Mówi: | Łukasz Kroplewski, wiceprezes PGNiG SA Michał Szaniawski, wiceprezes ARP Tomasz Blacharski, członek zarządu ds. technicznych, Polska Spółka Gazownictwa Robert Duszka, dyrektor handlowy, Network Media Group |
Start-upy dostarczą Polskiej Spółce Gazownictwa innowacyjne rozwiązania. Pomogą zwiększyć bezpieczeństwo dostaw gazu i ich efektywność
Na współpracy korporacji ze start-upami korzystają obie strony. Z osiągnięć technologicznych polskich firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw chce skorzystać także Polska Spółka Gazownictwa. W zorganizowanej przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu trzeciej edycji Warsztatów Innowacyjnych Pomysłów wybrano trzy innowacyjne projekty. Rozwiązania mają wpłynąć na rozwój bezpieczeństwa dostaw paliwa gazowego i zwiększenie ich efektywności – wskazuje Tomasz Blacharski z Polskiej Spółki Gazownictwa.
Grupa PGNiG we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu oraz Izbą Gospodarczą Gazownictwa wybrały zwycięzców trzeciej edycji Warsztatów Innowacyjnych Pomysłów, którzy zaproponowali najlepsze rozwiązania dla Polskiej Spółki Gazownictwa.
– Jako narodowy operator systemu dystrybucyjnego potrzebujemy rozwiązań związanych z produktem i usługą. Świadczymy usługi dystrybucyjne związane z bezpieczną dostawą paliwa gazowego do ponad 6,7 mln klientów, dlatego oczekujemy rozwiązań innowacyjnych związanych z bezpieczeństwem transportu paliwa gazowego, smart meteringiem czy poprawą jakości obsługi klienta – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Tomasz Blacharski, członek zarządu ds. technicznych w Polskiej Spółce Gazownictwa.
Nabór skierowany był do start-upów oraz przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw oferujących produkt lub usługę na co najmniej 7. poziomie gotowości technologicznej, który umożliwia przeprowadzenie demonstracji oferowanego produktu lub usługi w warunkach operacyjnych PSG.
– Batalię o innowacje rozpoczęliśmy w I kwartale 2016 roku w obszarze bezpiecznej eksploatacji sieci, business security, smart grid, gauz, również power to gas czy rozwoju dystrybucji paliwa gazowego w oparciu o LNG i CNG. Nowe rozwiązania mają wpłynąć na rozwój bezpieczeństwa dostaw paliwa gazowego, zwiększenie efektywności dostaw paliwa gazowego i gazyfikację niezgazyfikowanych terenów Polski w oparciu choćby o technologię LNG – wymienia przedstawiciel PSG.
Spośród nadesłanych propozycji eksperci wyróżnili 7 najciekawszych rozwiązań – od termogeneratora elektrycznego, przez system sterowania stacją gazową, do oprogramowania monitorującego jakość gazu w sieci dystrybucyjnej w warunkach zatłaczania wodoru. Do pilotażu i komercyjnego wdrożenia wytypowano równorzędnie trzy projekty firm: Aiut sp. z o.o. (system przedpłatowy dla indywidualnych odbiorców gazu), Bednarski Consulting (system monitoringu i szybkiej detekcji uszkodzeń sieci gazociągowej) oraz NMG SA (system odpowiadający za monitoring pracy turboekspanderów, urządzeń służących do wytwarzania energii elektrycznej przy obniżonym ciśnieniu gazu).
– Przygotowaliśmy system analizy pracy turboekspanderów. To innowacyjne rozwiązanie nie tylko na rynku polskim, lecz także na europejskim. Mamy możliwość analiz tego typu urządzeń nie tylko w sferze technologicznej, lecz także ekonomicznej i środowiskowej, czyli jaki jest właściwy punkt pracy i ile jeszcze można na tym zarobić. Na to pytanie odpowiadają nasze rozwiązania, ale dla Polskiej Spółki Gazownictwa jesteśmy w stanie przede wszystkim zrealizować projekty związane z akwizycją danych z wielu urządzeń pomiarowych – zapowiada Robert Duszka, dyrektor handlowy Network Media Group, jeden z laureatów konkursu.
Współpraca start-upów oraz dużych korporacji to sytuacja, na której zyskują obie strony. Z badania agencji SW Research dla UPC Biznes „Gotowi na innowacje – co uwalnia potencjał małych i średnich firm w Polsce?” wynika, że zdecydowana większość małych przedsiębiorców (80 proc.) przyjęłaby ofertę współpracy od korporacji. Główne zalety to możliwość włączenia swojego produktu bądź usługi do oferty partnera (42 proc.) oraz wspólny rozwój nowego produktu i know-how (38 proc.).
