Mówi: | Sławomir Jędrzejczyk |
Funkcja: | Wiceprezes ds. finansowych |
Firma: | PKN Orlen S.A. |
Po obligacje na stacje Orlen. PKN myśli o poszerzeniu oferty o usługi finansowe
PKN Orlen zastanawia się nad poszerzeniem oferty i świadczeniu niektórych usług finansowych na swoich stacjach, choć jak zapewnia wiceprezes spółki, to na razie odległe plany. Mogłoby oznaczać, że na stacjach będzie można nie tylko zatankować paliwo czy zjeść hot doga, ale np. kupić obligacje spółki. Nie będzie to jednak możliwe przy kolejnych emisjach, a takich w najbliższym czasie PKN Orlen planuje jeszcze trzy. W sumie spółka chce pozyskać 1 mld zł.
Projekt świadczenia usług finansowych przez PKN Orlen jest na etapie analiz. Spółka chciałaby wykorzystać do tego posiadaną sieć ponad 1700 placówek w całym kraju.
– Rozważamy to. Zobaczymy, jak rynek będzie się rozwijał i jaki będzie jego potencjał – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes ds. finansowych PKN Orlen. – Gdy będą odpowiednie regulacje i gdy zdecydujemy się wejść w usługi finansowe, to można sobie wyobrazić sytuację za kilka lat, że Polacy będą mogli kupować obligacje PKN Orlen na naszych stacjach paliw.
Orlen wyemitował niedawno czteroletnie papiery dłużne Serii A i B na łączną kwotę 400 mln złotych. W dotarciu do nabywców pomogły spółce placówki PKO BP i Pekao SA. Subskrypcja zakończyła się kilka dni przed planowanym terminem, a obligacje zadebiutowały na rynku Catalyst w ubiegły piątek.
– Nasza emisja pokazuje, że rynek tego typu emisji jest bardzo chłonny – zauważa Jędrzejczyk. – Wystarczy spojrzeć do roczników statystycznych. Polacy mają ponad 500 miliardów złotych w lokatach bankowych, a jedynie 10 miliardów w obligacjach.
Przyjęty pod koniec marca program emisji obligacji zakłada możliwość wyemitowania do końca maja przyszłego roku jednej lub kilku serii obligacji o wartościo do 1 mld zł. Do wypuszczenia na rynek pozostały trzy transze po 200 mln zł każda.
– Te obligacje wyemitowaliśmy w celu zróżnicowania źródeł finansowania – mówi wiceszef ds. finansowych płockiego koncernu. – Mamy dość stabilne zadłużenie, doskonałą sytuację finansową.
Jak podkreśla, to efekt trwających od ponad czterech lat działań, których głównym celem było obniżanie zadłużenia spółki i poprawienie płynności finansowej.
– Moment, kiedy wyszliśmy z taką emisją był genialny – ocenia Sławomir Jędrzejczyk. – Zaufanie do PKN Orlen jest zdecydowanie większe w tej chwili niż jeszcze kilka lat temu.
Rozruch dużych inwestycji
Ten rok to początek dużych inwestycji zapisanych w pięcioletnim planie koncernu.
– Rozruszamy pewne inwestycje, np. elektrownię gazową we Włocławku – mówi wiceprezes PKN Orlen. – Robimy kolejne odwierty w poszukiwaniu gazu łupkowego.
Spółka zapowiada wykonanie kolejnych próbnych wierceń.
– Obecnie jesteśmy na etapie szczelinowania jednego z odwiertów – mówi Jędrzejczyk. – Myślę, że w ciągu kilku tygodni będziemy w stanie powiedzieć zdecydowanie więcej.
Orlen poszukuje łupków przede wszystkim na Lubelszczyźnie. Pod koniec czerwca Orlen rozpoczął prace poszukiwawcze w Dobryniowie, na koncesji "Wierzbica".
Czytaj także
- 2025-02-13: Plaga nieautoryzowanych transakcji płatniczych. Konsekwencje zwykle ponosi klient banku
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-09-02: Projekt nowelizacji ustawy o Polskiej Akademii Nauk wzburzył naukowców. Ich zdaniem spowoduje on obniżenie prestiżu tej instytucji oraz ograniczy jej samodzielność
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-08-08: Polki dość późno zaczynają myśleć o swojej niezależności finansowej na emeryturze. Nie mają konkretnie zdefiniowanych celów związanych z oszczędzaniem
- 2024-07-30: Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii
- 2024-07-29: Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ćwiczą techniki zabiegowe ratujące życie pacjentów. W centrum szkoleniowym odwzorowywane są najcięższe przypadki
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-06-17: Reforma finansowania samorządów ma im pomóc wyjść z dramatycznej sytuacji. Zmiany możliwe już od 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.