Newsy

Prezes Lotosu: będziemy pewnie przygotowywać się do dokonania odwiertu w Kamieniu Pomorskim

2013-09-04  |  06:55
Mówi:Paweł Olechnowicz
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Lotos
  • MP4
  • Trwają intensywne prace Lotosu i PGNiG na koncesji Kamień Pomorski. – Analizujemy już bardziej szczegółowo ten projekt, będziemy pewnie przygotowywać się do dokonania odwiertu – zapowiada prezes gdańskiej spółki. Odwiertu, który pomoże określić zasoby złóż ropy i gazu, żeby można było ocenić opłacalność ich wydobycia. Jak przewiduje Paweł Olechnowicz, w ciągu pięciu lat w Polsce dużo się będzie działo w obszarze wydobycia tych surowców.

     To są dość długoterminowe projekty, ale obiecujące, szczególnie Kamień Pomorski – mówi o współpracy z PGNiG Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos. – Analizujemy już bardziej szczegółowo ten projekt, będziemy pewnie przygotowywać się do dokonania odwiertu i potem zobaczymy, jak obiecująca jest koncesja, zasoby, czy jest ekonomicznie uzasadnione, żeby inwestować więcej i wydobywać. W tym kierunku zmierzamy.

    Koncesja Kamień Pomorski jest jedną z bardziej perspektywicznych w tym rejonie. Obejmuje ponad 200 km kw. Wstępne poszukiwania zaowocowały kilkoma potencjalnymi miejscami, gdzie można będzie wydobywać ropę i gaz ziemny. Jak mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Lotosu, w ciągu następnych kilku lat w sferze projektów realizowanych z PGNiG „będą się działy ciekawe rzeczy”. Zapytany o szczegóły, odpowiada, że na to jeszcze za wcześnie.

     – Będziemy mówić konkretnie, jak będziemy już pewni. Tych złóż jest sporo. My analizujemy te licencje pod kątem występowania tam ropy naftowej. Natomiast wiadomo, że węglowodory, ropa i gaz, występują razem. W zależności od tego, jak zdefiniują się zasoby i atrakcyjność ekonomiczna tych zasobów, tak będziemy je realizować – wyjaśnia Olechnowicz podczas 23. Forum Ekonomicznego w Krynicy. – Jeżeli okaże się, że na złożu, które analizujemy, jest więcej gazu – będziemy wydobywać gaz. Mamy kompetencje my, PGNiG ma bardzo dobre kompetencje. Potrafimy wspólnie wiele ciekawych rzeczy zrobić.

    Zgodnie z zawartą w sierpniu br. umową PGNiG jest właścicielem 51 proc. koncesji, a Lotos Petrobaltic – 49 proc. Harmonogram działań na koncesji Kamień Pomorski zakłada m.in. analiza dotychczasowych zdjęć sejsmicznych tego terenu oraz rozpoczęcie prac nad przygotowaniem nowej analizy sejsmicznej. Tegoroczny budżet to kilkanaście milionów złotych. Ale projekt zakrojony jest na kilka lat. 

     – Muszą być dokonane odwierty i musi być rzeczywiste potwierdzenie tych zasobów i możliwości wydobycia. Wtedy dopiero analizuje się projekt pod kątem jego ekonomii i inwestuje duże pieniądze – mówi Olechnowicz. – Trochę to jeszcze potrwa. Rozpoczęliśmy cały zespół działań na różnych koncesjach z PGNiG. Pewnie w ciągu pięciu lat będzie polski rynek w obszarze wydobycia i ropy i gazu ciekawiej wyglądał.

    Współpraca Lotosu z PGNiG nie kończy się na Kamieniu Pomorskim. We wrześniu 2012 r. spółki zawarły porozumienie o współpracy w zakresie poszukiwań i wydobycia gazu ziemnego oraz ropy naftowej. Spośród siedmiu koncesji jako przyszłościowe wytypowano cztery obszary położone w województwach zachodniopomorskim i pomorskim.

     – Naszym założeniem jest zacieśnienie współpracy i tak jest na poziomie zarządów, na poziomie ludzi współpracujących, i z PGNiG, i z Lotosu – zapewnia Olechnowicz. – Sądzę, że jeszcze w tym roku może być jedna ciekawa informacja, a na pewno w przyszłym będziemy mieli odpowiedź na pytanie, na jakich innych projektach można określić atrakcyjność złóż i będziemy mogli podjąć już konkretniejsze działania.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.