– Warsztaty Innowacyjnych Pomysłów to znakomita formuła na współpracę między taką grupą jak my a małym i średnim biznesem oraz start-upami. Open Innovation powoduje, że zyskuje duży biznes, grupa, którą jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, oraz ci wszyscy, którzy do nas zgłaszają swoje pomysły – przekonuje Łukasz Kroplewski, wiceprezes ds. rozwoju Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.
W ramach Warsztatów Innowacyjnych Pomysłów spółki należące do grupy PGNiG zgłaszają listę obszarów tematycznych, w których poszukują innowacyjnych rozwiązań. Na te wyzwania odpowiadają mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, oferując projekty dopasowane do potrzeb spółek gazowych.
– Jednym z naszych celów jest umożliwienie małym i średnim firmom, również start-upom, zdobywania kontraktów od dużych przedsiębiorstw. Innym celem jest wykorzystanie tych zasobów i rozwiązań, które już istnieją, do rozwoju dużych przedsiębiorstw. Gdyby nie pozyskiwały one tych rozwiązań, np. w ramach Warsztatów Innowacyjnych Pomysłów, musiałyby prowadzić kosztowne i długotrwałe prace badawczo-rozwojowe. Na tym nasza gospodarka traciłaby podwójnie, bo duża firma wydaje środki, traci czas i nie zarabia, a ktoś, kto tę pracę już wykonał, nie może się rozwijać, bo nie ma odbiorcy dla swojej technologii – tłumaczy Michał Szaniawski, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.
Łącznie z poprzednimi edycjami w ramach Warsztatów Innowacyjnych pomysłów swoje rozwiązania technologiczne zgłosiło prawie 140 przedstawicieli małych i średnich firm. ARP zakończyła też nabór do czwartej już edycji programu. Tym razem wspólnie z Przedsiębiorstwem Państwowe „Porty Lotnicze” szukano projektów odpowiadających na wyzwania technologiczne, organizacyjne i infrastrukturalne lotniska Chopina.
– Zgłaszają się do nas także firmy, które oferują rozwiązanie w obszarze, który nie był zdefiniowany, ale ich propozycja jest na tyle interesująca, że trafiają do finału. Chcemy dawać szansę zrobić biznes, a nie określać sztywne ramy ograniczające i dyskwalifikujące zainteresowanych. Firmy, które się do nas zgłoszą, są oceniane pod względem biznesowym i technologicznym. Najlepiej rokujące projekty są zapraszane do finału – mówi Michał Szaniawski.
Czytaj także
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-29: M. Kobosko: UE i USA są najbliższymi partnerami. Obciążenia celne byłyby fatalne dla tych relacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) ocenia, że mimo starań Polsce nie uda się osiągnąć redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku. Mamy wprawdzie rekordowy poziom 30 proc. energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, ale polska gospodarka w dalszym ciągu jest wysokoemisyjna ze względu na spory udział węgla. OECD zaleca przyspieszenie dekarbonizacji i uproszczenie systemu wydawania pozwoleń dla nowych instalacji OZE. Rekomenduje także reformę podatków w transporcie.
Problemy społeczne
Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie

18,4 proc. – taki udział w radach nadzorczych i zarządach 140 spółek giełdowych miały kobiety na koniec 2024 roku. Z badania 30% Club Poland wynika, że odsetek ten wzrósł zaledwie o 0,4 proc. w porównaniu do sytuacji rok wcześniej. Spadki zanotowali dotychczasowi liderzy, czyli m.in. sektor finansowy i spółki z indeksu WIG20, za to solidny progres zrobiły średnie spółki z mWIG40. Autorzy badania podkreślają, że rozczarowujące rezultaty wskazują na potrzebę podjęcia różnorodnych działań, by wspierać różnorodność we władzach firm.
Transport
Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku

Z początkiem lutego ruszył program NaszEauto, w ramach którego na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych trafi łącznie 1,6 mld zł. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tys. zł, a mogą z niego skorzystać wyłącznie osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Eksperci przestrzegają, że wyłączenie z niego firm może spowodować, że nie przyniesie on spodziewanych efektów. – Dopłaty powinny być mechanizmem towarzyszącym szerszym zmianom systemowym opartym przede wszystkim na zmianie przepisów podatkowych – ocenia Aleksander Szałański z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.