Newsy

Uwolnienie rynku gazu to lepsze ceny i obsługa klientów – zapowiada RWE

2013-08-27  |  06:50
Mówi:Janusz Moroz
Funkcja:członek zarządu
Firma:RWE
  • MP4
  • Niemiecki koncern energetyczny RWE wchodzi na otwierający się w Polsce rynek gazu.  Zamierza wykorzystać swoje dotychczasowe doświadczenia – jest piątym największym sprzedawcą tego paliwa na rynku europejskim. Dla klientów liberalizacja tego sektora ma być szansą na niższe ceny i lepszą obsługę.

     – Tzw. mały trójpak, czyli nowelizacja Prawa energetycznego jest bardzo ważnym krokiem w kierunku pełnej liberalizacji rynku energii elektrycznej oraz  rozpoczęcia liberalizacji rynku gazowego w Polsce – uważa Janusz Moroz, członek zarządu RWE.

    Według niego pozwoli to na rozpoczęcie prawdziwych zmian na rynku gazowym, podobnych do tych, jakie już się odbyły w większości krajów UE przed laty.

     – Otwiera to możliwość zakupu gazu przez wszystkich sprzedawców po takich samych cenach, jak w tej chwili skupują spółki sprzedażowe u jedynego monopolisty na polskim rynku. Jest to bardzo ważny krok. W Niemczech pełna liberalizacja nastąpiła w roku 98., w Wielkiej Brytanii w roku 90., w krajach Europy Środkowej takich jak Czechy czy na Węgrzech, Słowacji to były lata 96-97 – przypomina Janusz Moroz.

    RWE dostarcza energię elektryczną prawie 17 milionom klientów, a gaz do prawie 8 milionów odbiorców. W Holandii i Czechach należy do największych sprzedawców błękitnego paliwa.

    Jednym z ważniejszych zapisów "małego trójpaku" jest wprowadzenie tzw. obliga gazowego, czyli obowiązku sprzedaży określonej jego ilości za pośrednictwem giełdy. Do końca tego roku ustalono obligo na poziomie 30 proc., a w przyszłym roku obowiązywać będzie poziom 40 proc. Maksymalne obligo ma wynosić 55 proc. i taki poziom będzie obowiązywał od początku 2015 r.

     – Pewnie część ekspertów będzie twierdziła, że za wolno, część, że za szybko się to odbywa. Najważniejsze, żeby spółki sprzedażowe firm, które chciałyby handlować gazem uzyskały możliwość zakupu tego gazu po cenach identycznych. Na początek też nie można sobie wyobrażać, że 100 proc. rynku zostanie zliberalizowane, tym bardziej, że sektor klientów indywidualnych dopiero zliberalizuje się w roku 2015, jak słyszymy z URE. Także sensowna jest stopniowa liberalizacja dużych klientów, czyli tego segmentu klientów biznesowych, do mniejszych klientów biznesowych, a potem na sektor klientów indywidualnych – mówi przedstawiciel RWE.

    Te zmiany oznaczają korzyści nie tylko dla koncernów, ale też dla samych klientów.

     – Ta liberalizacja wyrównuje szanse w energetyce i przemyśle gazowym. Chodzi o to, żeby firmy, które dzisiaj handlują energią elektryczną miały podobne szanse wejścia na rynek gazowy jak te, które handlują gazem i wchodzą na rynek energetyczny. Ta symetria zwiększy konkurencję, a jak wiemy konkurencja jest bardzo ważna dla klientów, bo dzięki temu będą mieli więcej ofert i lepsze ceny – przekonuje.

    Inne ważne zmiany zawarte w nowelizacji, dotyczą praw konsumentów, które zostają rozszerzone.

     – To są bardzo korzystne zmiany dla klientów. Jedną z nich jest konieczność rozpatrzenia reklamacji przez sprzedawcę w ciągu 14 dni. Jeśli nie zostanie, to automatycznie zostanie uznana. Klient zyskuje też lepsze warunki do zmiany sprzedawcy – jest na to 21 dni, a 42 dni na pełne rozliczenie z poprzednim sprzedawcą. To są zmiany, które dla klientów są istotne, gdyż dotychczas bywały kłopoty ze ściągnięciem danych z innych operatorów.  W tej chwili to jest jednak akt prawny, który praktycznie zmusi sprzedawców do tego, żeby w odpowiednim czasie to wszystko pozałatwiać na korzyść klienta – mówi Janusz Moroz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.