Newsy

Zwiększenie dywidendy z JSW to dobry pomysł – ocenia T. Tomczykiewicz

2012-09-11  |  06:45
Mówi:Tomasz Tomczykiewicz
Funkcja:Wiceminister Gospodarki
  • MP4

    – Jeśli właściciel, czyli państwo, jest w potrzebie, to jego spółki powinny dostarczyć niezbędnych środków do tego, by finanse publiczne były zdrowe. Wówczas i tym spółkom będzie się lepiej powodziło – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Tomczykiewicz, wiceminister gospodarki. To odpowiedź na propozycję szefa resortu skarbu państwa, by w 2013 r. dywidendy ze spółek giełdowych były wyższe, średnio powyżej 60 proc. zysku.

    Zwiększenie wpływów do budżetu z tego tytułu miałoby dotyczyć np. Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Tymczasem podczas niedawnej konferencji prasowej dotyczącej wyników spółki, jej prezes Jarosław Zagórowski przyznał, że sytuacja jest mniej optymistyczna niż prognozowano.

     – Wszystko wskazuje na to, że druga połowa roku będzie trudniejsza dla górnictwa. Polski prawdopodobnie nie ominie spowolnienie gospodarcze, a rynkowy poziom cen węgla i koksu jest zdecydowanie mniej korzystny niż w tym samym okresie w ubiegłym roku – powiedział Jarosław Zagórowski.

    Wiceminister gospodarki wyjaśnia, że przed podjęciem decyzji o zwiększeniu zysków z dywidendy ze spółki, zostanie przeanalizowana sytuacja, w której się znajduje.

     – Zobaczymy, co się będzie działo w okresie jesienno-zimowym. Prezesi spółek liczą na to, że koniunktura wróci, ale oczywiście muszą bacznie się przyglądać rynkowi i bardziej elastycznie stosować ceny, by klientów nie odstraszać – zaznacza Tomasz Tomczykiewicz.

    Sytuacji firmy nie poprawia toczący się od miesięcy konflikt między zarządem a związkami zawodowymi. Strona społeczna domaga się 7 proc. podwyżki płacy zasadniczej od stycznia tego roku, co rodzi 130 mln zł nowych kosztów stałych rocznie. Zarząd niech chce zgodzić się na podwyżki, mimo że, jak informują związkowcy, płace jego członków wzrosły o 400 proc., ponieważ przeszedł z kominówki na kontrakty menedżerskie.

     – Muszą dojść do porozumienia, dobro firmy powinno być dobrem naczelnym wszystkich stron. Zarówno zarządu, jak i związków zawodowych. Bo dobra kondycja, to też i dobre wynagrodzenia – przypomina Tomasz Tomczykiewicz.

    Grupa JSW to największy producent wysokiej jakości węgla koksowego typu 35 (wykorzystywany jest głównie do produkcji koksu metalurgicznego) i znaczący producent koksu w Unii Europejskiej. Spółka produkuje także węgiel do celów  energetycznych, który sprzedawany jest głównie do elektrowni i elektrociepłowni.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna

    Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.

    Bankowość

    Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

    Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

    Media i PR

    Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

    Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.