyłącznie od kryterium całkowitych wymiarów urządzenia. W międzyczasie oferta na rynku zróżnicowała się – pojawiły się mniejsze i tańsze kolektory o dużej mocy, ale też duże, i o niższej sprawności.
– Na rynku zaczęły pojawiać się kolektory, w których powierzchnia zewnętrzna obudowy znacznie odbiegała od powierzchni czynnej, które odpowiedzialna jest za produkcję ciepła do ogrzewania wody. Różnica była czasami na tyle duża, że musieliśmy zareagować. Chcemy dofinansowywać kolektory wysokiej sprawności, a nie obudowy do nich – podkreśla Witold Maziarz.
Fundusz zdaje sobie sprawę z tego, że kolektory o niższej sprawności będą miały teraz mniejsze dofinansowanie.
– Pamiętajmy jednak, że naszym beneficjentem ostatecznym jest Jan Kowalski. To on ma mieć przekonanie, że kupuje stuprocentowo sprawny i efektywny kolektor. Być może kupi cztery kolektory próżniowe o słabej wydajności, być może trzy kolektory próżniowe o wyższej wydajności, albo w ogóle zastąpi je kolektorami płaskimi. To jego wola – mówi rzecznik NFOŚiGW.
Rzecznik dodaje, że intencją funduszu jest rozwój branży kolektorowej tak, żeby ostatecznie urządzenia te były sprzedawane bez dopłat. W efekcie na rynku pozostaną tylko te, które się sprawdziły, czyli kolektory o najwyższej jakości.
– Fundusz nigdy nie mówi o tym, skąd pochodzą kolektory, kto jest tego producentem. Przede wszystkim interesuje nas sprawność i to nie w wymiarze fabrykanta, czy też handlowca, a wyłącznie z punktu widzenia eksploatacji tego urządzenia – dodaje Witold Maziarz.
Zaplanowane na dzisiaj spotkanie NFOŚiGW z przedstawicielami branży kolektorowej ma właśnie na celu wyjaśnienie wielu wątpliwości, które pojawiły się na rynku w kontekście zmiany przepisów.
Producenci kolektorów próżniowych czują się dyskryminowani. Apelują o zmianę systemu dopłat do paneli słonecznych
Od 2015 r. budowa domu z kolektorami słonecznymi może być obowiązkowa
Czytaj także
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-16: Na przewlekłą chorobę nerek cierpi w Polsce 4,5 mln osób. Pacjenci apelują o szerszy dostęp do leczenia, które opóźnia dializy
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-16: Pierwsze lasy społeczne wokół sześciu dużych miast. Trwają prace nad ustaleniem zasad ich funkcjonowania
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2024-12-10: 95 proc. urządzeń do wapowania ma zniknąć z rynku. Tysiąc firm w Polsce będzie się musiało przebranżowić
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele
Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.
Konsument
Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.
Konsument
Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.