Mówi: | Sławomir Jędrzejczyk |
Funkcja: | Wiceprezes ds. finansowych |
Firma: | PKN Orlen |
Szara strefa niszczy rynek paliw
PKN Orlen alarmuje, że coraz bardziej rozwija się w Polsce szara strefa paliwowa, na co ma wskazywać znaczny spadek konsumpcji oleju napędowego. Popyt na ten produkt obniżył się w I kwartale w granicach 2-4 proc. Do spadku sprzedaży przyczynia się także pogarszająca się sytuacja gospodarcza w kraju.
– Spadek konsumpcji oleju napędowego, który widzimy w każdym z kwartałów jest naprawdę znaczny. Zakładamy, że jest to w dużej mierze związane z rozwojem szarej strefy, gdyż PKB w Polsce jest mniejsze niż rok temu, ale wciąż jest pozytywne. A zużycie oleju napędowego w jakiejś mierze jest odzwierciedleniem tego, co się dzieje w Polsce, w PKB. Na tej podstawie zakładamy, że spadek konsumpcji diesla jest przede wszystkim wynikiem rozwoju szarej strefy – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes ds. finansowych PKN Orlen.
Segment detaliczny PKN Orlenu wypracował wyższy o 7 proc. zysk operacyjny EBIDTA niż rok wcześniej. Chociaż, jak podkreśla spółka, pozostawał pod silnym wpływem wolniejszego niż w I kwartale 2012 r. tempa wzrostu PKB na wszystkich rynkach, na których działa. Na wynik wpłynął też zdecydowany spadek konsumpcji paliw. Popyt na benzyny obniżył się w I kwartale – w zależności od rynku – od 6 do 10 proc., a na olej napędowy w granicach 2-4 proc. Z wyjątkiem Czech, gdzie paliwowy koncern odnotował wzrost o 2 proc.
PKN Orlen w tym roku chce mocno postawic na rozwój Miejsc Obsługi Podróżnych. Koncern paliwowy ma 29 lokalizacji MOP w Polsce przy trasach A2 i A4, z czego 17 obiektów już w pełni funkcjonuje.
– Rozwój MOP-ów jest jednym z naszych celów strategicznych, startujemy więc w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Obecnie mamy kilkadziesiąt lokalizacji i około 40 proc. udziału w rynku – deklaruje wiceprezes zarządu. – Wygraliśmy lokalizację pomiędzy Łodzią a Warszawą i ten MOP będziemy również budowali.
Mimo coraz silniejszego nacisku kładzionego na rozwój segmentu samochodów hybrydowych i elektrycznych, PKN *Orlen nie widzi tu realnego zagrożenia dla swojej działalności.
– Przygotowywaliśmy strategię w zeszłym roku, gdzie bardzo wnikliwie analizowaliśmy trendy rynkowe, także zwracaliśmy uwagę na kwestie związane z samochodami hybrydowymi. Na razie nie widzimy dużego zagrożenia dla naszej podstawowej działalności w perspektywie 5 lat. ale patrząc w dłuższym 10-letnim horyzoncie, należy założyć, że taki trend będzie kontynuowany. W jakiej skali, w jakiej wysokości, to jest na pewno za wcześnie, żeby odpowiadać – uważa Sławomir Jędrzejczyk.
Czytaj także
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-01-27: Zawieszenie broni między Izraelem a Hamasem to szansa na pomoc humanitarną dla Strefy Gazy. Ponad 90 proc. mieszkańców jest od niej odciętych
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-10-10: Decyzja Niemiec o wprowadzeniu kontroli granicznej w ogniu krytyki. Polscy europosłowie mówią o kryzysie strefy Schengen
- 2024-10-15: Problem nielegalnej migracji wymaga wzmocnienia unijnej agencji straży granicznej i przybrzeżnej. Europosłowie apelują o większe uprawnienia dla Frontexu
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-08-09: Liquidy do e-papierosów w przyszłym roku będą droższe niż paczka tradycyjnych papierosów. Krajowi producenci prognozują zwolnienia pracowników i upadłości
- 2024-08-28: Po e-papierosy sięgnęła już ponad połowa polskich nastolatków. Szara strefa znacząco napędza sprzedaż nieletnim [AUDIO]
- 2024-07-30: Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.