Newsy

Uwolnienie rynku gazu to lepsze ceny i obsługa klientów – zapowiada RWE

2013-08-27  |  06:50
Mówi:Janusz Moroz
Funkcja:członek zarządu
Firma:RWE
  • MP4
  • Niemiecki koncern energetyczny RWE wchodzi na otwierający się w Polsce rynek gazu.  Zamierza wykorzystać swoje dotychczasowe doświadczenia – jest piątym największym sprzedawcą tego paliwa na rynku europejskim. Dla klientów liberalizacja tego sektora ma być szansą na niższe ceny i lepszą obsługę.

     – Tzw. mały trójpak, czyli nowelizacja Prawa energetycznego jest bardzo ważnym krokiem w kierunku pełnej liberalizacji rynku energii elektrycznej oraz  rozpoczęcia liberalizacji rynku gazowego w Polsce – uważa Janusz Moroz, członek zarządu RWE.

    Według niego pozwoli to na rozpoczęcie prawdziwych zmian na rynku gazowym, podobnych do tych, jakie już się odbyły w większości krajów UE przed laty.

     – Otwiera to możliwość zakupu gazu przez wszystkich sprzedawców po takich samych cenach, jak w tej chwili skupują spółki sprzedażowe u jedynego monopolisty na polskim rynku. Jest to bardzo ważny krok. W Niemczech pełna liberalizacja nastąpiła w roku 98., w Wielkiej Brytanii w roku 90., w krajach Europy Środkowej takich jak Czechy czy na Węgrzech, Słowacji to były lata 96-97 – przypomina Janusz Moroz.

    RWE dostarcza energię elektryczną prawie 17 milionom klientów, a gaz do prawie 8 milionów odbiorców. W Holandii i Czechach należy do największych sprzedawców błękitnego paliwa.

    Jednym z ważniejszych zapisów "małego trójpaku" jest wprowadzenie tzw. obliga gazowego, czyli obowiązku sprzedaży określonej jego ilości za pośrednictwem giełdy. Do końca tego roku ustalono obligo na poziomie 30 proc., a w przyszłym roku obowiązywać będzie poziom 40 proc. Maksymalne obligo ma wynosić 55 proc. i taki poziom będzie obowiązywał od początku 2015 r.

     – Pewnie część ekspertów będzie twierdziła, że za wolno, część, że za szybko się to odbywa. Najważniejsze, żeby spółki sprzedażowe firm, które chciałyby handlować gazem uzyskały możliwość zakupu tego gazu po cenach identycznych. Na początek też nie można sobie wyobrażać, że 100 proc. rynku zostanie zliberalizowane, tym bardziej, że sektor klientów indywidualnych dopiero zliberalizuje się w roku 2015, jak słyszymy z URE. Także sensowna jest stopniowa liberalizacja dużych klientów, czyli tego segmentu klientów biznesowych, do mniejszych klientów biznesowych, a potem na sektor klientów indywidualnych – mówi przedstawiciel RWE.

    Te zmiany oznaczają korzyści nie tylko dla koncernów, ale też dla samych klientów.

     – Ta liberalizacja wyrównuje szanse w energetyce i przemyśle gazowym. Chodzi o to, żeby firmy, które dzisiaj handlują energią elektryczną miały podobne szanse wejścia na rynek gazowy jak te, które handlują gazem i wchodzą na rynek energetyczny. Ta symetria zwiększy konkurencję, a jak wiemy konkurencja jest bardzo ważna dla klientów, bo dzięki temu będą mieli więcej ofert i lepsze ceny – przekonuje.

    Inne ważne zmiany zawarte w nowelizacji, dotyczą praw konsumentów, które zostają rozszerzone.

     – To są bardzo korzystne zmiany dla klientów. Jedną z nich jest konieczność rozpatrzenia reklamacji przez sprzedawcę w ciągu 14 dni. Jeśli nie zostanie, to automatycznie zostanie uznana. Klient zyskuje też lepsze warunki do zmiany sprzedawcy – jest na to 21 dni, a 42 dni na pełne rozliczenie z poprzednim sprzedawcą. To są zmiany, które dla klientów są istotne, gdyż dotychczas bywały kłopoty ze ściągnięciem danych z innych operatorów.  W tej chwili to jest jednak akt prawny, który praktycznie zmusi sprzedawców do tego, żeby w odpowiednim czasie to wszystko pozałatwiać na korzyść klienta – mówi Janusz Moroz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

    Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

    Polityka

    Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

    – ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

    Handel

    Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.